نماینده مردم سقزوبانه؛ توسعه بازارچه های سیران بند بانه وسیف سقز دراولویت کاری دولت قرارگیرد

شناسهٔ خبر: 10C2ABE2 -
به گزارش خبرنگار هاناخبر؛ بهزاد رحیمی دردیدار با سید مجتبی موسویان معاون توسعه بازارهای صادراتی وزارت صمت ومدیر کل گمرکات استان کردستان کە درسالن جلسات فرمانداری بانه برگزار شد ضمن اشاره به منطقه آزاد تجاری بانه ومریوان گفت: موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان کردستان سالهاست مطرح شده و متاسفانه بعد از حواشی مختلف، هم اکنون مصوبه این اقدام از سوی شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شده است.

به گزارش هاناخبر ،

 

 

 

 

 نماینده مردم سقزوبانه؛ توسعه بازارچه های سیران بند بانه وسیف سقز دراولویت کاری دولت قرارگیرد

به گزارش خبرنگار هاناخبر؛ بهزاد رحیمی دردیدار با سید مجتبی موسویان معاون توسعه بازارهای صادراتی وزارت صمت ومدیر کل گمرکات استان کردستان کە درسالن جلسات فرمانداری بانه برگزار شد ضمن اشاره به منطقه آزاد تجاری بانه ومریوان گفت: موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان کردستان سالهاست مطرح شده و متاسفانه بعد از حواشی مختلف، هم اکنون مصوبه این اقدام از سوی شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شده است.

عضو مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در آخرین پیگیری‌های صورت گرفته در راستای تسریع در تصویب منطقه آزاد تجاری بانه – مریوان، جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد و در خصوص اهمیت تصویب این مهم و مطالبه جدی مردم کردستان در خصوص آن بحث و بررسی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در این نشست توضیحاتی در خصوص اهمیت تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری داده شد، عنوان کرد: انتظار می‌رود که در سایه پیگیری‌های صورت گرفته از سوی اعضای مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی و کشوری هر چه سریع‌تر زمینه برای تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان فراهم شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که این منطقه آزاد تجاری به تصویب برسد می‌توان شاهد تحولات جدی در استان کردستان در تمامی بخش‌ها از جمله صادرات کالا به کشور عراق باشیم.

تقویت زیرساخت‌های توسعه در کردستان ضروری است

وی با بیان اینکه در کنار تلاش‌ها برای تصویب منطقه آزاد تجاری بانه – مریوان، باید زیرساخت‌های لازم برای این مهم نیز تامین شود، اظهار کرد: پیگیری در راستای تسریع در احداث و بهره برداری از فرودگاه سقز به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی این مهم یکی از اولویت‌های اصلی است.

وی با اشاره به عدم موافقت دولت مرکزی عراق برای تردد مسافر از مرز سیرانبند بانه افزود: یکی از موضوعات مهم در بازارچه سیرانبند تردد مسافر است و همه امکانات و تاسیسات برای این مهم نیز فراهم است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تعیین تکلیف بازگشایی بازارچه سیرانبند برای تردد مسافر فراتر از رایزنی‌های استانی و نمایندگان مجلس است و باید وزات امور خارجه رضایت دولت مرکزی عراق را جلب کند و عراق نیز زیرساخت های لازم را برای تردد مسافر در قسمت خود فراهم کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تنها یک مرز برای تردد مسافر در کردستان (باشماق) داریم این باعث ازدحام جمعیت و بار ترافیکی سنگین و گاهی نارضایتی مسافرین می‌شود بنابراین تردد مسافر از سیرانبند بانه یک نیاز است.

بهزاد رحیمی بااشاره به واردات کالا با اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی و استفاده از دفترچه‌های پیله وری مرزنشینان و صادرات کالا به اقلیم کردستان عراق در بازارچه مرزی سیرانبند اظهار داشت: واردات ۱۰۰ قلم کالا سال گذشته در سفر وزیر کشور به بانه از این بازارچه آغاز شد اما به دلیل برخی مشکلات و مسائل خاص به تعویق افتاد.

رحیمی افزود: اگر مشکلات وموانع واردات100 قلم کالا در مرز سیران بند رفع گردد امید به تجارت دراین شهرستان بازخواهد گشت.

وی در پایان ضمن تاکید مجدد در راستای حمایت‌های بیشتر دولت در توسعه بازارچه های سیران بند بانه وسیف سقز اظهار کرد: این بازارچه ها نیازمند توجه و نگاه ویژه دولت است و به همین دلیل انتظار می‌رود که همه مدیران استانی و کشوری به این مهم توجه داشته و زمینه برای توسعه و پیشرفت این دو بازارچه را فراهم کنند تا شاهد رشد و ارتقاء زیرساخت‌های مختلف در سقز وبانه باشیم

.معاون توسعه بازارهای صادراتی وزارت صمت نیز دراین دیدار با بیان این اینکه ظرف 7 ماه گذشته بحران کرونا تمام جهان بشریت را درگیر کرده است، گفت: این ویروس نه آمریکا و نه ایران و نه هیچ کشوری نمی‌شناسد و خیلی از کسب و کارها را زمین‌گیر کرده است.

 

وی اظهار کرد: امروز به دلیل همین کرونا کشورهای بزرگ اقتصادی با مشکل مواجه شده‌اند و این ویروس حدود 12 درصد اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

موسویان با بیان اینکه ما همزمان به صورت مضاعف هم فشار تحریم و هم فشار کرونا را تحمل می‌کنیم، گفت: کاهش 40 درصدی صادرات ناشی از تحریم و کرونا را در کشور تجربه می‌کنیم که فشار دوگانه تحریم و کرونا تاثیرات زیادی روی کشور گذاشته است.

وی اذعان داشت: شدیدترین فشارها به خاطر ظرفیت‌های بی‌نظیر خدادادی را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی اظهار کرد: با وجود تمام تحریم‌های خودروی، ارزی و غیره در سال گذشته 44 میلیارد دلار صادرات در سال گذشته صادرات داشته‌ایم.

موسویان بخاطرنشان کرد: صادرات نفتی که تاریخچه 100 ساله در ایران داشت به سطح پایین رسیده است اما صادرات سایر کالاها را افزایش داده‌ایم و در حال حاضر تشدید تجارت با 15 کشور دنیا هدف اصلی ماست که چین و عراق دو کشور هدف اصلی است.

وی افزود: در سازمان توسعه تجارت و حتی وزارت امور خارجه درگیر بازدید و گره‌گشایی از مشکلات مرزی هستیم چرا که اگر ما استان‌های مرزی توسعه یافته‌ای نداشته باشیم نمی‌توانیم از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر جز سه مرز جاده‌ای ایران با ترکمنستان، 88 درصد مرزهای کشور باز است و مبادلات مرزی در آنها انجام می‌شود.

معاون توسعه بازارهای صادراتی وزارت صمت افزود: امروز روز خدمت و جانفشانی صادرکنندگان است که باید مانند عرصه دفاع مقدس نقش‌آفرینی کنند.

وی اذعان کرد: امروز نقش صادرکنندگان کم از شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع سلامت نیست و باید همه پای کار بیاید.

وی اظهار کرد: در سازمان توسعه تجارت تمام اولویت ما حمایت از بخش خصوصی است و از کسانی که در ایجاد زیرساخت‌ها ورود کنند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه نقش امروز صادرکنندگان نقش سربازان در جنگ سخت است، گفت: باید همه در کنار هم تلاش کنیم تا بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذرانیم.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران اذعان کرد: اگر در مرز باشماق مریوان یا سیرانبند بانه یک صرافی وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات ارزی رفع می‌شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 6 =