اتصال راه آهن شلمچه به بصره اتصال ایران به غرب آسیا

شناسهٔ خبر: 044EDE98 -
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که راه‌آهن شلمچه - بصره اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم می‌کند، گفت: با اتصال شبکه ریلی ایران به خطوط ریلی عراق، ایران می‌تواند به دریاهای آزاد و دریای شمال راه پیدا کند.

به گزارش هاناخبر ، وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این طرح اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم می‌کند و حتی برای عراقی‌ها هم سود خوبی دارد، زیرا خطوط ریلی عراق به شبکه ریلی ایران وصل می‌شود و از طریق ایران می‌تواند به کشورهای قفقاز یا کشورهایی مثل پاکستان و افغانستان یا به دریاهای آزاد یا به دریاهای شمال هم راه پیدا کند که برای عراق هم فرصت بی‌نظیری است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که این طرح چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟ افزود: توافقمان ۱۸ ماه است یعنی ۱.۵ سال، ولی من فکر می‌کنم بالاخره تا دو سال را باید در نظر بگیریم، چون که همه موضوعات به ما برنمی‌گردد. طرح در داخل خاک ایران نیست و مشترک بین دو کشور است، بخش زیادی از قوانین و مقررات مربوط به کشور عراق است و عراق هم قوانین و مقررات خاص خود را دارد و باید این را هم در نظر بگیریم، اما برنامه‌ریزی که در توافق‌نامه آمده ۱۸ ماه تا دو سال است که عملا پل ما دو سال طول می‌کشد.

 

امکان دسترسی ریلی به سوریه و اردن

 

وزیر راه و شهرسازی درباره تاثیر اقتصادی این طرح گفت: از جمله آثار اقتصادی این طرح این است که دسترسی ریلی ما به منطقه غرب آسیا فراهم می‌شود، از آن جا می‌توانیم در توافقی که با عراقی‌ها داریم به کشور سوریه یا به مدیترانه یا سایر نقاط برویم و حتی به اردن دسترسی پیدا کنیم.

 

بذرپاش اضافه کرد: این روزها تکمیل زنجیره کریدوری در همه دنیا موضوع روز است و دشمنان برای ما نقشه‌های جدی دیدند که ما موفق نشویم این کریدورها و زنجیره‌های اتصال‌های راهبردی بین‌المللی را در کشور فراهم کنیم و سنگ‌اندازی‌های زیادی می‌کنند. ما دشمن کم نداریم این فرصت‌های بی‌نظیر اقتصادی زمانی که تکمیل شود زنجیره‌های کریدور شمال و جنوب شرق و غرب به اندازه نفت و بلکه بیشتر برای ما می‌تواند تولید ثروت کند و برای آیندگان ما یک سرنوشت بهتری را رقم بزند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 3 =