دستیابی کردهای سوریه به موشک های پیشرفته آمریکا

نشریه نشنال اینترست آمریکا گزارش داد واشنگتن تحویل سلاح های پیشرفته به کردهای سوریه را رد می کند اما شواهد نشان می دهد کردهای سوریه برای هدف قرار دادن تانک های دشمنان خود از موشک انداز پیشرفته جاولین ساخت آمریکا استفاده کرده اند.

به گزارش هاناخبر ، آمریکا از سال 2014 که شهر کردنشین کوبانی در سوریه به محاصره داعش در آمد، کمک های نظامی خود را تا همین اواخر در اختیار نیروهای کرد قرار داده است. کردها ضمن برخورداری از پشتیبانی واحدهای توپخانه ارتش آمریکا و فرانسه، از سلاح های سنگین برای هدف قرار دادن تانکهای داعش استفاده کرده اند و تصاویر آن را می توان در شبکه های اجتماعی مانند توییتر و یوتیوب مشاهده کرد.

نیروهای کرد سوریه همچنین در جریان حمله نظامی ترکیه به منطقه کردنشین عفرین در سال 2018، توانستند تانک های پیشرفته آلمانی ارتش ترکیه را منهدم کنند.

نشریه نشنال اینترست آمریکا در گزارش اخیر خود که به معرفی نسل قدیم و جدید موشک اندازهای موسوم به جاولین پرداخته، آن را یکی از کارآمدترین موشک اندازهای دوش پرتاب حال حاضر جهان معرفی کرده است که به نوشته این نشریه، حتی روسیه هم باید از آن بترسد. بر اساس این گزارش، برد مفید این موشک انداز که در نسل جدید به 4.5 کیلومتر افزایش یافته است آن را به سلاح کارآمدی تبدیل کرده که می تواند جای موشک اندازهای مشهوری ماند تاو آمریکایی را نیز بگیرد. موشک انداز جاولین که در آمریکا تولید می شود مورد استفاده ارتش این کشور است و به کشورهای عضو ناتو، عربستان و امارات نیز صادر شده است.

این نشریه به نقل از مقامات آمریکایی گفته است این کشور موشک اندازهای تاو را در اختیار نیروهای کرد که ترکیه با قدرت گرفتن آنها مخالف بوده، قرار داده است اما واشنگتن می گوید چنین موشک های دقیقی مانند جاولین را در اختیار کردهای سوریه قرار نداده است.

نشنال اینترست با اشاره به تصاویر استفاده کردها از موشک اندازهای جاولین توسط نیروهای کرد سوریه تاکید کرده است شواهد نشان می دهد نیروهای کرد سوریه به موشک اندازهای دوش پرتاب دقیق جاولین دست یافته اند. این نشریه به عنوان نمونه به شلیک موشک های جاولین از سوی نیروهای کرد در فوریه سال جاری در منطقه شدادی سوریه اشاره کرده است که کردها با استفاده از این موشک خط مقدم داعش را منهدم کرده اند.

البته این نشریه احتمال داده است که ممکن است نیروهای ویژه آمریکا در سوریه که در کنار نیروهای کرد قرار دارند این موشک ها را به کردها داده باشند و یا کردها از طریق کشورهای شرق اروپا به این نوع سلاح دقیق و خطرناک که به قاتل تانکها شهرت دارد دست یافته باشند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 9 =