گشودن پرونده کارخانه بافندگی خاتم الانبیاء بوکان بعد از 12 سال/ اولتیماتوم سه ماهه خسروپور به مالکان کارخانه نساجی بوکان

شناسهٔ خبر: 0844858B -
سرپرست فرمانداری بوکان به مالکان کارخانه بافندگی خاتم الانبیاء بوکان سه ماه فرصت داد تا تکلیف این کارخانه را از طریق توافق با مسئولان تعیین کنند.

به گزارش هاناخبر ،

روز شنبه (16 تیرماه) در جلسه ای که در فرمانداری شهرستان بوکان با حضور مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی و مالکان  کارخانه بافندگی خاتم الانبیاء بوکان برگزار شد برای اولین بار بعد از 12 به موضوع این کارخانه پرداخته شد.

"لقمان خسروپور" سرپرست فرمانداری بوکان در ابتدای این جلسه گفت: کارخانه بافندگی خاتم الانبیاء بوکان به واحدی مخروبه تبدیل شده است و مدیریت شهری بوکان بر حل وضعیت این کارخانه به عنوان یکی از مشکلات اساسی شهر تاکید دارند.

خسروپور در ادامه تفکیک زمین کارخانه بر اساس ماده 101 شهرداری و واگذاری ساختمان کارخانه به مسئولان را پیشنهاد کرد.

سهرابی یکی از مالکان کارخانه نساجی نیز گفت: ما از طرحی سه جانبه که منافع مردم، مالکان و دغدغه مسئولان را تامین کند استقبال می کنیم.

وی افزود: از آنجا که دیگر نمی توان در این کارخانه کارتولید انجام داد و دیگر تولید توجیه اقتصادی ندارد ما از تفکیک زمین کارخانه به صورت قانونی استقبال می کنیم.

در ادامه این جلسه،"عارف سهرابی"رئیس راه و شهرسازی بوکان جزئیات واگذاری زمین های کارخانه را تشریح کرد و گفت: دهه 60، 5 هکتار زمین با قیمت منطقه ای در دو فاز به تحویل شرکت خصوصی داده شد که در سال 86، 20 هزار مترمربع  به کارمندان دادگستری فروخته شد در حالی که زمین دارای کاربری صنعتی است.

این سخنان یکی از مالکان را عصبانی کرد و گفت: برای زمین مورد نظر سند مالکیت گرفتیم و برای انتقال زمینهای فاز دوم به هیئت امنای دادگستری مجوز و استعلام گرفتیم.

وی افزود: اولین اشتباه را سازمان مسکن و شهرسازی در ارایه سند در اواخر دهه ۶۰ مرتکب شده است و سند در آن زمان و بدون پایان کار توسط راه و شهرسازی در اختیار ما قرار گرفت که زنجیر وار مشکلات بعدی را به همراه داشته است.

"ابراهیم مبارک قدم" مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در واکنش به این سخنان گفت چون در آن زمان کارخانه پروانه فعالیت داشته سند زمینها نیز تحویل داده شده است.

وی افزود: دولت زمین فعلی کارخانه نساجی بوکان را با کاربری صنعتی تملک و جهت حمایت از تولید داخلی به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است وبعدها چون کارخانه های نساجی وارد بافت شهری شدند مجلس موضوع تغییر کاربری زمین این کارخانه ها را به شرط ادامه فعالیت کارخانه در مکانی دیگر در آن شهر مانند شهرک صنعتی مصوب کد.

مبارک قدم در ادامه بر ضایع شدن حق دولت و مردم در فروش 20 هزار مترمربع از زمین کارخانه نساجی به هیئت امنای دادگستری  تاکید و تصریح کرد: باید مسئله این زمینها در مرجع شورای حفط حقوق بیت المال مطرح و یا از طریق مراجع قضایی تعیین تکلیف شود.

وی در خصوص سرنوشت 30 هزار مترمربع زمین باقی مانده نیز تصریح کرد: استمرار نوع فعالیت در اراضی که از دولت دریافت شده است لازم الاجرا است پس ابتدا باید کارخانه مورد نظر در شهرک صنعتی مجددا احداث شود و سپس زمین طبق ماده 101 تفکیک شود و در غیر این صورت طرح شکایت می شود و عرصه یا همان زمین متعلق به دولت خواهد بود و اعیانی نیز به شرکت خصوصی تعلق می گیرد.

سهرابی از مالکان کارخانه بار دیگر عصبانی شد و گفت: ما اشتباه کردیم که وارد تولید شدیم، ما دیگر نمی خواهیم کارخانه داری کنیم. بنده مصوبه شورای تامین بوکان و دستور فرمانداری را برای فروش زمین دارم و بر همبن اساس نیز اقدام کردم.

لقمان خسروپور سرپرست فرمانداری بوکان در واکنش به این سخنان خطاب به سهرابی گفت که شما تخلف کرده اید. وی در پایان افزود: یک هیئت با حضور نمایندگانی از فرمانداری، راه وشهرسازی، شهرداری و مالکان تشکیل می شود تا در یک فرجه زمانی سه ماه توافقی حاصل شود و اگر بعد از این زمان توافقی حاصل نشد به هدف احقاق حقوق دولت و مردم اداره راه و شهرسازی بوکان از مالکان شکایت می کند.

كارخانه نساجی خاتم الانبیا بوكان كه ظرف ۱۵ روز ۱۸ هزار متر پارچه تولید كرده و به فروش می رساند از ۲۳ اردیبهشت سال 86 به دلیل پرداخت نكردن بدهی آب و برق و تلفن تعطیل شد  و 40 كارگر این واحد به خیل عظیم بیكاران پیوستند

   ایلنا نوشت که به باور این کارگر اخراجی کارخانه نساجی بوکان دلیل اصلی تعطیلی کارخانه تنها به «فرصت‌طلبی» کارفرما از دریافت تسهیلات مالی و وام‌های کم بهره دولتی برای تاسیس کارخانه ختم می‌شود، زیرا این مجتمع تولیدی با بودجه سال ۱۳۷۳ شهرستان‌های محروم و با اهدای ۴ هکتار زمین در مرکز شهرستان بوکان در اختیار کارفرما قرار گرفت و کارفرما برای ایجاد آن شخصا سرمایه‌گذاری چندانی نکرد.

 

 

منبع: زریان موکریان

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 7 =