نگرانی تولیدکنندگان از برگشت درآمد‌های نفتی به بودجه

شناسهٔ خبر: 01950992 -
رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران، از امکان دسترسی مجدد دولت به منابع حاصل از فروش نفت و تزریق آن به بخش‌های مختلف جامعه، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش هاناخبر ،از اتاق ایران؛ آقای حسن فروزان فرد گفت: بودجه ۱۴۰۰ به خوبی نشان می‌دهد که قرار است به محض کاهش فشار‌های ناشی از تحریم، رویکرد جهش تولید به نگاه افزایش رفاه از طریق فروش منابع نفتی تبدیل شود.
وی افزود: قطع ارتباط با منابع حاصل از فروش نفت با وجود شعار‌هایی که داده می‌شد، در هیچ زمانی به غیر از دوران تحریم متحقق نمی‌شد حال که این فرصت ایجاد شد، آن را به همین راحتی از دست ندهیم.

فروزان فرد اضافه کرد: از زمانی که دسترسی به منابع زیرزمینی به عنوان یک منبع درآمدی دیده شد، زمینه‌های فساد هم توسعه یافت و شکل آن تغییر کرد تا اینکه امروز فروش همان منابع کفاف روزمره را هم نمی‌دهد بنابراین این منابع تنها و تنها باید صرف اقدامات توسعه‌ای در کشور شود.

وی گفت: مسابقه‌ای که امروز در ایران شکل گرفته مسابقه توسعه برمبنای ارزش آفرینی نیست بلکه مسابقه استفاده بیشتر از رانت نفت برای توسعه‌های محلی و منطقه‌ای است. این رفتار فسادبرانگیزی است که در کلیت جامعه ریشه کرده است. متاسفانه این منابع همراه با چشم پوشی از خطا‌ها در صحنه‌های رانت خواری استفاده می‌شود. این نابسامانی‌ها و رفتار‌های غیرحرفه‌ای حول منبع عمومی نفت و منابع حاصل از آن، می‌چرخد.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار در ادامه به راه اندازی صندوق ذخیره ارزی پس از کاهش منابع نفتی و آسیب‌های ناشی از آن اشاره کرد و گفت: در آن روز‌ها تصمیم درستی اتخاذ شد تا منابع نفتی به جای اینکه تا ریال آخر آن وارد بودجه کشور شود، در حسابی ذخیره شده و در راستای تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد بستر‌های توسعه، هزینه شود. هرچند بهره برداری حرفه‌ای از این منابع نشد و از آنجا که منابع صندوق جذابتی برای بخش خصوصی نداشت، به محلی برای رفع گرفتاری‌های ناگهانی دولت تبدیل شد.

فروزان فرد افزود: به دلیل بروز تحریم‌ها بسیار ناراحتم؛ اما از اینکه شیر نفت بسته شد، خوشحال هستم به شرط اینکه بتوانیم وابستگی به نفت را تا حد ممکن کاهش دهیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: اگر معتقد باشیم پول ناشی از فروش ارثیه، درآمد است باید در مقابل آن هزینه‌ای تعریف کرد. در بودجه هم همین اشتباه رخ می‌دهد؛ از آنجا که به منابع نفتی، درآمد می‌گویند به خود اجازه می‌دهند در برابر آن هزینه هم تعریف کنند. جالب اینجاست که تمام تلاش نهاد‌ها هم به سروسامان دادن این هزینه‌ها معطوف می‌شود تا به قول خود درآمد‌های موجود را بهتر هزینه کنند. بدون توجه به اینکه اساس این مبلغ درآمد نیست، بلکه دارایی برای تبدیل به دارایی ارزش افزای دیگر است.

وی تاکید کرد: دشمنان به محض اینکه می‌بینند تصمیم گرفتیم خود را از این وابستگی بزرگ دور کنیم و به دنبال روش‌های جدید برای افتادن در مسیر توسعه پایدار هستیم به هر روشی شیر نفت را باز می‌کنند.

فروزان فرد با ابراز نگرانی از آنچه در بودجه ۱۴۰۰ درباره منابع نفتی دیده شده است، گفت: به نظر می‌رسد دنبال آن هستیم که دوباره مشکلات روی زمین مانده خود را با این منابع، برطرف کنیم. یادمان باشد هیچ سیاستمدار ایرانی جرات بستن شیر نفت را نخواهد داشت، زیرا عموم مردم با او همراهی نمی‌کنند. حال که تحریم شدیم عقلا و صاحبان اندیشه کشور اجازه ندهند دسترسی دوباره به منابع نفتی اتفاق افتد وگر نه همه تلاش‌های دو سال اخیر به فنا می‌رود. بخش تولید نگران فرصت بعد از تحریم‌ها و حضور پرقدرت نفت در اقتصاد کشور است.

وی تاکید کرد: بدون شک دولت برای محبوبیت، به سمت تولید رفاه بیشتر و کوتاه مدت با منابع نفتی، ارز ارزان و واردات به جای تولید حرکت می‌کند و همه تلاش‌ها در راستای جهش تولید و تولید ارزش افزوده را فراموش می‌کند و دولت رفاه جایگزین دولت جهش تولید می‌شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 4 =