کشف اسکلت جدید انسان نئاندرتال در غار شانه در اقلیم کردستان

باستان شناسان دانشگاه کمبریج انگلیس طی حفاری و تحقیقات در غار شانه در اقلیم کردستان موفق به کشف یازدهمین اسکلت انسان نئاندرتال در این غار شدند.

به گزارش هاناخبر  و به نقل از شبکه تلویزیونی روداو، با کشف یازدهمین اسکلت انسان نئاندرتال در غار شانه در واقع در منطقه میرگه سور از توابع استان اربیل، توسط تیم باستان شناسان دانشگاه کمبریج انگلیس، تحقیقات در مورد تاریخ بشر امروزی و انسان های نئاندرتال، وارد مرحله ای جدید شد.

این دانشگاه طی 6 سال گذشته به تحقیقات خود در این غار باستانی برای کشف علت نابودی و انقراض نئاندرتال ها ادامه داده و ماه گذشته قرار داد خود با سازمان میراث فرهنگی و آثار باستانی اقلیم کردستان را برای حفاری و تحقیقات بیشتر در شانه در تمدید کرد.

پروفسور گریم بارکر رئیس تیم دانشگاه کمبریج اعلام کرده که با کشف این اسکلت جدید در غار شانه در و ادامه تحقیقات در این غار، می توان به دلیل واقعی انقراض انسان های نئاندرتال و موفقیت نژادی گونه هموسایپان پی برد.

تاکنون 3 هزار و 125 منطقه باستانی در اقلیم کردستان به صورت رسمی ثبت شده و تیم های باستان شناسی از کشورها و دانشگاه های مختلف جهان به تحقیق و حفاری در این مناطق می پردازند.

همزمان با این کشف یک تیم مشترک باستان شناسان ژاپنی، لبنانی و اقلیم کردستان، در پی حفاری و تحقیقات خود در منطقه بیستان سور استان سلیمانیه، موفق به کشف یک شهر باستانی سه هزار ساله مربوط به دوران آشوری شدند.

غار شانه‌ دَر با 18 متر ارتفاع و 40 متر طول و نیز عرض 27 الی 60 متر، که در کوه‌های بَرادوست در بخش بارزان از شهرستان مرگه‌سور استان اربیل اقلیم کردستان واقع شده و دارای بقایای باستان‌شناختی غنی از دوره پارینه‌سنگی میانی تا اواخر نوسنگی است و به عنوان یکی از کهن ترین و دیرین ترین محل های زندگی انسان شناخته می شود.

تا کنون سه مرحله تحقیقات علمی و کشفیات باستان شناسی در این غار که یکی از کهن ترین محل های زیست انسانی بوده انجام شده و در اولین مرحله آن و در سال 1951 بقایای اسکلت نوزاد انسان، به همراه 2 هزار و 792 تکه ابزار بازی سنگی که قدمت آن ها 60 الی 70 هزار سال تخمین زده شد، توسط رالف سولیکی باستان شناس آمریکایی، در این غار کشف شده و در سال 1953 نیز 21 تکه از بقایای اسکلت انسان و نیز یک اسکلت نئاندرتال در آن کشف شده است.

سولیکی با استناد به کشفیات خود و وجود گل در کنار بقایای اسکلت های کشف شده در این غار منطقه را به سرزمین گل ها توصیف کرده و احتمال داده که این غار برای دوره هایی  به عنوان محل زندگی و نیز در دوره هایی به عنوان گورستان و محل دفن اجساد مورد استفاده قرار گرفته است.

تیم باستان شناسی دانشگاه کمبریج نیز این منطقه را به عنوان سرزمین گل ها نام  می برند و بنا به قراردادی که با سازمان باستان شناسی میرگه سور امضا کرده اند از تاریخ 28 اوت به مدت سه سال به تحقیقات باستان شناسی و حفاری در غار شانه دَر ادامه می دهند.

انسان نئاندِرتال (Homo neanderthalensis) گونه‌ای از ردهٔ انسان بود که در اروپا و قسمت‌هایی از غرب آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین (آلتای) سکونت داشتند. اولین نشانه‌ها از نئاندرتال‌های اولیه به حدود ۱۳۰٫۰۰۰ تا ۲۳۰٫۰۰۰ سال پیش در اروپا برمی‌گردد.

اکنون بقایای نئاندرتالها در سه غار شانه در، غار شکارچیان بیستون، غار وزمه در زاگرس کشف شده‌است. در غار شانه در بقایای استخوانی ده نئاندرتال یافت شده که یکی از منابع اطلاعاتی مهم دربارهٔ نئاندرتالهای زاگرس و غرب آسیا محسوب می‌شوند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 9 =