دیواندره، شهر کتاب!/محمد فلاح

شناسهٔ خبر: 0501EBC0 -
محمد فلاح، کارشناس ارشد علم سنجی دانشگاه تهران به مناسبت روز قلم به بررسی وضعیت نامناسب کتاب و کتاب خوانی در شهرستان دیواندره پرداخته است.

به گزارش هاناخبر ،

دیواندره شهر کتاب! در واقع این تلنگری است بر وضعیت نامناسب کتاب و کتاب‌خوانی در شهرستان دیواندره. روز قلم مرا واداشت که قلم بردارم و بی‌پروا بنویسم که نمی‌توانم ساکت و بی‌تفاوت در کنج کتابخانه‌ای بنشینم و نظاره‌گر این وضعیت نامطلوب و به دور از انتظار فرهنگی و اجتماعی شهر باشم که تأثیرات آن شنیدن خبرهای ناخوشایندی ست که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد و من هم تا اندازه خود را در این مسائل مقصر می‌دانم. و رنج می‌کشم از بی‌برنامگی و بی‌اعتنایی مسئولان در کنار این همه آسیب فرهنگی و اجتماعی که دامن‌گیر شهر شده است. من به عنوان یک خادم در جایگاه مقدس کتابخانه با حرفه و تخصص فرهنگی خود وظیفه خدمت‌رسانی در عرصه توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را دارم، و در انجام رسالتم کوتاهی نخواهم کرد که مدیون خود و جامعه نباشم.
اما آیا مطالعه و کتاب‌خوانی در زندگی فردی و اجتماعی تآثیر دارد؟ آیا بیگانگی مردم شهر با کتاب و کتابخانه عامل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است؟
بی شک این مقوله نمی‌تواند تنها دلیل باشد اما مهم‌ترین عامل تآثیر گذار می تواند باشد. کتاب‌ و کتاب‌خوانی سنگ بنای توسعه فرهنگ و رشد تمدن‌هاست. مطالعه و یادگیری ابزاری است برای بهره‌مندی از یک زندگی مطلوب! و این حقیقتی است غیرقابل انکار. مطالعه یک کتاب خوب می‌تواند به زندگی ما معنی و هدف ببخشد و زمانی که زندگی تلخ است و سختی فراوان، خواندن یک فصل کتاب قادر است ساعتی تلخی‌ها و سختی‌ها را از یادمان ببرد. یا حداقل مشکلات ما را در دیدگاه تازه‌ای قرار بدهد تا بتوانیم راه حلی برای آنها پیدا کنیم. حضرت علی (ع) می‌فرماید: هرکسی با کتاب تسلا یابد و آرام گیرد. هیچ غمگسار و تسلابخشی را از دست نخواهد داد در مورد اثر کتاب در کاهش ناراحتی‌های هیجانی و عاطفی باید گفت: از آن زمان که کتاب وجود داشته، به عنوان یکی از موثرترین ابزارها برای پیشگیری از ناراحتی‌های روحی ـ روانی شناخته شده است. گفته‌اند در یونان قدیم، بر روی در کتابخانه "تبس" نوشته شده بود: "درمانگاه روح".  از منتسکیو ـ دانشمند و نویسنده معروف فرانسوی ـ نقل شده است: "هرگز من غمی نداشته‌ام، مگر آنکه یک ساعت مطالعه کتاب، آن را از بین برده است". پس کتاب و کتاب‌خوانی نقش بسزایی در توسعه فرهنگی و اجتماعی دارد.
در استان کردستان در حال حاضر 82 کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی وجو دارد که 50 کتابخانه عمومی نهادی و 32 کتابخانه عمومی مشارکتی است. که موجودی منابع کتابخانه‌های عمومی استان 900 هزار جلد می باشد. پس از تصویب قانون ایجاد کتابخانه‏های عمومی در سال 1344، اولین کتابخانه عمومی استان کردستان در شهر دیواندره در سال 1346 تأسیس گردید. کتابخانه عمومی شهید بهشتی دیواندره قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان کردستان است بالغ بر 27000 جلد کتاب. در واقع یک کتابخانه عمومی با این تعداد جلد کتاب پاسخ‌گوی جمعیت 36000 نفری جمعیت شهر نیست، روستاها هم بماند! البته در صورتی که این جمعیت به کتابخانه مراجعه کنند! که چنین نیست. وضعیت مطالعه و کتاب‌خوانی در شهر دیواندره مطلوب نیست، تنها 3 درصد از مردم شهر به کتابخانه مراجعه می‌کنند و بیشتر مردم با کتاب و کتابخانه بیگانه هستند  و در صورتی که فرهنگ مطالعه و کتابخانه در خانواده‌ها نهادینه نشود، زمینه برای بروز مشکلات و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی فراهم می شود. در شهر دیواندره مردم، مسئولین و حتی خیرین نسبت به کتاب و کتابخانه بی‌اعتنا هستند، و بودجه‌ای برای بخش فرهنگی و اجتماعی در نظر نمی‌گیرند. پس لازم و ضروری است برای برون‌رفت از این وضعیت چاره‌ای اندیشید. که اوضاع بدتر از وضع موجود نشود  چرا که این عادت نداشتن به مطالعه مانند یک بیماری ژنتیکی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. به نظر نقش رسانه‌ها در رفع این مشکل و در تبلیغ و ترویج فرهنگ مطالعه، بسیار تأثیر گذار است. و همچنین همکاری همه دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ مطالعه در شهرستان ضروری است، به‌ویژه همکاری دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند راهکاری مناسب در راستای افزایش فرهنگ مطالعه در شهرستان باشد. امید است با حمایت مسئولان، همکاری و برنامه‌ریزی در این زمینه، فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و  جامعه به خصوص در میان کودکان و نوجوانان نهادینه شود. کتابخانه عمومی دیواندره با انجام فعالیت‌های متعددی در زمینه فرهنگی و اجتماعی در سطح شهرستان در تلاش است که این وضعیت را بهبود ببخشد و  با همکاری مردم و مسئولان در آینده‌ای نزدیک شهرستان دیواندره را  به عنوان شهر کتاب به کشور معرفی کند.
یکی از عواملی که باعث فاصله مردم از کتاب و کتابخانه می‌شود تأثیر فضای مجازی است، در عصری هستیم که آنچنان غرق در فضای مجازی هستیم که به توهم همه‌چیز دانی دچار شده‌ایم. اما کتاب همچنان جایگاه خود را دارد، کتاب و کتابخانه روزنه های نجات‌بخشی هستند که به هر طریقی می‌توانند نجات‌بخش زندگی انسان باشند. در واقع کتابخانه بزرگراه توسعه فرهنگی و اجتماعی است. به گفته کارلایل-فیلسوف اسکاتلندی- دانشگاه واقعی جایی است که مجموعه‌ای کتاب در آن جمع شده باشد.
شایسته است دیواندره را شهر کتاب و فرهنگ، شهر دیوان سالارن، بنامیم. این واژه‌ها در واقع برازنده این شهر و مردمان آن است  شهر دیواندره با کتاب بیگانه نبوده‌اند، و تاریخ نشان می‌دهد که این شهر جایگاه مشاهیر و نویسندگان و شاعران بوده و هست. از مسئولان شهرستان انتظار می‌رود که جهت احداث کتابخانه در شهر و روستا و خرید کتاب‌های مرتباط با تاریخ و فرهنگ مردم اقدامات شایسته‌ای انجام دهند که همه اقشار جامعه از کودک گرفته تا بزرگسال به کتاب و کتابخانه دخیل شوند که امر مهم کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه ما جایگاه خود را باز کند. و دیواندره را شهر کتاب بنامیم.
شما را به عضویت در کتابخانه‌های عمومی و جنبش 15 دقیقه مطالعه در روز دعوت می‌کنیم.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 9 =