رپورتاژ

گزارش کلاهبرداری به پلیس فتا

شناسهٔ خبر: 05851ED2 -
با گذر زمان و گسترش تمدن ها، نوع زندگی بشر و حتی جنس جرائم کیفری و حقوقی نیز متحول شده است؛ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیری اینترنت، فضای جدیدی برای اشتغال، تبادل نظر، ترویج هنجار و… به وجود آمده که در چهارچوب قوانینی، تحت نظارت قرار می گیرد.

به گزارش هاناخبر ، در مقاله «گزارش کلاهبرداری به پلیس فتا» مستند به مواد قانونی و تحت نظر کارشناسان مجرب، به پرتکرارترین پرسش ها پاسخ داده می شود.

گزارش کلاهبرداری به پلیس فتا

با گذر زمان و گسترش تمدن ها، نوع زندگی بشر و حتی جنس جرائم کیفری و حقوقی نیز متحول شده است؛ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیری اینترنت، فضای جدیدی برای اشتغال، تبادل نظر، ترویج هنجار و… به وجود آمده که در چهارچوب قوانینی، تحت نظارت قرار می گیرد.

هرگونه فعالیتی در فضای رسانه ها بر علیه ارزش‌های دینی، هنجارهای جامعه، سرقت اطلاعات، کلاهبرداری اینترنتی و… جزو جرم های سایبری طبقه بندی می شود و مامورانی تحت عنوان پلیس فتا، وظیفه کنترل و دادرسی به این تخلف ها را دارد.

برای بسیاری از قربانیان این نوع جرائم،‌ چگونگی ثبت گزارش و فرآیند قانونی آن سوال برانگیز است؛ در مقاله «گزارش کلاهبرداری به پلیس فتا» مستند به مواد قانونی و تحت نظر کارشناسان مجرب، به پرتکرارترین پرسش ها پاسخ داده می شود.

پلیس فتا چیست؟

همانطور که امکان انجام انواع فعالیت های مفید مانند ایجاد کسب و کار، ترویج محاسن اخلاقی و فرهنگی، محتوای آموزشی در زمینه های مختلف و… در بستر اینترنت وجود دارد، رخ دادن جرائم در فضای مجازی نیز احتمالی غیر قابل انکار است؛ واژه ای که بدین گونه تخلف ها نسبت داده شده، جرائم سایبری می باشد. این کلمه در عبارات اضافی که به تکنولوژی های ارتباطی، اطلاعاتی، هوش‌ مصنوعی و… رفرانس دارند، استفاده می شود.

در واقع نام فتا که به واحد پلیس رسیدگی به جرائم سایبری در ایران داده شده است، مخفف پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات می باشد که در گذشته تحت عنوان اداره مبارزه با جرایم خاص و رایانه ای پلیس آگاهی فراجا فعالیت می‌ کرد.

پلیس فتا کنترل تمام رسانه هایی که با اینترنت کار می کنند از جمله سایت ها، وبلاگ ها و انواع برنامک های پیام رسان و تبادل اطلاعات (واتساپ، تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، بله، سروش و…) را برعهده دارد..

حوزه فعالیت پلیس فتا و انواع جرائم سایبری

حوزه فعالیت پلیس فتا و انواع جرائم سایبری

از آنجا که راهکارهای مختلفی برای بهره مندی از فضای مجازی در چارچوب قانون وجود دارد، وجود روش های متفاوتی نیز برای تخلف از این قوانین نیز امری بدیهی می باشد؛ بنابراین مصادیق مختلفی برای جرائم سایبری توسط پلیس فتا معرفی شده است که عبارتند از:

  • جلوگیری و مبارزه با ایجاد فیشینگ
  • جعل انواع اطلاعات مانند ایجاد حساب کاربری با استفاده از محتوای صفحه های شخصی یا شغلی دیگری و اشتراک گذاری اطلاعات دروغین
  • جعل انواع اسناد مانند فتوشاپ رسید واریز بانکی
  • سرقت اینترنتی
  • دسترسی غیرمجاز از روش هک انواع سایت ها و حساب های کاربری شخصی، شغلی، دولتی و غیردولتی
  • دسترسی غیرمجاز از روش دسترسی بی اجازه به نام کاربری و گذرواژه سایر افراد
  • برداشت اینترنتی غیرمجاز مثل دانلود رایگان برنامه های پولی از طریق هک
  • برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب های بانکی از طریق ایجاد درگاه های واریز دروغین
  • ضبط ویدئو و شنود بدون مجوز
  • استفاده غیرمجاز از پهنای باند بین‌المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی
  • تولید و آموزش بدافزارها یا نرم‌افزارهای ارتکاب جرایم سایبری
  • اشتراک گذاری مطالبی جعلی علیه هویت دینی و ارزش گذاری های اسلامی
  • اشتراک گذاری مطالب جعلی ای که امنیت روانی، اجتماعی، اقتصادی و…

لازم به ذکر است که موارد فوق، فراگیرترین جرائم سایبری می باشند؛ لیکن تخلف هایی که وظیفه دادرسی به آنها بر عهده پلیس فتا است، در موارد مذکور خلاصه نمی شود. اگر قربانی جرمی هستید که به گونه ای به بستر اینترنت وابسته می باشد ولی در این بخش بدان اشاره نشده، بهتر است ابتدا از سایبری بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ چراکه در صورت انتخاب اشتباه مرجع ذیصلاح، پیشروی در فرآیند حقوقی پرونده حاصل نخواهد شد.

اگر فکر می کنید که توانایی پیگیری چنین پرونده ای را ندارید، توصیه ما به شما این است که پرونده را به یک وکیل حاذق و حرفه ای بسپارید. برای مشاهده لیست بهترین وکیل شهریار و سایر شهرها کلیک کنید.

کلاهبرداری سایبری چگونه است؟

همانطور که در بخش پیش بدان اشاره شد، دزدی و کلاهبرداری اینترنتی از بارزترین مصادیق جرائم سایبری است که رسیدگی بدان تحت پوشش پلیس فتا می باشد؛ اینگونه کلاهبرداری ها نیز انواع گوناگونی دارد، به عنوان مثال:

  1. سرقت اطلاعات بانکی از طریق درگاه های پرداخت دروغین؛ یعنی در ظاهر، انگار شما دارید اطلاعات کارت خود را برای پرداخت ثمن (پولی در ازای خرید چیزی) وارد سایت می کنید، اما در واقعیت این سایت توسط هیچ بانکی پشتیبانی نمی شود و شما تنها اطلاعات حساب خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌ دهید!
  2. این افراد با ایجاد حساب های فروش انواع کالا و بارگذاری عکس و اطلاعات غیرواقعی از محصولات، دیگران را راضی به خرید می کنند؛ سپس پس از دریافت مبلغ از خریدار، حساب کاربری آنها توسط کلاهبردار مسدود می شود.
  3. استفاده از اسامی برند های شناخته شده و معروف و استفاده از نام کاربری مشابه در اینگونه جرائم سایبری، امری معمول می باشد.

در صورت بروز هرکدام از حوادث فوق یا هرگونه مورد مشابهی، قربانیان باید در اسرع وقت و با ارائه مدارک، گزارشی را ضمن طی کردن مراتب حقوقی تقدیم پلیس فتا کنند. 

گزارش کلاهبرداری به پلیس فتا

گزارش کلاهبرداری به پلیس فتا

ثبت گزارش علیه جرائم سایبری در سیستم دادرسی پلیس فتا، به سه شکل امکان پذیر می باشد:

الف) ثبت گزارش آفلاین

تماس تلفنی با مامورین سازمان پلیس فتا، در واقع همان روش آفلاین یا گزارش غیراینترنتی می باشد؛ بدین منظور شخص باید با شماره 96380 تماس گرفته و با معرفی خویش و شرح جرم، خواستار رسیدگی فوری شوند. لازم به ذکر است که امکان ثبت گزارش، انتقاد و شکایت به روش آفلاین ممکن است و ماموران ذی صلاح به صورت 24 ساعته پاسخگو هستند.

ب) ثبت گزارش آنلاین

سازمان های قضایی برای آسودگی شهروندان، شرایطی را به وجود آورده اند که قربانیان جرائم سایبری بتوانند در سریع ترین و کم هزینه ترین حالت ممکن گزارش خود را ثبت کنند؛ بدین منظور باید توسط مرورگر در وب سایت پلیس فتا به آدرس csirc.cyberpolice.gov.ir حساب کاربری ایجاد شود.

سپس متقاضی باید بر اساس نوع گزارش پرسش، شکایت یا انتقادی که در نظر دارد، یکی از گزینه های زیر را انتخاب کند:

  • گفتگوی پلیس فتا آنلاین
  • ارتباط آفلاین
  • گزارش تخلف شبکه اجتماعی
  • گزارش تخلف نرم‌افزار و بازی
  • گزارش تخلف وب‌ سایت
  • گزارش تخلف پیامک و پست الکترونیکی

ج) ثبت گزارش حضوری

برای ثبت شکایت علیه جرائم سایبری، می توان به دادسرای جرائم رایانه نیز مراجعه کرد؛ همانطور که از نامش آشکار می باشد، این سازمان رسیدگی به تخلف های ارتباطی و اطلاعاتی اینترنتی را پوشش می دهد.

مانند بقیه جرائم، باید شکایتنامه ای با مضمون جرم سایبری تنظیم و در یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت شود؛ سپس توسط ابلاغیه ای تاریخ، زمان و مکان دادگاه اعلام می شود.  قربانی باید در جلسات دادگاه جرائم رایانه ای‌ شرکت کند تا در نهایت حکم مقام قضایی صادر شود.

کلام آخر

پلیس فتا واحدی است که مسئولیت رسیدگی به تخلف های وابسته به بستر اینترنت را دارد. از مهمترین مصادیق جرم های سایبری، می توان به سرقت اطلاعات، تولید و توزیع بد افزارها، جعل اطلاعات و اسناد، کلاهبرداری اینترنتی و… اشاره کرد؛ گزارش اینگونه جرائم به سه روش آنلاین، آفلاین و حضوری ممکن می باشد که در این مقاله آن ها را بررسی کردیم. اگر به دنبال وکیل برای رسیدگی به اینگونه جرائم هستید، مستر وکیل آماده خدمت رسانی به شماست، با مراجعه به سایت وکیل متخصص در محل زندگی خود را پیدا کنید و از او مشاوره بگیرید تا بهترین راهکار به شما معرفی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 8 =