مسجد جامع مهاباد یادگاری از دوران صفویه

شناسهٔ خبر: 05E1AC44 -
مسجد جامع مهاباد، قدیمی‌ترین مسجد این شهرستان و از زیباترین آثار معماری دوره صفوی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

به گزارش هاناخبر ، مسجد جامع سرخ از یادگارهای دوران حکومت صفویان در مهاباد است و در بافت قدیمی شهر قرار دارد. آجر سرخ، اصلی‌ترین مصالح استفاده شده در ساخت این مسجد است و به همین دلیل با نام مسجد سرخ، شهرت دارد.مسجد جامع مهاباد یادگاری از دوران صفویه

بنای مسجد به لحاظ پی و معماری همانند مسجد جامع تسوج در آذربایجان شرقی است. در شبستان مسجد ۱۰ ستون سنگی به چشم می‌خورد و ۱۸ گنبد آجری نیمکره روی بنا قرار گرفته‌اند. مسجد جامع سرخ مهاباد از کهن‌ترین و ارزشمندترین عمارات تاریخی دوران اسلامی در غرب کشور به‌شمار می‌رود و به دلیل توازن در شکل طاق، گنبد و شبستان، همچنان سالم باقی‌ مانده است. این اثر به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی مهاباد، در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بنا در قدیمی ترین بافت شهر و در مجاورت حمام تاریخی مهاباد واقع شده که با وجود قدیمی بودن، یکی از شلوغ ترین و پرتردد ترین قسمت های شهر است.

زمانی که صحبت از مساجد تاریخی می شود، اکثر افراد بناهایی دارای کاشی کاری های رنگی و اسلامی را تصور می کنند. اما در این بنا اثری از این دست  تزئینات نیست و تنها با آجرهای قرمز رنگ، نمای زیبایی ساخته شده است.

 یکی از ویژگی های جالب این مسجد این است که در گذشته نه تنها محلی برای عبادت بوده، بلکه به عنوان مکتب خانه و مدرسه نیز به کار گرفته می شده است. درون شبستان مسجد، حجره هایی وجود دارد که در گذشته به عنوان مکانی برای علم آموزی مورد استفاده قرار می گرفته است.

نمازهای جماعت جمعه نیز همچنان در این بنا به پا می شوند که نمایانگر صمیمیت و دل گرمی مردمان این شهر می باشد

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 9 =