رییس محیط زیست بوکان عضو مجمع حفاظت از میش مرغ آسیا شد

شناسهٔ خبر: 1371D26A -
«رحیم عبدالکریمی» پژوهشگر حوزه محیط زیست و رییس حفاظت محیت زیست بوکان، به عنوان نماینده ایران در تدوین برنامه جامع حفاظت از میش‌مرغ آسیا انتخاب شد.

به گزارش هاناخبر ، در برنامه جامع حفاظت از میش‌مرغ آسیا، یک نفر از هر کشوری که دارای زیستگاه میش‌مرغ است، همکاری می‌کند و «عبدالکریمی» که ریاست اداره حفاظت محیط زیست بوکان را نیز بر عهده دارد، به عنوان عضو این مجمع انتخاب شده است.

عبدالکریمی در این خصوص به ایرنا گفت: هدف از تشکیل این مجمع حفاظت از میش‌مرغ در آسیا، مطالعات جمعیتی، اکولوژیکی و مدیریت زیستگاه این گونه است.

وی ادامه داد: این اعضا برنامه‌های خود از جمله تغییرات اقلیمی، چگونگی حفظ گونه، راه و برنامه‌های حفاظت از میش‌مرغ و راه‌های جلوگیری از انقراض این گونه را در اختیار گروه قرار می‌دهند.

رییس حفاظت محیط زیست بوکان بیان کرد: در ایران وضعیت پرنده میش‌مرغ به نسبت دیگر کشورها به شدت بحرانی بوده و بر اساس آخرین آمارها تنها ۳۰ تا ۴۰ بال از این گونه با ارزش در ایران باقیمانده که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن در زیستگاه‌های شهرستان بوکان زیست می‌کنند.

به گزارش کردپرس، این برنامه برای جلوگیری از انقراض میش‌مرغ از طرف گروه متخصصان بوستارد «IUCN» مدیریت می‌شود و کشورهای آسیایی میانه از جمله چین، مغولستان، قسمت آسیایی ترکیه، روسیه، هندوستان، ازبکستان و ایران دارای پراکنش جمعیتی میش‌مرغ است؛ از این‌رو هر کدام از این کشورها برنامه‌های خود را برای حفظ این گونه جانوری در حال انقراض ارایه می‌کنند.

میش‌مرغ در حال حاضر نماد محیط زیست آذربایجان‌غربی است اما با وجود دغدغه فعالان محیط زیست و وعده مسوولان در سال‌های گذشته، مرکز تحقیقات میش‌مرغ در پلان راهبردی سازمان محیط زیست تعریف نشده و گام‌های موثر در راستای برنامه حفاظتی این گونه باارزش برداشته نشده است.

در حال حاضر میش‌مرغ، قوچ و میش ارمنی و سمندر کردستانی گونه‌های جانوری در حال انقراض هستند که در بوکان زیست می‌کنند و کمتر از ۴۰ بال میش‌مرغ در ایران باقی مانده که تنها در بوکان زاد و ولد می‌کنند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 9 =