پیش بینی ها در مورد وضعیت ترکیه در سال 2019

کارشناسان حوزه مسائل ترکیه وضعیت این کشور را در سال 2019 میلادی بیان کرده اند. بیشتر این پیش بینی ها حول محور ارتباط ترکیه با کردها هم در داخل و هم در سوریه و برگزاری انتخابات شهرداریها در مارس 2019 استوار است.

به گزارش هاناخبر ،

 کارشناسان حوزه مسائل ترکیه که خوانش خود از مسائل روز ترکیه را در سایت خبری- تحلیلی المانیتور گزارش می کنند، پیش بینی خود را در مورد اوضاع در ترکیه در سال جدید میلادی 2019 بیان کرده اند.

محمود بوزارسلان معتقد است مهم ترین مسئله ترکیه در سال جدید، مسئله کردها در جنوب شرق این کشور خواهد بود. بر اساس پیش بینی وی، ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات شهرداریها، فشار بر کردها را افزایش خواهد داد اما ممکن است فشار ها بعد از انتخابات کاهش یابد.

بوزارسلان می گوید همچنین تلاش دو حزب حاکم عدالت و توسعه و نیز حزب کردگرای دموکراتیک خلقها برای به دست آوردن شهرداریها بویژه در مناطق کردنشین شدت خواهد گرفت و احتمالا کردها همه شهرداریهای این مناطق را تصاحب خواهند کرد اما ممکن است حزب حاکم  افراد مورد اعتماد خود را دوباره برای اداره شهرداریها انتصاب کند.

چنگیز جاندار معتقد است ترکیه که از چند وقت پیش به دنبال حضور نظامی بیشتر در شمال سوریه بویژه در شرق رود فرات بوده، به دنبال خروج نیروهای آمریکا به فکر اجرای عملیات نظامی افتاده و ممکن است در برخی از این مناطق حضور پیدا کند. از نظر وی، باید منتظر بود که چگونه روابط پیچیده ترکیه با بازیگران عرصه سوریه پیش خواهد رفت.

مهمت چتین گولچ به وضعیت اقتصادی ترکیه پرداخته و از احتمال افزایش قیمت ها و نرخ تورم در ترکیه گفته است. او در کل در مورد اقتصاد ترکیه در سال جاری خوش بین نیست و از ادامه بحران اقتصادی سخن گفته است

متنی گورجان معتقد است هرچه بیشتر پیش می رویم پیش بینی اوضاع ترکیه از جنبه های مختلف نظامی، سیاسی، ژئوپلتیک و اجتماعی سخت تر می شود. اما چیزی که وی درباره آن تقریب مطمئن است ادامه وضعیت نامناسب ترکیه در زمینه اقتصاد و نگرانی های عمده این کشور در مورد سوریه است. وی معتقد است برخی مسائل سوریه و در ارتباط با ترکیه مانند مسئله ناسیونالیسم کردی و کردهای سوریه همچنان در وضعیت مهم قرار خواهد داشت.

جوسپر مورتیمر دو موضوع را دارای ارزش بیشتر برای دنبال کردن در مورد وضعیت در ترکیه دانسته و این دو موضع برگزرای انتخابات شهرداریها و مسئله تمایل ترکیه به اجرای عملیات نظامی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است. وی نیز معتقد است که ترکیه به شدت غیرقابل پیش بینی است اما انتخابات سنگ محکی برای اعتماد دوباره به اردوغان با وجود بحران سیاسی خواهد بود. وی معتقد است در صورتی که ترکیه وارد مناطق عمدتا کردنشین سوریه شود با دردسر مواجه خواهد شد.

مصطفی سونمز معتقد است ترکیه که در سال 2018 وارد تونل تاریکی شده همچنان در طول سال جاری در این تونل خواهد ماند و آن طرف هم نور زیادی دیده نمی شود.

فهیم تاشتکین معتقد است مشکلات ترکیه همچنان حل نخواهند شد و اردوغان از سوی پایگاه حمایتی خود و نیز متحدان با چالش روبه رو خواهد شد. وی معتقد است که ترکیه به دنبال ادامه ماجراجویی در سوریه بویژه با کردها است اما ترکیه همچنان نگران برپا شدن اعتراضات مشابه اتفاقات گزی پارک نیز هست.

پینار ترمبلای نیز معتقد است ترکیه در سال 2019 هم با تورم و وضعیت اقتصادی بد دست و پنجه نرم خواهد کرد. اما مهم ترین سوال این است که آیا دوران اردوغان در سال 2019 به پایان خواهد رسید؟

آیلا جین یاکلی نیز می گوید مهم ترین مسئله ترکیه اقتصاد و احتمال بدتر شدن آن در این کشور است که ممکن است دولت را برای استقراض از صندوق بین المللی پول سوق دهد و این مسئله مثل سم سیاسی عمل خواهد کرد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 3 =