بخش محوری استراتژی ترامپ در سوریه، همکاری با روسیه است

شناسهٔ خبر: 05487422 -
روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی نوشته که «همکاری با روسیه» به بخش مرکزی و محوری استراتژی دونالد ترامپ تبدیل شده است.

به گزارش هاناخبر ،

واشنگتن پست در مطلبی با اشاره به مواضع دولت دونالد ترامپ، از تبدیل همکاری با روسیه به عنوان بخش مرکزی استراتژی او در قبال سوریه خبر داده است.

این روزنامه گزارشی با این عنوان منتشر کرده است: «همکاری با روسیه تبدیل به بخش مرکزی و محوری استراتژی ترامپ در سوریه تبدیل می‌شود».

انتشار این گزارش با واکنش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هم مواجه شده است.

او در توئیترش، با تاکید بر پایان دادن به برنامه سیا برای آموزش مخالفان سوری که از دولت باراک اوباما شروع شده بود، این برنامه را خطرناک و تلف کردن پول خواند.

ترامپ نوشت: «واشنگتن پست واقعیت‌ها را درباره اقدام من در پایان دادن به برنامه گسترده، خطرناک و تلف کردن بیهوده پول برای شورشیان سوری، تحریف کرد».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه، روزنامه واشنگتن پست را همانند شبکه سی‌ان‌ان، «رسانه اخبار جعلی» خواند.

گزارش این روزنامه را در متون زیر بخوانید:

«دولت ترامپ اولویتش را استراتژی "ابتدا داعش" قرار داده و شکست ستیزه‌جویان را اولویت اصلی خود قرار داده است.

رئیس‌جمهور ترامپ در مهمترین تغییر در قیاس با سلفش، در نحوه پیش بردن جنگ علیه داعش، به تصمیمات نظامی روی آورده است. نتیجه آن این بوده که پیشرفت‌های سریعی علیه مواضع داعش حاصل شده است و همکاری با مسکو افزایش یافته است.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، می‌گویند که طبق خطوط ترسیم شده در نقشه درگیری، آمریکا و نیروهای نیابتی آن به کنترل اغلب بخش‌های مرکزی و جنوبی در غرب رود فرات تن خواهند داد.

در ازای این کار، وقتی که رقه مرکز عملی داعش باز پس گرفته شد، نیروهایی که حمایت آمریکا را در اختیار دارند، به منظور کنترل روستاهای پرجمعیت اطراف رقه، به سمت مناطق پایین رود فرات به سمت مرز عراق حرکت خواهند کرد.

برخی مقامات دولت آمریکا تاکید کرده‌اند که به جای همکاری با روسیه، ایجاد و استقرار پاسگاه‌هایی در بیابان (منطقه البادیه) به منظور ممانعت از تقویت حضور ایران انجام شود؛ پاسگاه‌هایی که آمریکا حفاظت آن را برعهده بگیرد. آنها استدلال می‌کنند که اجازه حضور بدون مناقشه دادن به نیروهای حامی ایران در بیابان جنوبی سوریه، آنها را در موقعیتی قرار خواهد داد که یک پل زمینی از سوریه برای تجهیز حزب‌الله لبنان ایجاد کنند. پنتاگون اما با این استدلال مخالف است و به نظر می‌رسد که در این دعوا پیروز شده باشد.

خط "عاری از تنش" (کاهش تنش) شرقی-غربی در حال بررسی در جنوب رقه است؛ جایی که در آن هواپیماها و مشاوران آمریکایی در حال حمایت از عملیات نیروهای نیابتی و آموزش دیده و مجهز شده آمریکا هستند. نیروهای مورد پشتیبانی امریکا کنترل اغلب مناطق شمالی این منطقه را تا مرز ترکیه و شرق عراق در اختیار دارند.

آتش بس مورد مذاکره آمریکا و روسیه در جنوب غربی سوریه، تا حد زیادی درگیریها بین اسد و معارضان سوری را متوقف کرده است.

ماه گذشته ترامپ دستور تعطیلی برنامه چند ساله سیا برای آموزش و تجیهز شورشیان مخالف اسد را صادر کرد. جان مک کین رئیس کمیته امور مسلح سنا در انتقاد از این کار آن را "بازی کردن دقیقا در کنار ولادیمیر پوتین" خواند و گفت که "در فقدان یک استراتژی گسترده‌تر برای سوریه، هرگونه سازش و امتیاز دادن به روسیه، اقدامی غیرمسئولانه و کوته نظرانه است"

بنیاد مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن که مناطق تحت کنترل و همچنین حملات هوایی در سوریه را رصد و دنبال می‌کند، در گزارش روز جمعه خودش تاکید کرد که مسکو "به منظور وادار کردن آمریکا به مشارکت با روسیه، در حال ترسیم و شکل دهی مجدد به کارزار حملات هوایی خودش در سوریه است". روسیه تقریبا همه حملات هوایی در غرب سوریه را متوقف کرده است؛ ‌جایی که در آن نیروهای دولتی سوریه شورشیان را دور کرده و عملیات را به سمت شرق پیش ببرند. در مناطق شرقی رژیم اسد "به بهانه و با ماسک جنگ با داعش"، در حال پیشروی به سمت فرات است.

بنیاد مطالعات جنگ گزارش داد که این تغییر که مورد حمایت آتش‌بس در جنوب غربی هم هست، باعث "تضمین بیشتر آزادی عمل روسیه" شده و به باز شدن در برای مذاکرات "کاهش تنش" کمک کرده است.

سناتور دموکرات تیم کین گفت که  متیس، تیلرسون و دانفورد در گزارش هفته گذشته برای قانونگذاران "چشم اندازها برای همکاری" با روسیه را توصیف کردند. به گفته او علی رغم اینکه اشتیاق آنها همراه با "بیان برخی تردیدها بود اما من هنوز هم می‌گویم که دولت(ترامپ) درباره این موضوع(همکاری با روسیه)، خوشبین‌تر از من است".

کین برخلاف مک کین گفته که به نظر او، استراتژی جدید ترامپ که در کارزار انتخاباتی قولش را داده بود،‌اکنون کامل شده و در حال اجرا است. از نظر او، گام بعدی آن است که افکار عمومی از آن مطلع شوند و برای کنگره هم گام بعدی تصویب یک مجوز تازه برای جنگ علیه داعش است که در آن مولفه‌ها و پارامترهای درگیری در سوریه و فراتر از آن ترسیم خواهد شد.

در میانی موضوعاتی که استراتژی(ترامپ) توجه کافی به آن نکرده و آن را به تعویق انداخته، حضور فزاینده شاخه القاعده در شمال غرب سوریه است گروهی که قبلا جبهه النصره خوانده می‌شد و اکنون قسمتهای گسترده‌ای از استان ادلب را در کنترل دارد. جنگجویان این گروه و دیگر گروههای معارض ستیزه جوی اسلامگرا به همراه جنگجویان اپوزیسیون میانه رو که مورد حمایت آمریکا هستند، پس از شکست سال گذشته‌شان در حلب و دیگر مناطق پر جمعیت غرب سوریه، به ادلب عقب نشینی کردند.

مقامات می‌گویند که علی رغم حملات ائتلاف آمریکا به برخی رهبران القاعده طی چند ماه اخیر، استراتژی کنونی آن است که منطقه را مهار کرد و بعدا به سراغش رفت. متیس، دانفورد و برت مک گورک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در ائتلاف ضد داعش برخی کلیات را درباره استراتژی آمریکا ابراز کردند.

دانفورد تاکید کرد که "قانون ما را از هماهنگی با روس‌ها منع کرده است" او اما گفت که "ما در حال رو کردن به روس‌ها برای کار با رژیم(بشار اسد) هستیم تا عملیات کاهش تنش‌مان را انجام دهیم". او بدون اشاره به جزئیات، گفته که "یک پیشنهاد وجود دارد که همین حالا ما با روس‌ها داریم روی آن کار می‌کنیم". حس من این است که روس‌ها هم به اندازه ما برای اطمینان از تداوم کار برای مقابله با داعش و امنیت پرسنل‌های دو کشور(آمریکا و روسیه)، مشتاق هستند".

 بعد از این اظهارات، چند زد و خورد و کشمکش از قبیل هدف قرار دادن یک هواپیمای سوریه توسط آمریکا در ماه ژوئن و حمله به شبه نظامیان مورد حمایت ایران در نزدیکی التنف واقع در مرز سوریه و عراق انجام شد؛‌ جایی که در آن یک پادگان با حضور نظامیان آمریکایی وجود داشت؛ نیروهایی که در حال آموزش و مشاوره شرکای واشنگتن برای جنگ با داعش هستند.

گفت‌و‌گوها پیگیری شد و از آن زمان، هیچ یک از آن خطوط نقض نشده است».

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 5 =