جزئیات زلزله نسبتا شدید در استان‌های شمال‌غرب و غرب کشور / فوت ۵ نفر در ساعات اولیه

شناسهٔ خبر: 07CF97F5 -
زلزله نسبتا شدیدی استان‌های شمال‌غربی کشور را لرزاند .

به گزارش هاناخبر ، زلزله نسبتا شدیدا دقایقی قبل ارومیه و شهرستان‌های آذربایجان‌غربی و آذرباتیجان شرقی و کردستان را لرزاند این زلزله در استان‌های همجوارهم حس شد.

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

 بزرگی: 5.9
 محل وقوع: استان آذربايجان شرقي - حوالی ترك
 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1398/08/17 02:17:03
طول جغرافیایی: 47.64
عرض جغرافیایی: 37.76
عمق زمین‌لرزه: 2 کیلومتر

 نزدیک‌ترین شهرها:
19 کیلومتری ترك (آذربايجان شرقي)
22 کیلومتری سراب (آذربايجان شرقي)
29 کیلومتری تركمنچاي (آذربايجان شرقي)
     
 نزدیکترین مراکز استان:
79 کیلومتری اردبيل
123 کیلومتری تبريز

 

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

 بزرگی: 4.8
 محل وقوع: استان آذربايجان غربي - حوالی گردكشانه
 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1398/08/17 02:37:16
طول جغرافیایی: 45.34
عرض جغرافیایی: 36.8
عمق زمین‌لرزه: 10 کیلومتر

 نزدیک‌ترین شهرها:
5 کیلومتری گردكشانه (آذربايجان غربي)
18 کیلومتری نقده (آذربايجان غربي)
20 کیلومتری پيرانشهر (آذربايجان غربي)
     
 نزدیکترین مراکز استان:
87 کیلومتری اروميه
165 کیلومتری تبريز

مرکز لرزه نگاری اروپا شدت بزرگی زلزله در آذربایجان شرقی را ۶ ریشتر اعلام کرده است.

این زلزله ساعت ۲:۱۷ بسیاری از شهرهای استان اردبیل را لرزاند و با توجه به شدت این زمین‌لرزه مردم سراسیمه خانه‌های خود را ترک کردند.

محل وقوع زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در استان آذربایجان شرقی حوالی ترک در طول جغرافیایی ۴۷.۶۴ و عرض جغرافیایی ۳۷.۷۶ و در عمق ۲کیلومتری بود.

این زمین‌لرزه بصورت نسبتا شدید در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، بیله‌سوار، گرمی، پارس آباد و شهرستان‌های جنوبی استان آذربایجان شرقی و همچنین در شهرهای آذربایجان غربی و کردستان احساس شد و مردم سراسیمه منازل خود را ترک کرده و با وجود سرمای هوا ساعاتی در خیابان‌ها بودند.

این زلزله در استان‌های ، زنجان، اردبیل، بخش‌هایی از گیلان و نواحی شمالی استان تهران نیز احساس شده است.

عمق این زلزله 8 کیلومتری زمین گزارش شده است.

تا این لحظه آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی چهار بار لرزیده است.

خسارات احتمالی این زمین‌لرزه در اسرع وقت مخابره خواهد شد.

پایگاه های اورژانس و سازمان هلال احمر در همه شهرستانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان وضعیت آماده باش را برای کلیه  امدادگران  و نجاتگران  تا پایان فردا صبح اعلام کردند.

 ۱۰ پس لرزه تاکنون، بعد از زلزله در بخش ترک میانه به وقوع پیوسته است.

دستور وزیر کشور درباره زلزله در برخی مناطق شمال شرق کشور

وزیر کشور به دنبال وقوع زلزله در برخی مناطق شمال شرق کشور در دستوری به رییس سازمان مدیریت بحران خواستار رسیدگی سریع به وضعیت زلزله زدگان و مناطق زلزله زده شد.

رحمانی فضلی وزیر کشور با تاکید بر اینکه امدادرسانی به سانحه دیدگان باید در اولویت قرار گیرد گفت: تمامی واحدها و سازمان ها و ارگان های امداد رسان موظف به ارائه سریع و به موقع خدمات به زلزله زدگان می باشند  و در صورت با هماهنگی استانداران مناطق زلزله زده ، امکانات و توانمندی های لازم در این خصوص به کار گرفته شود. وزیر کشور از هموطنان خواست ضمن حفظ آرامش و خونسردی با نیروهای امداد و نجات همکاری لازم را داشته باشند و اخبار و اطلاعات خود را صرفا از مراجع رسمی دریافت کنند.

 

ریزش کوه در جاده میانه بستان‌آباد بر اثر زلزله

مشایخی معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان میانه گفت: اداره راهداری شهرستان ماشین آلات لازم را جهت بازگشایی اعزام کرده و مشکل حاد نیست، در روستاهای میانه مشکل داریم.

مشایخی افزود: گزارشاتی از روستاها واصل شده که از صحت آنان اطلاعاتی دقیقی نداریم.

وی گفت: تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.

گزارش اولیه حاکی از تخریب سه روستاست،ریزش ساختمان از برخی روستاها گزارش شده و احتمال صدمات مالی و جانی وجود دارد.

 تعدادی از شهروندان سراب مصدوم شدند

تعدادی از شهروندان سراب به علت ترس و سراسیمه شدن از وقوع زلزله در هنگام ترک منازل خویش مصدم شدند.

گزارش فرمانداران

یعقوبی معاون فرماندار میانه گفت: گروه‌های ارزیاب به روستاهای منطقه زلزله زده شهرستان اعزام شده‌اند. ریزش ساختمان از برخی روستاها گزارش شده و احتمال صدمات مالی و جانی وجود دارد.

در همین حال، فرماندار بستان‌آباد گفت: خوشبختانه مشکل خاصی در شهرستان بستان آباد گزارش نشده است. مردم آرامش خود را حفظ کنند. تیم‌های ارزیاب همچنان در منطقه حضور دارند.

فرماندار سراب نیز به خبرنگاران گفت: حدود ۷۰ نفر مصدوم در شهرستان سراب داشتیم که به صورت سرپایی درمان شدند. در بعضی از روستاها تعدادی از احشام و حیوانات در زیر آوار مانده‌اند که با هماهنگی دهیاران و گروه‌های امدادی اقدامات لازم در حال انجام است.

آذربایجان روی خط لرزش

تا لحظه مخابره خبر ۱۷ پس لرزه دیگر استان آذربایجان‌شرقی را به لرزه درآورد. این پس لرزه‌ها در نیم ساعت اول در ساعت ۲و ۲۰ دقیقه به ۴.۱ ریشتر، ۲ و ۲۵ دقیقه با بزرگی ۴.۱ ریشتر، ۲ و ۳۹ دقیقه به بزرگی ۴.۳ ریشتر و ۲ و ۴۳ دقیقه به بزرگی ۲.۸ ریشتر، ساعت ۲ و ۴۸ دقیقه به بزرگی ۳.۱ ریشتر، ۲ و ۴۹ دقیقه به بزرگی ۳ ریشتر، ۲ و ۵۶ دقیقه به بزرگی ۳ و ۹ ریشتر به مرکزیت ترکمنچای آذربایجان‌شرقی وقوع یافته است. از ساعت ۳ بامداد این پس لرزه‌ها همچنان ادامه داشته که بزرگ‌ترین آن به بزرگی ۴.۳ ریشتر در ساعت ۳ و ۲ دقیقه روی داده است. بعد از این پس لرزه، ساعت ۳ و ۷ دقیقه به بزرگی ۳.۳ ریشتر، ۳ و ۱۷ دقیقه با بزرگی ۳.۱ ریشتر، ۲ و ۲۹ دقیقه به بزرگی ۳.۷ ریشتر و از درساعات ۲ و ۳۲، ۲ و ۲۶، ۲ و ۲ و ۳۹ و ۲ و ۴۲ همگی به بزرگی ۲.۵ ریشتر پس لرزه‌های روی داده است.

افزایش فوتی‌های زلزله آذربایجان شرقی به ۵ نفر

محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه تاکنون ۵ نفر بر اثر زلزله ۵.۹ ریشتری میانه فوت کرده‌اند و امکان افزایش آن نیز وجود دارد.

کریمی نژاد سرپرست پلیس راه استان آذربایجان شرقی گفت: بر اثر زلزله در ۹ نقطه ریزش کوه در جاده های شهرستان میانه اتفاق افتاده بود که با همکاری راهداری و پلیس راه استان پاکسازی شده و تردد در جاده‌های استان روان و عادی است.

منصوری کارشناس اداره هواشناسی  آذربایجان شرقی گفت: براساس پیش بینی‌ها در سه روز آینده هوا در شهرستان میانه پایدار و بدون بارش خواهد بود.

 

۲۵۱ مصدوم و پنج فوتی بر اثر زلزله آذربایجان شرقی

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تا ساعت ۶:۴۵ صبح امروز جمعه  آمار مصدومین در شهرستان‌های میانه، سراب و هشترود ۲۵۱ نفر است و پنج نفر نیز فوتی ثبت شده است.

فرزاد رحمانی افزود: از این تعداد ۱۳مصدوم بستری و بقیه تحت مراقبت‌های درمانی سرپایی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: عمده این افراد دچار حملات عصبی و ترس شده‌اند.

 توزیع اقلام امدادی در میان زلزله‌زدگان میانه

علی شهودی، مدیر روابط عمومی هلال احمر آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز گفت: زلزله در بخش ترک شهرستان میانه روستای ورنکش ۵ کشته و ۱۱ مصدوم بر جای گذاشت. همچنین  ۶۰ واحد تخریب شده است.

وی افزود: عملیات آواربرداری در روستای ورنکش تمام شده است.

شهودی گفت: زلزله در روستاهای برزریق، اشتینار، قشلاق بخش ترک شهرستان تخریب چندین واحد ساختمان شده است.

شهودی اضافه کرد: اقلام امدادی از قبیل چادر و مواد غذایی از شهرستان میانه و تبریز بارگیری و به روستاهای زلزله زده ارسال شده است.

فرماندار پیرانشهر: زلزله پیرانشهر تا کنون خسارتی نداشته است
فرماندار پیرانشهر در خصوص زلزله امشب گفت: خوشبختانه تاکنون خسارتی از زلزله در پیرانشهر گزارش نشده است.
ترابی فرماندار پیرانشهر افزود: تمامی تیم‌های امدادی پیرانشهر در آمادگی کامل برای مقابله با هر حادثه‌ای هستند و باوجود اینکه از این زلزله هیچ‌خسارتی گزارش نشده است، تیم‌های امدادی به بخش لاجان اعزام شده اند.

او ادامه داد: تیم‌‌های ارزیابی نیز همچنان پیگیر خسارات احتمالی هستند و انشالله این زلزله خسارتی در پیرانشهر نخواهد داشت.

فرماندار پیرانشهر ضمن درخواست رعایت نکات ایمنی و هوشیاری از همشهریان خواست تا خونسردی خود را حفظ کنند و تا آرام شدن اوضاع طبق دستورالعمل‌های هنگام‌زلزله اقدام کنند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 3 =