اختلاف قیمت مرغ در ایلام؛ از 17 هزار تا 28 هزار

شناسهٔ خبر: 077915DE -
اینکه چه کس یا جریانی مقصر تشکیل صف مرغ در کشور است موضوع این یادداشت نیست اما اختلاف قیمت مرغ در ایلام از 17 هزار تا 28 هزار تومان بر چه مبنایی است؟

به گزارش هاناخبر ،

صنعت مرغ در ایران بعد از نفت و گاز و پتروشیمی یکی از بزرگ ترین چرخه های اقتصادی در ایران است که همواره با چالشهای بزرگی رو به رو بوده است و به جز دلالان اقتصادی و افراد کاربلد در دور زدن قوانین و بردن سودهای کلان! تولیدکننده و مصرف کننده همواره در ضرر مالی و روانی قرار دارند.

در استان ایلام که یکی از قطبهای پرورش مرغ گوشتی کشور است، مشکلات کماکان تولیدکننده و مصرف کننده را متضرر می کند و گویی کسی راه حلی برایش در آستین ندارد. گر چه پس از بیانیه روشنگرانه امام جمعه ایوان و بازگویی حقایقی در خصوص پشت پرده صنعت مرغ در استان، بسیاری از افراد، خلاف را مدتی غلاف کردند اما دوباره زمزمه های گرانی، نایابی، تشکیل صف و ضرر تولیدکننده به گوش می رسد.

مرغداران پس از کمبود شدید و محدودیت در خرید جوجه یک روزه با تلف شدن وقت زیادی از فصل بهار جوجه نایاب شده را از 1500 تومان سابق به قیمت 6 هزار تومان و بیشتر خریدند و اولین افزایش قیمت را تجربه کردند. از طرفی به بسیاری از مرغداران بسیار دیر نهاده تحویل داده شد و مرغداران مجبور شدند به قیمت آزاد 35 روز و بیشتر نهاده خود را از بازار آزاد و قیمتی گران تر تامین کنند. بعد موظف شدند که 100 درصد تولید را به مسئولین و کشتارگاه تحویل بدهند آنهم با قیمت 17 هزار و 100 تومان و این در حالی است که بنا به تحقیق میدانی خبرنگار ما، هزینه تولید تا کیلویی 20 هزار تومان بالا رفته است.

مرغ فروشی های زنده فروش اما هر کیلو مرغ را به مشتری 28 هزار تومان می فروشند که پیش بینی می شود از 30 هزار تومان نیز عبور کرده و به 35 هزار تومان نیز برسد. از طرفی به مرغ فروشی ها طی یک نامه اطلاع داده شده که از تاریخ 10 خرداد فروش مرغ زنده و کشتار به بهانه رعایت بهداشت و تنظیم بازار ممنوع خواهد شد که این موضوع با توجه به خریدهای قبلی این کاسبان موجب نگرانی شده است. یکی از مرغ فروشان چوار به خبرنگار ما گفت که مشتری کم شده و می ترسم این مرغها روی دستم بماند. مرغها وزن خود را از دست می دهند و هر 200 گرم کاهش وزن باعث ضرر 8 هزار تومانی برای ما می شود.

یکی از مرغداران نیز به خبرنگار ما گفت که به ما ابلاغ کرده اند که 100 درصد محصول را باید با قیمت 17 هزار و 100 تومان به اتحادیه تحویل بدهیم و اگر شانس بیاوریم احتمال دارد بتوانیم یر به یر کنیم و هیچ سودی نبریم.

او گفت که مالکیت مرغداری وی استیجاری است و لذا مجبور به جوجه ریزی است چرا که به آنها گفته شده اگر 100 درصد تولید مرغ گوشتی خود را عرضه نکنند نوبت بعدی اجازه جوجه ریزی به آنها داده نخواهد شد. او گفت برخی از مرغداران که مالکیت دارند در برابر این تصمیم معترض هستند چرا که عرضه 100 درصد موظفی واحدهای مرغداری با قیمتی بسیار پایین تر از بهای تمام شده و در حالی که بیشتر آیتمهای هزینه ای افزایش قیمت داشته است، منجر به ضرر و زیان فراوان به مرغداران خواهد شد. به نظر می رسد که مرغداران با ادامه چنین شرایطی تولید را در قطب مرغ گوشتی کشور قطع کنند که قطعا در ماههای آینده باعث کمبود مرغ در بازار و افزایش قیمت خواهد شد.

این مرغدار فعال افزود: گذشته از این موضوع وقتی هر درصدی از مرغ را تحویل داده ایم یک ماه تا سه ماه بعد پول آن را دریافت می کنیم و این در حالی است که در سایر استانها حداکثر تا سه روز کاری پول به حساب تولیدکننده واریز می شود.

وی از مسئولین استان، نمایندگان مجلس، دادستان محترم و مدیرکل بازرسی استان خواست که به این موضوع ورودی جدی داشته باشند و اگر قرار است دولت محترم قیمت مرغ را برای مردم پایین نگاه دارد نباید آن را از جیب تولیدکنندگان و فعالان صنعت مرغ در استان خرج کند که آنها هم از همین مردم هستند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 1 =