باید از منابع آبی کرمانشاه بهترین استفاده را برای توسعه "آبزی‌پروری" ببریم

شناسهٔ خبر: 02ADB7FB -
استاندار کرمانشاه بر استفاده از ظرفیت منابع آبی استان برای آبزی پروری و ایجاد اشتغال از این طریق در استان تاکید کرد.

به گزارش هاناخبر ،هوشنگ بازوند در نشست عصر امروز(ششم دی) شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار کرد: استان منابع آبی خوبی دارد که باید از این ظرفیت جهت توسعه آبزی پروری استفاده کرد.

وی سدهای احداث شده را از جمله این منابع عنوان و اظهار کرد: باید شرایطی فرهم گردد تا در دریاچه این سدها امکان اجرای پروژه های آبزی پروری فراهم گردد.

بازوند با بیان اینکه نباید با مانع تراشی جلوی اجرای پروژه های آبزی پروری را گرفت، گفت: در بسیاری از استانها از ظرفیت های آبی برای اجرای پروژه های گردشگری و آبزی پروری به خوبی استفاده می شود و از این طریق ده‌ها نفر شاغل می شوند و ما هم باید به این سمت برویم.

وی از دستگاه‌های مربوطه از جمله شرکت آب منطقه ای و محیط زیست خواست با نظر مساعد به اجرای پروژه های آبزی پروری در استان کمک کنند.

در این نشست از سوی مدیرکل شیلات استان عنوان شد که سال گذشته 21 هزار و 510 تن آبزیان در استان تولید شده و برآورد می شود این میزان امسال به 23 هزا رو 605 تن برسد.

طبق اعلام افضلی میزان تولید آبزیان در پروژه‌های پرورش ماهی در قفس استان 1300 تن است که در صورت صدور مجوز تولید در پشت برخی سدهای استان که قابلیت اجرای پروژه های پرورش ماهی در قفس را دارند، این میزان تولید تا حد قابل قبولی افزایش خواهد یافت.

استاندار کرمانشاه هم جهت کمک به اجرای پروژه‌های آبخیزپروری از شرکت آب منطقه‌ای استان خواست برنامه زمانبندی آبرسانی به شهرها از سدهایی که برای اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس مد نظر شیلات استان است را بصورت کتبی اعلام کند تا محیط زیست هم بر مبنای آن مجوز لازم برای اجرای این پروژه‌ها را صادر کند.

طرح‌های تدوین شده برای توسعه روستاها باید کاربردی باشد

به گزارش هاناخبر ، تدوین برنامه " توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان کرمانشاه" دیگر دستور کار این نشست بود.

حبیب الله وفایی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه دولت مکلف شده تا پایان برنامه ششم توسعه برای 25 هزار روستای کشور این برنامه را تهیه کند، سهم استان کرمانشاه را 1086 روستا اعلام کرد.

وی با بیان اینکه فاز اول این مطالعات در روستاهای سنقر انجام گرفته، گفت: استان در این زمینه عقب است و زمان زیادی برای انجام این طرح نداریم و باید زودتر آن را اجرایی کنیم.

در ادامه مشاور طرح گزارشی از روند اجرای این مطالعات ارائه داد که با نقدهایی مواجه شد.

استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه پس از انقلاب کارهاب خوبی توسط دستگاه‌های مختلف در روستاها انجام گرفته، گفت: با وجود این اقدامات شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها بوده ایم و این یعنی طرح هایی که در روستاها اجرا شده نتوانسته جمعیت روستانشین را در روستاها نگه دارد.

بازوند افزود: اگر این طرح هم منجر به مطالعه ای شود که فقط در کتابخانه‌ها بماند و از نتایج آن استفاده ای نشود، فایده و ثمری برای توسعه روستاها نخواهد داشد، لذا باید بگونه ای انجام شود که مزیت ها و ظرفیت های هر منطقه مشخص و بر مبنای آن نسخه ای برای توسعه آن منطقه تجویز شود.

در ادامه پس از بحث های فراوان مقرر شد انجام این مطالعات با اخذ نظر از دستگاه های مربوطه و لحاظ مزیت‌های هر منطقه تداوم یابد.

رقم پیشنهادی برای مشاور تهیه برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان نیز یازده میلیارد ریال اعلام شد که به تصویب رسید.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 6 =