انتخاب بذر مناسب برای افزایش عملکرد مزارع

شناسهٔ خبر: 08445A8C -
نایب رئیس انجمن بذر ایران توصیه‌هایی به کشاورزان برای انتخاب بذر مناسب داشت و از آن‌ها خواست کشت بذور خود مصرفی را کنار بگذارند.

به گزارش هاناخبر، دانیال کهریزی نایب رئیس انجمن بذر ایران با بیان اینکه استفاده از بذر نامرغوب سبب کاهش عملکرد مزارع می‌شود،گفت : افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی وابستگی زیادی به بذر کاشته شده دارد.

کهریزی با بیان اینکه کشاورزان باید بذری را برای کشت انتخاب کنند که خالص بوده و فاقد علف‏‎های هرز باشد، گفت: استفاده از بذر‌های مرغوب و اصلاح شده به دلیل اینکه دارای خلوص ژنتیکی، فیزیکی و قدرت جوانه‌زنی بالایی هستند، به کشاورزان توصیه می‌شود.

نائب رئیس انجمن بذر ایران با بیان اینکه بذر خوب باید کاملاً سالم بوده و شکستگی نداشته باشد، گفت: بذور خوب بذوری هستند که رطوبت داخلی آن‌ها در حد مطلوب بوده و در شرایط مناسب محیطی نگهداری شده باشند.

وی با بیان اینکه درشتی بذر یکی از عوامل مرغوبیت بذر است، ادامه داد: بذر‌های درشت اغلب دارای قوه نامیه (درصد بذر‌هایی که جوانه زده و سبز می‌شوند) بالا بوده و کشت آن‌ها به کشاورزان توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه بذر مرغوب باید تمیز و عاری از مواد خارجی باشد، گفت: کشاورزان باید دقت داشته باشند همراه با بذر مواد خارجی از قبیل کاه، شن، بذر علف‎های هرز و بذر گونه‌های دیگر، بیش از حد استاندارد نباشد. 

استاد تمام دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه کیفیت بذر نقش مهمی در تولید کمی و کیفی محصولات زراعی و باغی دارد، از کشاورزان خواست از کشت بذور خود مصرفی خودداری کرده و بذور مورد نیاز خود را از واحد‌های تولید قانونی و دارای مجوز بذر تهیه کنند .

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 9 =