تظاهرات در هنگ کنگ علیه دستگیری «فعالان دموکراسی»

شناسهٔ خبر: 001BE5B6 -
ده‌ها هزار نفر از مردم هنگ کنگ در اعتراض به حکم زندان برای فعالان سیاسی خواهان دموکراسی در این کشور، تظاهرات کردند.

به گزارش هاناخبر ،

ده‌ها هزار نفر از مردم هنگ کنگ در اعتراض به زندانی کردن «فعالان دموکراسی» در این کشور، تظاهرات کردند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، جوشوآ وونگ فعال 20 ساله‌ایست که رهبر اعتراضات دانشجویی در تابستان سال 2014 میلادی بود. وی به همراه دو رهبر دیگر جنبش دانشجویی در هنگ‌کنگ، ناتان لاو 26 ساله و آلکس چو 24 ساله، در دادگاهی در هنگ‌کنگ به گذراندن چند ماه حبس محکوم شدند.

دلیل محکومیت این سه رهبر اعتراضات دانشجویی هنگ‌کنگ، تلاش آنان برای برگزاری تظاهرات بدون مجوز دولتی موسوم به «انقلاب چتر» در تابستان سال 2014 میلادی بود. 

با این حکم، هزاران نفر از مردم با راهپیمایی به سوی دادگاه پلاکاردهایی را در دست گرفتند که حکم زندان این فعالان را محکوم می‌کرد. تظاهر کنندگان همچنین فریاد می‌زدند همه زندانیان سیاسی باید آزاد شوند. 

هنگ کنگ جزیره‌ای خودمختار در جنوب چین است که از سال 1997 بعد از استقلال از بریتانیا به چین پیوست. بعد از آن هنگ کنگ بر اصل سیستم «یک کشور، دو سیستم» اداره می‌شود.

بر اساس این اصل، آزادی‌های مختلف و سیستم حقوقی مجزا از چین برای هنگ کنگ تضمین شده است اما واقعیت این است که چین کنترل نهایی را بر هنگ کنگ اعمال می‌کند و برخی نگران دخالت رو به افزایش چین در امور این منطقه خودمختار هستند. 

فعالان دانشجویی معترض از زمان شروع جنبش خود در سال 2014 نام «جنبش چتر» را بر آن نهاده و خواستار برکناری رئیس دولت محلی و تغییر تصمیم دولت چین برای نظارت بر انتخابات سال 2017 میلادی هنگ هنگ بودند و همواره به اعتراضات خود ادامه دادند. 

در تجمعات اعتراضی هنگ کنگ، پلیس از خشونت علیه معترضان استفاده می‌کند و حامیان دموکراسی در این کشور همواره به خشونت‌های پلیس معترض هستند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 6 =