کتاب «ساختار طبقاتی جوامع پیشرفته» منتشر شد

شناسهٔ خبر: 0120A179 -
کتاب «ساختار طبقاتی جوامع پیشرفته» به تالیف «آنتونی گیدنز» با ترجمه «عسگر قهرمان پور» و «حامد اکبری» توسط انتشارت «تیسا» منتشر شد.

به گزارش هاناخبر ،

کتاب ساختار طبقاتیِ جوامع پیشرفته یکی از آثار مهم، برجسته و متن درسی برای دانش‌پژوهان و دانشجویان رشته جامعه‌ شناسی است.

آنتونی گیدنز این کتاب را به سال ۱۹۷۳ به رشته تحریر درآورد اما در سال ۱۹۷۹ ضمیمه ‌ای را برای این کتاب اضافه کرد و از مدل نظری خود در مورد طبقه دفاع و به منتقدان خود پاسخ داد. وی در این کتاب تحلیلی عمیق و بنیادین از سنت اروپایی نظریه طبقه ارائه می‌ دهد و بار دیگر مفهوم طبقه را در دل حوزه‌های اصلی مسائل جامعه ‌شناسی قرار می ‌دهد.

گیدنز کماکان اصرار می‌ ورزد که پژوهشگران معاصر درکی اشتباه از مفهوم طبقه داشته ‌اند و مسائل نظریه طبقه و نظریه سرمایه‌ داری صنعتی را که در هم تنیده شده‌ اند، اشتباهی تحلیل کرده ‌اند. لذا، کتاب حاضر تلاش می‌کند نظریه‌ های اصلی و نظریه ‌پردازان ساختار طبقاتی را در بوته نقد قرار داده و صورت‌بندی دوباره از طبقه ‌بندی‌ های سنتی درباره‌ تحلیل طبقاتی به دست دهد و این صورت‌بندی را در فرایند توسعه و تحول جوامع پیشرفته در طول ۱۰۰ سال گذشته به کار می ‌گیرد.

گیدنز در کتاب حاضر تلاش می ‌کند چارچوبی جدید برای تحلیل مفهوم طبقه در جامعه ‌شناسی ارائه دهد. پرسش‌ های اصلی که در این کتاب مطرح می ‌شوند عبارتند از: چگونه «طبقات اقتصادی» به «طبقات اجتماعی» تبدیل می ‌شوند؟ چه روابط مشروط و متقابلی میان بوروکراسی و طبقه، قدرت اقتصادی و سیاسی، دولت و اقتصاد وجود دارد؟

روش گیدنز این است که تلاش می‌ کند به این پرسش‌ ها در طول ارزیابی انتقادی از نظریه‌ های مارکس و وبر  و منتقدان مارکس درباره طبقه، پاسخ بدهد. دقیقاً در طول همین مسیر انتقادی است که مفهوم طبقه را بازتعریف کرده و واقعیت تجربی ساختاریابی طبقاتی در کشورهای هم سرمایه ‌داری و هم «سوسیالیسم دولتی» را با ارجاع خاص به مدل تحلیل خود، ارزیابی می ‌کند. لذا هر فصل این کتاب حاوی مباحث بحث ‌انگیز و خردمندانه ای است که به نوبه خود نقد دیگری می‌ طلبد.

لوئیس کوزر از جامعه شناسان مطرح و مشهور در نقد این کتاب چنین می نویسد: «این کتاب مساعدت بزرگی به شرح نظری مفهوم طبقه و همچنین کاربردهای نظریه طبقه در تحلیل هم جوامع مبتنی بر سوسیالیسم دولتی و هم جوامع کنونی سرمایه ‌داری به شمار می ‌آید. نشان دادن غنی بودن این کتاب در این چند صفحه محدود که برای نقد و بررسی اختصاص داده شده است کاملاً ناممکن است؛ چرا که این کتاب باید خوانده شود و اتفاقاً باید توسط همه جامعه ‌شناسانی خوانده شود که حتی در تشخیص جامعه‌  شناسی کلان عصر حاضر دغدغه اندکی دارند.»

گیدنز استدلال می‌ کند، طبقه کارگر هنوز در کنار ماست و جوامع سرمایه ‌داری و نیز جوامع مبتنی بر سوسیالیسم دولتی همچنان به بهره‌ کشی خود از این طبقه ادامه می ‌دهند. «در جامعه مبتنی بر سرمایه‌داری، نظام طبقاتی همچنان محوریت اساسی ساختار اجتماعی را دارد و مجرای اصلی ارتباط مبتنی بر سلطه استعماری است. از سویی دیگر جوامع مبتنی بر سوسیالیسم دولتی، به‌طور خالصانه‌ای در حرکت به سمت نظامی بی‌طبقه موفق بوده‌اند اما این موفقیت را به قیمت ایجاد نظامی از سلطه سیاسی که شکل استعمار اجتماعی را تغییر داده به جای آنکه آن‌ را به طور کامل از بین ببرد، به دست آورده‌اند».

همچنین «جان اوری» از دیگر جامعه شناسان مشهور درباره این کتاب می نویسد: «این کتاب یکی از جالب‌ ترین کتاب‌ های مدرن است که مساعدت بسیار بزرگی به {فهم} نظریه طبقه اجتماعی و قشربندی می‌ کند. نیز کتاب بسیار مفید و سودمندی است از آن رو که حاوی بحث‌ های انتقادی منسجم و حساس از مساعدت‌ های عمده به نظریه طبقاتی اروپایی معاصر است؛ یعنی، «مارکس»، «وبر»، «دارندورف»، «اسوسکی» و «آرون». وانگهی، کتابی بسیار برجسته، با مهارت نوشته شده و معتبر به شمار می‌ آید.»

ترجمه کتاب حاضر به دست دو مترجم، عسگر قهرمان‌ پور و حامد اکبری صورت گرفته است و ترجمه فصول کتاب یک در میان به ترتیب توسط این دو مترجم صورت گرفته است. انتشارات تیسا در آبان ۱۳۹۷ این کتاب را روانه بازار کتاب کرده است.

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 3 =