رییس حوزه هنری استان:

مجموع سالن های سینمایی حوزه هنری کردستان را به ۱۳سالن ارتقاء یافت

شناسهٔ خبر: 09CFD9CA -
رییس حوزه هنری استان کردستان گفت:مجموع سالن های سینمایی حوزه هنری را از ۴ سالن به ۱۳سالن ارتقاء و سرانه صندلی سینمایی استان را به دو ونیم برابر میانگین کشوری ارتقاء داد و اکنون جزء ۵ استان برتر در میزان فروش قرارداریم.

به گزارش هاناخبر ،

امین مرادی در گفتگو با خبرنگاران،اظهار کرد: حوزه هنری استان کردستان همسو با سیاست های محوری خود و برنامه های ابلاغی از ابتدای سال ۱۴۰۰و بنا به شرایط کرونا در کنار برنامه های اجرایی خود بر تولید آثار هنری در بخش های مختلف متمرکز شد که نتیجه آن در زمینه های مختلف هنری قابل توجه بوده است.

وی افزود: در بخش سینمایی ضمن اکران همزمان فیلم های روز در بخش ارتقاء و ایجاد زیرساخت های لازم در شهرهای سنندج، سقز و بیجار اقدام کرد که حاصل آن ساخت پردیس سینمایی مهر سقز در سه سالن سینمایی با ظرفیت ۴۶۹ صندلی، افزایش سالن های سینمایی در پردیس سینمایی بهمن سنندج از ۳ سالن به ۷ سالن، تبدیل سینما آزادی بیجار به پردیس سینمایی سه سالنه که مجموع سالن های سینمایی حوزه هنری را از ۴ سالن به ۱۳سالن ارتقاء و سرانه صندلی سینمایی استان را به دو ونیم برابر میانگین کشوری ارتقاء داد و اکنون جزء ۵ استان برتر در میزان فروش قرارداریم.

رییس حوزه هنری استان کردستان، بیان کرد: در بخش هنرهای تجسمی نیز در همین بازه زمانی دو گالری مانا در سقز و مهر بیجار به گالری سوره در سنندج افزوده و هم اکنون در این سه شهر گالری استاندارد که به صورت هفتگی نمایشگاه های هنری در بخش های مختلف تجسمی را به تصویر می کشند فعال است . برگزاری بیش از ۳۰ نمایشگاه تجسمی در طول سال جاری حاصل این اتفاق بوده است.

وی ادامه داد: در همین بخش تجلیل از هنرمندان شاخص از جمله استاد حسین آبسواران و آیین بزرگداشت زنده یاد استاد علی اکبر فریدونی، برگزاری کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی استاد مهدی ضیاء الدینی، برگزاری کارگاه های متعدد آنلاین کاریکاتور، تولید آثار کاریکاتور، پوستر و ... به مناسبت های مختلف در کنار راه اندازی نمایشگاه مجازی حوزه هنری با کمک و مساعدت مرکز دیجیتال، اعلام فراخوان پنجمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور فجر کردستان با موضوع استکبار ستیزی، برگزاری مسابقه عکاسی "قاب ایثار" ویژه تشییع و خاکسپاری اولین شهیده تفحص شده کشور فاطمه اسدی را می توان اشاره کرد.

مرادی، بیان کرد: واحد هنرهای نمایشی در سالجاری با تولید نمایش های "تمام نمی شود، ولی تمام" ، " روزگارسرد" با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی، " "کهنه سرباز" با موضوع سردار دلها شهید سلیمانی و شهید پاشاپور از شهدای حرم را به انجام رسانده که حاصل آن راهیابی نمایش "روزگار سرد" به سومین جشنواره کشوری سردار آسمانی کرمان و سپس معرفی به جشنواره بین المللی فجر بوده است.

به گفته وی، این واحد همچنین در بحث ورود به موضوع باز آفرینی شهری و توجه به مناطق حاشیه ای و کم برخوردار در نواحی منفصل شهری نایسر و ننله ضمن برگزاری کلاس های آموزشی تئاتر دو نمایش را در ننله و نایسر به انجام رسانده که خوشبختانه از طرف ستاد بازآفرینی به عنوان یکی از آثار برتر طرح نیز انتخاب شده است.

مرادی عنوان کرد: درکنار این موضوعات برگزاری سومین جشنواره استانی تئاتر ماه- با عنوان وتار در کردستان را نیز به انجام رسانده است که مراحل بازبینی و انتخاب آثار به پایان رسیده و اواحر بهمن ماه در بیجار ۷ گروه راه یافته در طی سه روز برای کسب عناوین مختلف به رقابت می پردازند. البته فراخوان استانی "بچه های مسجد " نیز اعلام گردیده است که در مرحله اجراء است.

رییس حوزه هنری استان کردستان، افزود: واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان کردستان نیز در سالجاری در کنار برگزاری شب خاطره حاج مسعود غمیان در سنندج و شهید محسن افشاریان دربیجار میزبانی از کاروان روایت حبیب را نیز برعهده داشته است که در این برنامه شب خاطره ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی با میزبانی از "محمود حاجی محمود" دبیر حزب سوسیال دموکرات اقلیم کردستان عراق  یکی از بهترین شب های خاطره را رقم زد، همچنین همکاری در برگزاری ششمین همایش ملی "اسوه های صبوری" با محوریت شهدای ترور در سنندج و نصب سردیس سردار آسمانی شهید سلیمانی در یکی از میادین اصلی سنندج .

وی بیان کرد:  این واحد با چاپ کتاب "باد وخاکستر" خاطرات سردار ذهبی به قلم محمد تقی عزیزیان مجموع آثار تولیدی خود را به عدد ۶ رسانده و ان شاء ا... به زودی خاطرات خانم قیصر، شاپور مهربان با عنوان برجک، نقش بازاریان بیجار در انقلاب اسلامی، حاج هوشنگ ورمقانی  و سرهنگ حفیظی را که در مرحله تدوین نهایی است به این تعداد می افزاید.

مرادی ادامه داد: از دیگر برنامه های این واحد که در مرحله مصاحبه است می توان به خاطرات سردار بهرام حسینی مطلق، سید صلاح حسینی  امام جمعه اسبق سنندج، برداران قادرخان زاده، داوود مهاجرو تیمسار معین وزیری را می توان اشاره کرد. کسب عنوان برتر جشنواره حماسه گویان اصفهان از موفیت های ارزنده این واحد به شمار می رود.

رییس حوزه هنری استان کردستان، بیان کرد: کسب عنوان کتاب سال دفاع مقدس با کتاب " فرزند کردستان" خاطرات حجت الاسلام نورالدین حیدری آخرین دستاورد این واحد درسالجاری بوده است.

وی افزود: واحد موسیقی حوزه هنری استان کردستان نیز در سالجاری در بخش تولید اثر البوم های موسیقی سنتی " جام گلگون" ، " ذکر و دف"، "چل چرا " را تولید که ضمن رونمایی از این آثار تجلیل از پدیدآورنده گان را به منظور معرفی هنرمندان متعهد این عرصه به انجام رسانده است و ضمن تهیه مقدمات فراخوان دهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت و ارسال به مرکز جهت تأیید نهایی نشستی را با جناب آقای عرفان پور مسئول واحد موسیقی مرکز را نیز در سنندج برگزار کرده است.

مرادی، عنوان کرد : برگزاری هجدهمین یادواره سید بهاء الدین شمس قریشی به عنوان شاخص ترین برنامه محوری استان کردستان در هفته وحدت با حضور گروه های برتر دف نوازی استان از دیگر برنامه های این واحد بوده است. این واحد همچنین در بخش ورود به طرح مناطق حاشیه ای با تشکیل دو گروه سرود در ننله ونایسر و برگزاری کلاس های آموزشی مربوطه دو اثر را در این زمینه به مرحله تولید رسانده است و همچنان این ارتباط آموزشی را حفظ کرده است.

وی افزود: اعزام ۳۰۰ دف نواز کردستانی به تهران جهت اجرای برنامه نوروزی و همچنین اجرای ۲۰۰ دف نواز در مجموعه ۲۲ گولان را هم می توانیم از اقدامات حوزه هنری بر شماریم.

مرادی، عنوان کرد: واحد هنرهای تصویری در سالجاری ضمن حمایت از تولید چندین اثر هنرمندان فیلمساز موفقیت های ارزنده ای را نیز با تولیدات خود در جشنواره های معتبر بین المللی کسب کرده است. این واحد در کنار بررسی فیلم نامه ها و طرح های ارائه شده در زمینه راهنمایی های لازم به صاحبان طرح وفیلمنامه در بخش مربوط به نواحی منفصل شهری نایسر و ننله نیز به ثورت جدی ورود پیدا کرده است که حاصل آن تولید دو مستند "ننله" و " نایسر در نوبت اکران" است که به عنوان آثار برتر مورد توجه ستاد بوده است.

وی افزود: این واحد همچنین هم اکنون در راستای حمایت از آثار فیلمسازان برابر حمایت های مرکز ۱۵ طرح بررسی شده را به مرکز ارسال کرده است که در صورت تصویب برای سال آینده تولیدات خوبی را نیز شاهد خواهیم بود.

رییس حوزه هنری استان کردستان، افزود: اکران مستند" غیررسمی ۴" دیدار طنز پردازان کشور با مقام معظم رهبری با همکاری دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سنندج، سقز و بیجار . اکران فیلم سینمایی "موقعیت مهدی" ویژه فعالین فرهنگی و اصحاب رسانه  در سینما های استان کردستان در هفته گذشته از دیگر برنامه هایی بوده است که انجام گردیده است.

 وی افزود: واحد آموزش و پژوهش استان نیز متأثر از شیوع ویروس کرونا در بخش تولید اقداماتی را به انجام رسانده است که می توان به تولید کتاب" مواجهه سینمای آمریکا با فرهنگ و تاریخ ایران" اشاره کرد.همجنین در بخش دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است که می توان به ارسال آثار" موسیقی در کردستان" ،"تئاتر در کردستان" ،" سینما در کردستان"، " معماری در کردستان" جهت مراحل چاپ اشاره کرد و که با تولید این ۴ اثر مجموع تولیدات حوزه هنری در بخش دانشنامه به عدد ۸ خواهد رسید.

مرادی، گفت: برگزاری کلاس های آموزشی بنا به نیاز و اعلام واحدهای تخصصی، بررسی پروپوزال های پژوهشی ارائه شده در کنار کلاس های آنلاین از دیگر فعالیت های این واحد می توان اشاره کرد.

وی بیان کرد: رونمایی از ۴ عنوان کتاب دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان با عناوین "کردستان و معماری" ، "کردستان و سینما"، "کردستان و عرفان"، "کردستان و موسیقی(سازشناسی) از دیگر اقداماتی است که صورت گرفته است.

 به گفته مرادی، واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری کردستان  در سالجاری شب شعر "کرامت" را به مناسبت ورود بیرق رضوی به استان در شهرستان بیجار برگزار و سپس شب شعر" در سایه سار خورشید" را در کنار آرامگاه حضرت هاجره خاتون(س) خواهر حضرت امام رضا (ع) در سنندج برگزار کرد. "گل واژه های شاعران کردستانی" به مناسبت هفته دفاع مقدس و شور حسینی در مهر ماه ۱۴۰۰، برگزاری جشنواره "رحمه اللعالیمن در آبان ۱۴۰۰ در سنندج، محفل شهر "همسر وفادار" به مناسبت شهادت شهیده "فاطمه اسدی" با حضور میلاد عرفان پور و شعرایی از استان کردستان و برگزاری محفل ادبی سردار فاطمی در بیجار در کنار بررسی چندین اثر داستانی و شعر جهت چاپ که تا پایان سال ۲ اثر شعر و مجموعه داستان به تولیدات این واحد اضافه می گردد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش روابط عمومی انجام ۱۵ مصاحبه با هنرمندان و مسئولین استانی، صدور بیانیه در مناسبت های مختلف، طراحی و چاپ پوستر و بنرهای مناسبتی ، پوشش اخبار و رویدادهای حوزه هنری ، برگزاری برنامه های متعدد ویژه هفته هنر انقلاب اسلامی، برگزاری ۶ نشست خبری و اطلاع رسانی ، برگزاری مراسم های مرتبط با رونمایی از آثار تولید شده ، هماهنگی دیدارها و بازدیدها و مقدمات لازم در خصوص عقد تفاهم نامه حوزه هنری با دستکاه های اجرایی استان از جمله مرکز خدمات حوزه های علمیه استان، برپایی نمایشگاه های فرهنگی و هنری و ... اشاره کرد.  

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 4 =