نمایشگاه صنایع دستی شهرستان بوکان گشایش یافت

شناسهٔ خبر: 15318538 -
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان از برپایی نمایشگاه صنایع دستی در این شهرستان خبرداد.

به گزارش هاناخبر ،

اسماعیل رحیمی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان، از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در این شهرستان خبرداد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه با حضور صنعتگرانی در رشته‌های مختلف شامل سفالگری، منبت، معرق، بافتنی سنتی، عروسک دوزی، چاقو سازی و نقاشی روی سفال برگزار گردیده است، اظهار داشت: این نمایشگاه در مقبره تاریخی سرداران مکری واقع در پارک ملت شهر بوکان برپا شده است که علاقه مندان می‌توانند به صورت رایگان هم از این مکان تاریخی و هم از آثار موجود در این نمایشگاه بازدید کنند.

رحیمی افزود: این نمایشگاه از ۱۲ بهمن ماه و همزمان با دهه فجر برپا شده است و تا بیست و سوم همین ماه ادامه خواهد داشت و هر روز از ساعت ۱۰ الی ۲۲ آماده بازدید عموم همشهریان گرامی می‌باشد.

قبره سردار از جمله آثار ارزشمند و تاریخی باقی مانده از دوره قاجار در شهر بوکان می‌باشد که در پارک ملت این شهر با معماری سنتی بنا شده است. 

این بنای تاریخی در زیربنای به وسعت ۱۹٨ متر مربع، دارای یک گنبد مرکزی، ایوان و دو دهلیز در طرفین میی باشد. مصالح به‌کار رفته در این بنا در قسمت پی از سنگ لاشه به‌صورت تفلیسی و دیوار‌ها، گنبد و طاق‌هایش از آجر چهار گوش می‌باشد؛ ضلع جنوبی که ورودی این بنای خشتی را تشکیل می‌دهد، دارای ایوانی با دو ستون سنگی است که زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است.

این مقبره محل دفن خانواده «عزیز خان مکری» داماد امیرکبیر و فرمانده کل قشون ناصرالدین شاه بوده است. مقبره اصلی سردار عزیزخان مکری در رواق پایین پا مقبره سید حمزه در پارک مقبرة الشعرا تبریز قرار دارد؛ گورستان خانواده سردار به عنوان یکی از مکان‌های مهم تاریخی شهر در سال ۱۳۸۲ توسط میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 9 =