یک میلیون نوبت راس دام در مهاباد مایه‌کوبی شد

شناسهٔ خبر: 10E94709 -
مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: سال گذشته یک میلیون نوبت راس دام سنگین و سبک در این شهرستان علیه بیماریهای واگیر و مشترک دامی مایه‌کوبی شد.

به گزارش هاناخبر ، عباس آغاز روز شنبه  اظهار کرد: در قالب چند طرح مایه‌کوبی دام‌ها، در چند نوبت دام‌های سبک و سنگین این شهرستان علیه بیماری‌های استراتژیک دامی از جمله شاربن، تب برفکی، برسولوز(تب مالت)، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در بخش دام سبک و در طرح آبله‌های گوسفندی ۱۹۲هزار و ۶۸۴ راس، بروسلوز گوسفندی یا تب مالت ۶۹ هزار و ۳۰۷ راس، تب برفکی گوسفندی ۲۹۲ هزار و ۴۸۱ راس، طاعون نشخوار کنندگان کوچک ۲۵۱ هزار ۷۴۰ راس و شاربن گوسفند و بز ۱۳۱هزار و ۱۵۶ راس مایه‌کوبی شد.

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: در بخش دام سنگین نیز در طرح های تب برفکی گاوی ۳۵ هزار و ۷۱ راس، شاربن گاوی هفت هزار و ۱۸۲ راس، بروسلوز گاوی هفت هزار و ۳۲۳ راس مایه کوبی شد.

وی اظهار کرد: علاوه بر مایه‌کوبی دام های سبک و سنگین همچنین در قالب طرح هاری ۲ هزار و ۳۱۱ قلاده سگ، تست مشمشه ۲۰ راس اسب و تست سل برای ۹۳۰ راس گاو در دامداری‌های صنعتی انجام شد.

وی از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

تب‌برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 5 =