همه افراد جامعه پدیده نسبی معلولیت را تجربه می کنند

شناسهٔ خبر: 151019CA -
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان گفت: معلولیت امری نسبی است که همه افراد در جامعه به نوعی آن را تجربه می‌کنند.

به گزارش هاناخبر ،گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کردستان پیش از ظهر امروز رشید قربانی در دومین نشست زنده خود که با حضور مدیران ورؤسای آموزش وپرورش شهرستان ها ومناطق تابعه استان ومدیران مدارس ومراکز با نیازهای ویژه استان به مناسبت روز جهانی معلولین در بستر فضای مجازی برگزار شد، با تبریک هفته معلولین وتقدیر از نیروهای اداری وآموزشی حوزه استثنایی استان گفت: متفاوت بودن امری طبیعی ومعلولیت بخشی از شرایط بشری است و میزان معلولیت را مشارکت یا عدم مشارکت افراد در جامعه تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه معلولین قابلیت و توانمندیهای  خاصی دارند، افزود : خلقت انسان به گونه ای است که اگردچار نقصی شود قابلیت هایش را از دست نمی دهد وبه شکل دیگری در پی جبران آن بر می آید.
قربانی گفت: ارتباط صمیمی با دانش آموزان، تشویق به باورها، استفاده از قابلیت ها وتلاش در جهت پرورش استعدادهای ویژه آنان باعث می شود تا آنان به سطح جامعه آمده، توانمندی های خود را نشان دهند وافراد مفیدی برای جامعه باشند.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان گفت: معلولیت نباید باعث شود تا از توانایی های ویژه این دانش آموزان چشم پوشی شود زیرا آنان بخشی از جامعه هستند وتفاوتی با دیگر افراد جامعه ندارند.
وی با تاکید بر اهمیت گنجاندن مباحث تربیتی در آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه  تصریح کرد:تقویت خودباوری در دانش آموزان باعث می شود تا احساس کمبود نکنند وزندگی اجتماعی سالمی را تجربه کنند.
قربانی افزود: ارتقای آموزش، توانمندسازی افراد معلول، ارتقای سطح آگاهی وایجاد فرصت های برابر باعث می شود تا افراد دارای معلولیت جذب جامعه شده وبا حفظ شأن وکرامت انسانی، نقش خود را در عرصه های مختلف به شایستگی ایفا کنند.
گرامیداشت هفته ی معلولین زیر سایه سنگین کرونا
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان نیز در ابتدای این نشست زنده گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه های هفته ی معلولین از سیزده تا نوزدهم آذرماه در مدارس مجازی با نیازهای ویژه استان برگزار می شود.
رنجبر با اشاره به آماربیش از1300 نفری دانش آموزانی که تا کنون در مدارس با نیازهای ویژه استان ثبت نام کرده اند، گفت: از میان هفت گروه دانش آموزی که از آموزش وپرورش با نیازهای ویژه خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی وتوانبخشی دریافت می کنند دانش آموز ان با نیاز ویژه ذهنی با حدود 1000نفر بیشترین آمار را دارند .
وی در ادامه عنوان کرد: در راستای تحقق عدالت آموزشی و تسهیل دسترسی دانش آموزان به آموزش تلفیقی -فراگیر بستر مناسب برای حضوروحمایت ازحدود 2 هزار دانش آموز دارای آسیب بینایی، شنوایی ،معلول جسمی حرکتی و دارای مشکلات ویژه یادگیری وبیش از4 هزار دانش آموز دیر آموز در مدارس عادی فراهم شده است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به کلنگ زنی اولین مدرسه اتیسم استان در شهرستان سنندج افزود: 
در شهرستان سقز تعهد ساخت ودر شهرستان مریوان واگذاری زمین جهت احداث مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم انجام گرفته است.

وی افزود: سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور نیز تعهد ساخت 6 مدرسه ومرکز آموزشی، 3 زمین چمن مصنوعی، 7مرکز  مشکلات ویژه یادگیری و6 سالن ورزشی درون مدرسه ای را در سطح استان بر عهده گرفته است.

رنجبر با بیان اینکه اولین مرکز ویژه نوآموزان پیش دبستانی از سال گذشته در شهرستان سنندج شروع به کار کرده است ،گفت: در آموزش وپرورش با نیازهای ویژه مراکز پیش دبستانی از مهمترین نیازهای مجموعه هستند.

وی تأکید کرد: امروزه ارائه خدمات به معلولین نباید به سازمان‌های خاص واگذار شود بلکه همه سازمان‌ها باید در ایجاد زمینه مشارکت معلولین نقش خود را ایفا کنند.


درادامه این جلسه مشاور استاندار در امور معلولین، مدیر عامل انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان، مدیر آموزش وپرورش ناحیه 2 شهرستان سنندج ومعاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش وپرورش شهرستان سقز مباحث وچالش های حوزه معلولین را مطرح کردند.

 

​​​​​​​

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 9 =