افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

شناسهٔ خبر: 02BDAE39 -
بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده، میزان گرانی لوازم التحریر درآستانه سال تحصیلی ۹۷ در کشور حدودسه برابرشده است.

به گزارش هاناخبر ، امین پور رئیس اتحادیه کتاب فروشان آذربایجان شرقی بابیان اینکه، این روز‌ها نفس باد صبا بوی ماه مهر می‌دهد و دانش‌آموزان که ره‌پویان وادی علم و دانش‌اند به دنبال تجهیز لوازم و ملزومات خود برای آغاز مدارس هستند گفت:گرانی لوازم التحریر، معضل بزرگی برای خانواده‌های ایرانی درآستانه سال تحصیلی جدید شده است که مردم قادر به تهیه آن نیستند بنابراین نوشت افزار فروشان هم قادر به فروش نیستند و در نتیجه منتظر ابطال پروانه‌های کسب واحد‌های صنفی هستیم.

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

وی گفت: تولیدات لوازم‌التحریر داخلی فقط ۳۰ درصد ایرانی است و بیش از ۷۰ درصد خارجی است.

وی افزود:لوازم‌التحریر در طول سال تحصیلی در ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان است و باید سعی شود تا بر نظارت بر بازار شرایط برای فروش و توزیع محصولات باکیفیت و مناسب فراهم شود تادانش آموزان درطول ۹ ماه ازوسایل باکیفیت استفاده کنند.

 

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

رئیس اتحادیه کتاب فروشان آذربایجان شرقی به عرضه کالا‌های خارجی در این حوزه نیز اشاره کرده و می‌افزاید: دلیل این امر تولید اندک محصولات داخلی بود که خوشبختانه امسال اقدامات خوبی در این رابطه انجام شده و برند‌های داخلی اقدام به عرضه محصولات تولید ایران با کیفیت بالا کرده‌اند.

امین پور، بااشاره به آمار‌ها که درآغازسال تحصیلی ۹۷، نشان میدهد اغلب مردم بخاطر مناسب بودن قیمت تولیدات داخلی نسبت به کیفیت آن مایل به خرید اجناس داخلی هستند گفت:البته افراد طبقه اول درجامعه که خرید اجناس خارجی را کلاس میدانند نه برای صرفآ تحصیل بدنبال برند‌های خارجی هستند.

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

وی، در ادمه خواستار حمایت از تولیدات داخلی با نظارت دقیق در کیفیت اجناس ایرانی شد و گفت:: به تدریج تولیدات داخلی جای اجناس وارداتی را می‌گیرند که البته یکی از راه‌ها کمی آزادی مانور درنصب تصاویری است که تولید کننده بتواند بااجناس مدرن مشتری راجلب کندتا با برند‌های وارداتی رقابت کنند.

 

مصری یکی از فروشندگان بازار لوازم التحریر گفت:فروش کالا‌های بانام ونشان ایرانی دربین انبوهی از کالا‌های خارجی بسیار سخت ودشوار است زیرااقبال مردم به کالا‌های ایرانی کم است.

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

مصری ادامه داد: محصولات چینی و هندی به نسبت دیگر کشور‌ها ارزان‌تر بوده، اما دلیل اینکه با این فاصله دور، قیمتی کمتر از محصولات ایرانی را دارد طبیعتاً ازنظر کیفیت و استاندارد است.

این فروشنده گفت: مشتریان در بدو ورود خود با چشمانشان دنبال کالا‌هایی با برند خارجی می‌گردند و تا زمانی که این فرهنگ‌سازی وجود نداشته باشد، کالای خارجی و کالای باقیمت ارزان در صدر شرایط خرید کالا از سوی ایرانیان قرار می‌گیرد.

مصری همچنین بیان کرد:امروزه نوشت‌افزار‌هایی با طرح‌های ایرانی در بازار وجود دارد که برخی از آنان توانسته‌اند، برای خود مشتری پیداکنند.

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

مجتبی مصری همچنین بیان کرد: اگر می‌خواهیم لوازم تحریر ایرانی اسلامی در بین دانش آموزان جایگاه خود را بیابد باید از ابزار‌های فرهنگی دیگر مثل داستان، انیمیشن استفاده شود.

خدایی مدیرعامل شرکت دفتر، خاطرنشان می‌کند: این شرکت و تولیداتش در آذربایجان شرقی و سایر استان‌های هم‌جوار شناخته شده است، اما تولیدات این شرکت بازار فروش دائمی خود را ازدست داده است.

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

کارگرکارخانه، نیز سهم تولیدات داخلی را در بازار لوازم التحریر مطلوب ارزیابی کرد و گفت: انواع نوشت افزار از دفتر و قلم گرفته تا خودکار و ... در طرح‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های متنوع در بازار داخلی موجود است، اما مردم به فکرتولید کنند گان داخلی نیستند وضربه بزرگی به کشور واردمی کنند.

خدایی، با بیان اینکه به دلیل تنوع محصولات خارجی دانش آموزان علاقه‌مند به استفاده از لوازم التحریر خارجی به ویژه شخصیت‌های کارتونی هستند، یادآور شد: باید در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

مدیرتولید شرکت دفتر، اظهار کرد: نماد‌ها می‌توانند تاثیر عمیقی بر شخصیت افراد داشته باشند، به ویژه نماد‌های خارجی که به صورت انیمیشن با هدف عرضه فرهنگ بیگانه به کودکان ارائه می‌شود.

وی، افزود: جامعه باید این آگاهی را داشته باشد که کودکان هر چیزی را که مشاهده می‌کنند یاد می‌گیرند و حاصل این یادگیری در نوجوانی به عملکرد تبدیل می‌شود.

ترویج فرهنگ درست استفاده از کالاهای تولید داخلی
وی، بااشاره به فرهنگ استفاده از کالا‌های تولید داخل نیز باید از ابتدا و همان دوران تحصیل به کودکان آموخته شود، اظهارکرد:باید کودکان بدانند که هرچه بیشتر از کالا‌های داخلی استفاده کنند، می‌توانند رفاه بیشتری را در زندگی خود داشته و در آینده نیز می‌توانند با حمایت‌هایی که در گذشته از تولیدات داخلی داشته‌اند نیز شغلی برای خود ایجادکنند و این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود.

جمالی مدیرتولید داخلی کارخانه خودکار نیز گفت:، از همان ابتدا مشکلات عدیده‌ای از قبیل: تامین مواد اولیه خودکار از جمله مرکب خودکارمی باشدمواجه شدیم.

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

وی افزود: بدلیل عدم تولید مرکب خودکار در ایران ناچار به تهیه آن از خارج کشور بوده ایم که باتوجه به مراحل طولانی ترخیص کالا از گمرگ واستاندارد و انبارنمودن این مواد در شرایط غیر استاندارد، طی مدت ترخیص با افت کیفیت مواد مواجه می‌شویم.

مدیرتولید داخلی کارخانه خودکار افزود:، برای تهیه مواد اولیه پتروشیمی نیز که در داخل کشور تولید می‌شود، شرکت‌های پتروشیمی مواد اولیه را درتناژ‌های بیش از صد تن و از طریق بورس به فروش می‌رسانند.

وی گفت:تولیدکننده‌هایی با مصرف تناژ‌های پایین مجبور به تهیه مواد مورد نیازخود از بازارآزاد باقیمت بالا می‌شوند که همین مسئله علاوه برافزایش بها باعث بوجود آمدن مشکل باسازمان امور مالیاتی نیز می‌شود.

رضازاده، مدیربازاریابی وفروش درآذربایجان شرقی، تصریح کرد:واردات بی رویه کالای مشابه نیز بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های تولیدی داخل موجب رقابت ناعادلانه شده و باعث از دست رفتن بازار فروش گردیده است.

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

مدیربازاریابی وفروش درآذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد:پس ازسال‌ها فعالیت این مشکلات نه تنها مرتفع نگردیده بلکه افزایش نیز یافته است ودرحال حاضر تامین مواد اولیه وارداتی و داخلی چه از حیث افزایش بهاء وچه از نظر تهیه از تامین کنندگان خارجی و همینطور معضلاتی که در تمامی مراحل اعم از خرید و ثبت سفارش گرفته تا انتقال ارز و ترخیص کالا پیش آمده بامشکل کاهش تولید مواجه گردیده است.

تاکید بر حمایت از کالای ایرانی
پارسامهر مدیرعامل کارخانه خودکار نیز بابیان اینکه، کیفیت خودکار‌های تولیدی ما با استاندارد‌های جهانی عرضه می‌شود افزود: از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی انتظار می‌رود طبق فرمایش مقام معظم رهبری که تاکید بر حمایت از کالای ایرانی دارند از استفاده‌ی خودکار‌های وارداتی اجتناب کنند و لیکن هنوز برخرید خودکار‌های وارداتی اصراردارند.

وی افزود:کارخانه تولید خودکار با ظرفیت تولید بیش از ۲۴.۰۰۰.۰۰۰ عدد و برای ۸۰ نفر نیزاشتغال زایی مستقیم کرده اند.

وی بیان کرد: با شروع نوسانات اخیر بازار ارز نزدیک به مدت پنچ ماه است که برای تهیه جوهرکه در داخل موجود نمی‌باشد قادر به تهیه هیچ ارزی، چه دولتی و چه ثانویه نشده ایم که بزرگترین مانع برای تولید بوده است، امور بانکی و روال بانکی در تبریز بقدری دست و پا گیر بود که ما مجبورشدیم برای اقدام به دریافت ارز برای جوهرخودکار حساب بانکی کارخانه را به تهران منتقل کنیم.

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

وی ابراز نگرانی کرد وگفت: حال باتوجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور درصورتی که تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات اعم از وزارت صنعت، بانک مرکزی، سازمان امورمالیاتی، گمرگ وتمهیداتی دقیق، معقول، علمی، هماهنگ که تسهیل کننده افزایش ظرفیت‌های تولید در صنایع باشداتخاذ ننمایند، بزودی شاهد ازمیان رفتن همین مقدار اندک تولید نیز خواهیم بود. 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 1 =