وزیر ارشاد: اجرای زنده بانوان نوازنده اشکالی ندارد

شناسهٔ خبر: 088B8D8C -
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در اجرای صحنه‌ای بانوان در همه استان‌ها باید با یک رویه عمل شود. از نظر این وزارتخانه حضور نوازنده خانم روی صحنه کنسرت‌های ارکسترال اشکالی ندارد و همه جا هم باید با همین رویه نسبت به حضور این هنرمندان روی صحنه اقدام کنند.

به گزارش هاناخبر ، وزیر ارشاد ایران از معاون هنری خود خواسته است که "دستورالعمل‌های مربوط به اجرای زنده بانوان نوازنده را در اجراهای صحنه‌ای شهرستان‌ها به‌صورت کاملاً شفاف" تدوین کند.

عباس صالحی گفت که تدوین دستورالعملی در حوزه موسیقی که تمام شهرهای کشور از آن تبعیت کنند باید "در مرکز" بررسی و اجرایی شود.

او همچنین گفت که در مورد موسیقی "حتماً باید رویه عمومی به‌عنوان معیار مورد نظر قرار گیرد" و وزارت ارشاد پیگیر موارد تخلف از آن خواهد بود.

وزیر ارشاد ایران گفت: "اجرای صحنه‌ای بانوان برای بانوان همان مسیری است که در همه استان‌ها باید با یک رویه عمل شود. قطعاً از نظر ما حضور نوازنده خانم روی صحنه کنسرت‌های ارکسترال اشکالی ندارد و همه جا هم باید با همین رویه نسبت به حضور هنرمندان خانم روی صحنه اقدام کنند. در حوزه تک‌نوازی هم ما دستورالعمل‌هایی داریم که در همه جای کشور به‌صورت یکسان وجود دارد."

آقای صالحی این سخنان را در پاسخ به خبرنگارانی داد که درباره محدودیت اجرای بانوان در سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر سوال می‌کردند.

در جشنواره امسال که از بیستم تا سی‌ام دی در تالارهای موسیقی تهران برگزار می‌شود، فقط دو اجرا برای بانوان در موسیقی نواحی نظر گرفته شده است؛ گروه کیدی از هرمزگان و گروه ژن دنگ. نزهت امیری نیز به عنوان رهبر ارکستر زن هم ارکستر نغمه باران را رهبری می‌کند
علاوه بر این در برخی استان‌ها از جمله اصفهان اجرای زنان بر روی صحنه ممنوع شده و ارکستر ملی اصفهان برنامه خود را هفته گذشته بدون حضور بانوان نوازنده‌اش برگزار کرد. این در حالی است که این ارکستر نوازندگان زن دارد که با این ارکستر تمرین می‌کنند، اما نمی‌توانند در اصفهان روی صحنه اجرا کنند؛ اما همین گروه در شیراز با نوازندگان زن اجرا داشته و در شهرکرد هم بزودی اجری دیگری خواهد داشت.

برخی گزارش‌ها حاکی است که در اجراهایی که زنان به عنوان همخوان حضور داشته‌اند گاهی میکروفن همخوان‌های زن قطع بوده یا در آخرین تمرین‌های پیش از اجرا، ناظری وضعیت صدا را بررسی می‌کرده و با جابجا کردن میکروفن‌ها و افراد سعی شده صدای زنان در همخوانی کمتر شنیده شود.

اجرای صحنه برای بانوان نوازنده و خواننده روز به روز در شهرستان‌ها دشوارتر می‌شود و حتی در تهران هم نوازندگان زن باید ماهها در نوبت بمانند تا فرصت اجرا پیدا کند. جشنواره موسیقی فجر هم امسال این امکان را محدودتر کرده است. سال پیش در این جشنواره چهار اجرای مختص زنان در نظر گرفته شد که امسال نصف شده است.

جشنواره موسیقی فجر از دو دوره پیش دیگر فراخوان نمی‌دهد و برای گروه‌های موسیقی دعوت نامه ‌می‌فرستد.

بانوان موزیسین پیشکسوت و صاحب نام در جشنواره امسال تقریبا حضور نداشتند از جمله هنگامه اخوان که به دلیل اعتراض به سالنی که برای اجرایش در نظر گرفته شده بود دعوت به اجرا را قبول نکرد. خانم اخوان به خبر آنلاین گفت: "نزدیک به هشت یا نه سال است که ما نه تنها حق فیلمبرداری از اجراهایمان را نداریم که اجازه عکاسی هم نداریم."
"خود هنرمندان نه روی صحنه و نه پشت صحنه اجازه گرفتن یک عکس را با هم ندارند و دو نفر از خانم‌های حراست که البته تقصیری هم متوجه آنها نیست، پشت صحنه کنار ما می‌نشینند."

او همچنین گفت "یکی از مهم‌ترین سوال‌های من این است که چطور می‌توانند در تهران برای بانوان کنسرت بگذارند اما در خارج از تهران نمی‌شود."

گفته می‌شود وزارت ارشاد در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی در زمینه موسیقی شروع به "تمرکززدایی" کرد و به همین دلیل موضوع لغو کنسرت بخصوص در شهرهایی مثل مشهد و اصفهان مرتب خبرساز می‌شد هر چند که حسن روحانی بر اینکه باید همه جا یک رویه در پیش گرفته شود تاکید می کرد.

دو روز پیش معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد هم اجرای هر نوع کنسرت را تحت هر شرایطی و هر عنوانی در تمام واحدهای این دانشگاه ممنوع کرد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 8 =