یک مسئول:

حجم مخازن آبخوان‌های آبرفتی آذربایجان‌غربی ۱۱۶.۴ میلیون مترمکعب کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میانگین تراز آب زیرزمینی در آبخوان‌های آبرفتی استان در سال آبی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ ، ۰.۴۳ متر کاهش یافته بود، گفت: حجم مخازن آبخوان‌های آبرفتی استان در این سال آبی، ۱۱۶.۴ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می دهد.

مجید رستگاری در گفت و گو با خبرنگار هاناخبر  از کاهش رواناب ها و منابع آب سطحی در حوضه های آبریز استان خبر داد و گفت: در سال آبی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ رواناب تولیدی در ارتفاعات و ورودی به دشتها در کل استان، کاهش ۲۷ درصدی نسبت به سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به چالش تغییر اقلیم و استمرار خشکسالی؛ نسبت به کاهش حجم مخازن آبخوان‌های استان هشدار داد و گفت: تامین آب سالم مورد نیاز بخش‌های مختلف شرب، زیست محیطی، صنعت و کشاورزی را رسالت اصلی این شرکت خواند و گفت: تحقق توزیع عادلانه آب با هدف رونق تولید در بخش‏های صنعت و کشاورزی در کنار تأمین نیاز سایر مصارف شرب و محیط زیست مهم‏ترین هدف این شرکت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی ، تغییر اقلیم و استمرار خشکسالی را ابرچالش تامین آب خواند و افزود:مقدار بارش ها از مهرماه سال گذشته تا ۲۵ مرداد سال‌جاری (سال آبی ۱۴۰۲_۱۴۰۱) در استان ۳۳۱ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته، ۱۲.۶ درصد افزایش و نسبت به متوسط دراز مدت ۵.۷ درصد کاهش را نشان میدهد.

رستگاری  تصریح کرد: تغییر اقلیم و استمرار پدیده خشکسالی؛ تأمین آب مورد نیاز مصارف شرب، صنعت و کشاورزی را با مشکل جدی مواجه کرده‌ است.

وی افزود:با توجه به محدودیت اعتبارات تخصیص یافته برای عملیات مرمت و بازسازی، تأسیسات آبی سطح استان دچار فرسودگی شده و راندمان انتقال را کاهش داده‏ که این موضوع مدیریت منابع آب را با دشواری دوچندان مواجه کرده است.

رستگاری با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: این شرکت با اجرای پروژه گشت و بازرسی از منابع آب، انسداد بیش از ۷۵۰ چاه‌ غیرمجاز، مرمت و بازسازی شبکه های آبیاری و زهکشی مهاباد، زرینه‌رود، شهرچای و باراندوزچای ارومیه، ساماندهی رودخانه ارس و پروژه لایروبی رودخانه‌ها، مسیل‌ها، انهار و کانال‌های استان به طول ۶۵/۱۸۳ کیلومتر درصدد مدیریت منابع آب استان برای کاستن از تنش آبی است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 4 =