تقلای تل‌آویو برای آغاز مذاکرات غیرمستقیم تبادل اسرا با حماس

شناسهٔ خبر: 031F4893 -
یک رسانه آمریکایی می‌گوید انتظار می‌رود رئیس موساد به‌منظور ازسرگیری مذاکرات تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس، با نخست‌وزیر قطر دیدار کند.

به گزارش هاناخبر ، رژیم صهیونیستی به‌نظر می‌رسد پس از متحمل‌شدن شکست‌های میدانی از مقاومت غزه و از دست دادن امید خود برای آزادکردن اسرای خود با جنگ، بار دیگر به فکر توافق تبادل اسرا افتاده است.

«باراک راوید» خبرنگار مشهور اسرائیلی در مطلبی که شامگاه جمعه در وبگاه آکسیوس منتشر کرده، به نقل از ۲ منبع آگاه نوشته انتظار می‌رود «دیوید بارنیا» رئیس موساد با «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در اروپا دیدار و درباره تبادل اسرا با حماس گفت‌وگو کند.

در صورت وقوع، این اولین نشست مقام‌های بلندپایه رژیم صهیونیستی و قطر از زمان پایان وقفه هفت روزه در غزه و گسترش عملیات نظامی این رژیم در غزه خواهد بود.

آکسیوس نوشته بازگشت رژیم صهیونیستی به میز مذاکره به معنای آن است که تل‌آویو آماده است با میانجیگری قطر، یک توافق جدید تبادل اسرا را دنبال کند.

تل‌آویو، حماس را مسئول شکست مذاکرات پیشین می‌خواند اما مقاومت فلسطین اعلام کرد آن‌ها آماده تبادل اسرا بودند اما صهیونیست‌ها تصمیم خود را برای ادامه حملات علیه غزه گرفته بودند.

پیش از این خبرها، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه خبر داد سه اسیر اسرائیلی با «شلیک اشتباهی» نظامیان این رژیم در غزه کشته شدند؛ اتفاقی که خشم خانواده های اسرای صهیونیست را برانگیخته و آن‌ها را به خیابان‌ها کشانده است.

طبق گزارش‌ها، بیش از ۱۳۰ اسیر اسرائیلی همچنان در اختیار حماس هستند. در توافق پیشین، بیش از ۱۰۰ نفر در ازای بیش از ۳۰۰ نفر از اسرای فلسطینی، مبادله شدند.

موساد روز پنجشنبه خبر داد در دیدار «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بارنیا در تل‌آویو، درباره «تلاش‌ها به‌منظور آغاز دوباره گفت‌وگوها برای آزادی گروگان‌ها» رایزنی شد.

روز جمعه نیز رسانه آمریکایی المانیتور نوشت واشنگتن «در جستجوی شماری از ابتکارات» به‌منظور برقراری دوباره مذاکرات تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی است.

یک مقام قطری به المانیتور گفته میانجی‌گران در این کشور حاشیه خلیج فارس با ۲ طرف درگیر یعنی رژیم صهیونیستی و حماس در حال گفت‌وگو هستند تا به این «بن‌بست پایان دهند».

روزنامه العربی الجدید هم روز جمعه گزارش داد، منابع مصری گفتند رژیم صهیونیستی برای میانجیگری به منظور توافق جدید با حماس برای آزادی اسیران در ازای آتش‌بس، دست به دامن مصر شده‌است.

«باسم نعیم» رئیس اداره سیاسی حماس در غزه اما گفت موضع رسمی جنبش این است که تا زمانی که جنگ ادامه دارد، هیچ مذاکره‌ای بر سر هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 6 =