صلح و سازش 9 فقره پرونده قتل در آذربایجان غربی/ آزادی 100 نفر زندانی با صلح

شناسهٔ خبر: 1506A516 -
رئیس شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت 10 شعبه شورای حل اختلاف ویژه زندان در استان گفت : طی شش ماهه اخیر تعداد 1301 فقره پرونده بطرفیت زندانیان در این شعب مورد رسیدگی قرار گرفته و با اهتمام اعضای این شعب منجر به صلح و سازش و آزادی تعداد 100 نفر زندانی شده است.

به گزارش هاناخبر ،معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان غربی اظهار داشت: با توجه به قابلیت‌های شعب صلحی شورای حل اختلاف مستقر در زندانهای استان، حل و فصل اختلافات ارجاعی به طرفیت مددجویان در شعب ویژه زندان تاثیرات مطلوبی را در آزادی محکومین بالاخص در پرونده‌های قتل، محکومیت‌های مالی، جرائم غیر عمد خواهد داشت.

هادی صمدی در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با سیاست‌های حبس زدایی قوه قضائیه تصریح کرد:  شوراهای حل اختلاف نقش مهمی میتواند در آزادی زندانیان با انجام اقدامات صحیح صلحی ایفا نماید.

صمدی با اشاره به انتظارات مسئولین قضایی کشوری و استانی از شعب شورای حل اختلاف ویژه زندان  افزود:  شاخص‌های عملکردی مانند روند رشد میزان صلح و سازش بویژه در پرونده‌های قتل و همچنین  آزادی زندانیان  که ماحصل اقدامات صلحی شوراهای حل اختلاف است  بایستی با انجام برنامه ریزی‌های عملیاتی دقیق پیگیری و محقق گردد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت 10 شعبه شورای حل اختلاف ویژه زندان در استان گفت : طی شش ماهه اخیر تعداد 1301 فقره پرونده  بطرفیت زندانیان در این شعب مورد رسیدگی قرار گرفته که  بالغ بر 500 فقره از این پرونده‌ها که حدود 40 درصد از پرونده‌های مختومه را شامل میشود با اهتمام اعضای این شعب منجر به  صلح و سازش و آزادی تعداد 100 نفر زندانی شده است.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان غربی  از صلح و سازش تعداد  9 فقره پرونده قتل با میانجیگری اعضای شعب شورای حل اختلاف ویژه زندان در استان خبر داد و یادآور شد: با تقویت شعب شورای حل اختلاف ویژه زندانیان و استفاده صحیح از ظرفیت این شعب و جلب همکاری  مسئولین ستاد دیه و  خیران در هر شهر و منطقه زمینه آزادی بسیای از محکومین  را فراهم آورد.

صمدی همچنین از صلح و سازش 120 پرونده مربوط به دعاوی خانواده در راستای اجرای طرح تحکیم بنیان خانواده طی 15 روز گذشته در شورای حل اختلاف ارومیه خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از 20 مورد مربوط به پرونده های طلاق و مابقی در موضوعاتی همچون الزام به تمکین، مطالبه نفقه، استرداد جهیزیه، حضانت طفل و ... بوده که با آشتی زوجین و بازگشت آنها به زندگی مشترک مختومه گردیدند.

مجازات حبس آخرین گزینه ای باشد که قضات در اعمال مجازات استفاده کنند

در همین راستا علی اکبر گروسی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز با تاکید بر کاهش جمعیت کیفری زندانها اظهار داشت: در این زمینه موفقیتهایی هم حاصل شده است ولی کافی نیست و نیاز هست که روسای محاکم هم باتوجه به سیاستهای حبس زدایی وکاهش جمعیت کیفری زندانها انجام وظیفه کند.

 این مقام قضایی در نشست قضایی قضات محاکم تجدیدنظر استان اظهار کرد: ریاست معظم قوه تاکید دارند، در صدور احکام از مجازات حبس کمترین استفاده بشود مگر در مورد اشرار و کسانی که نظم جامعه را به هم می زنند، که اینها هم اقلیتی هستند که دستگاه قضا با آنها برخورد مناسب قانونی را خواهد داشت.

 گروسی به قضات محاکم بدوی و تجدیدنظر توصیه کرد: در رسیدگی ها با استفاده از ارفاقات قانونی مانند مجازاتهای جایگزین حبس – آزادی مشروط – نظام نیمه آزادی – تعلیق – تخفیف می توانند سیاستهای قوه در زمینه کاهش مجازات حبس را عملی نمایند.

او تصریح کرد: مجازات حبس باید زمانی استفاده شود که برای زندانی موثر باشد و در اصلاح و تربیت روحی و تنبیه و بیدار سازی او تاثیرگذار باشد و در واقع مجازات حبس آخرین گزینه ای باشد که قضات در اعمال مجازات استفاده کنند.چرا که زندان به غیر از محاسن اندک معایب فراوانی هم دارد و موجبات تجری برخی مرتکبین را هم فراهم می کند.

 گروسی از قضات محاکم کیفری خواست تا چنانچه موجودی آن شعب غیر متعارف و زیاد است با تلاش مضاعف و برنامه ریزی منظم نسبت به کاهش موجودی اقدام نمایند تا از اطاله رسیدگی ها جلوگیری شود.

او در پایان به نامه دادستان کل کشور و سند تحولی قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: استفاده از مجازات جایگزین حبس جایگاه ویژه ای دارد و استان آذربایجان غربی با رشد 27 درصدی در استفاده از مجازات جایگیزن حبس در این خصوص خوب عمل کرده است

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 8 =