تبیین اولویت‌های پیش روی شهرداری تبریز/ اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای شهر تبریز انتخاب شدند

شناسهٔ خبر: 1555E883 -
شصت و ششمین جلسه‌ی شورای شهر تبریز روز یکشنبه ۲۱ فروردین با حضور رئیس، اعضای شورای شهر و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت برگزار شد.

به گزارش هاناخبر ، رسول برگی رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه اظهار کرد: کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ در روزهای گذشته به تایید هیات تطبیق فرمانداری رسید که قدردان این هستیم و مطمئنا در روزهای آتی تعاملات بیشتری با هیات تطبیق خواهیم داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه مدت‌ها است که در شرکت بهره‌برداری قطار شهری انواع و اقسام سرقت‌ها رخ می‌دهد اما شرکت و شخصی که باید در این رابطه پاسخگو باشد، جوابگو نیست و حتی افتخار نمی‌دهند در جلسه حضور داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه سرقت‌های میلیاردی را میلیونی جا زده و به راحتی  سرپوش می‌گذارند، گفت: از شهردار درخواست داریم سریعا به موضوع ورود کند و ناگفته نماند که قطار شهری تبریز برای ۵۰ سال لوازم یدکی داشت ولی الان گفته می‌شود فقط اندازه ۳۰ سال باقی مانده است.

برگی افزود: مستندات بسیاری در این راستا وجود دارد و اگر به مسائل شرکت بهره‌برداری وارد نشویم، بیت‌المال ضایع می‌شود و هدررفت‌هایی را در این راستا شاهد خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: میلیاردها تومان پول هزینه شده و افراد برای طی دوره‌های آموزشی راهبری به چین اعزام شده‌اند، اما الان در دفتر مدیرعامل و یا بخش‌های غیرمرتبط دیگر کار می‌کنند و یا فردی را برای طی دوره‌های آموزشی برق به اروپا فرستاده‌ایم که اکنون برنمی‌گردد و مشخص نیست با چه تضمینی برای این افراد  از بیت‌المال، هزینه‌های میلیاردی صرف می‌شود.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز ادامه داد: اگر قرار است این نیروها در خارج بمانند و  یا در سایر بخش‌هایی چون حراست مشغول فعالیت شوند، طبیعتا شاهد یک سری اقدامات تاسف‌بار خواهیم شد، این مسئله را بهتر است حلاجی کنیم تا با مشکل مواجه نشویم.

وی افزود: سالن ازدواج آسان که در گذشته توسط شهرداری تبریز احداث شده طی مزایده‌ای با حضور تنها یک شرکت‌کننده، با اجاره بهای ماهانه ۱۸ میلیون‌تومان واگذار شده است و برخی اخبار به گوشمان می‌رسد که این سالن با آن همه عظمت در اختیار کسانی قرار داده می‌شود که نمی‌دانیم در آن محل چه برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند و لازم است در برگزاری مزایده‌های شهرداری تجدیدنظر صورت گیرد چراکه نباید بیت‌المال هدر داده شود.

احمدی: شهردار تبریز به مسئله حاشیه‌نشینی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد

نائب رئیس شورای شهر تبریز نیز خطاب به شهردار کلانشهر تبریز گفت: حاشیه نشینی از جمله موضوعات مهمی است که در شهر وجود دارد و شهردار تبریز باید به این مسئله اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

غلامرضا احمدی ادامه داد: مبارزه با فساد از دیگر مطالبات اصلی مردم است و باید خدمت توام با پاک‌دستی باشد. 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بهتر است بیش از اینکه به نظرات شخصی توجه شود مصوبات شورا مورد توجه قرار گیرد.

باغبان: اطلس سرمایه‌گذاری تبریز نیازمند پیگیری است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: متاسفانه ساختار حوزه‌ی گردشگری با ضعف همراه شده است و باتوجه به اینکه در آستانه فصل گردشگری قرار داریم، بهتر است برنامه و طرحی برای این مهم در نظر گرفته شده و حوزه گردشگری تقویت یابد.

علی نوای‌باغبان ادامه داد: موضوع دوم بحث مهم سرمایه‌گذاری بوده که باید ساختار آن تقویت شود تا افراد بتوانند مجددا در حوزه سرمایه‌گذاری اقداماتی اتخاذ کنند و نباید از موضوع سرمایه‌گذاری غافل شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: قرارداد اطلس سرمایه‌گذاری یک سال است که منعقد شده ولی متاسفانه در این راستا اقدامی صورت نگرفته و از این رو اطلس سرمایه‌گذاری نیازمند پیگیری است.

باغبان همچنین یادآور شد: موضوع باسمنج نیز باید مورد توجه شهردار قرار گیرد چراکه تداخل حریم باسمنج و تبریز موضوعی است که بلاتکلیف مانده و باید جزو دستور کار قرار گیرد.

زعفرانچیلر: لزوم ساماندهی ورودی و خروجی شهر

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: استفاده از ظرفیت انبوه‌سازان در بافت‌های فرسوده و ایجاد مسکن در این محلات می‌تواند در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

سید کاظم زعفرانچیلر ادامه داد: ساماندهی ورودی‌ها و خروجی‌های شهر نیز باید مدنظر قرار گیرد چراکه در هیچ یک از ورودی‌های شهر نمادی از تبریز برای معرفی به گردشگران نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: می‌توان از ظرفیت پارک بزرگ تبریز که سالیان سال است بلاتکلیف مانده بهترین استفاده را کرده و محل مناسبی برای شهروندان در نظر بگیریم.

دهقان‌نژاد: استفاده از تکنولوژی‌های روز در حوزه عمرانی در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد

رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: بهتر است از ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری به شکل احسن استفاده شود.

روح‌اله دهقان‌نژاد ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی نیز از جوانان و نیروهای کاربلد و متخصص در امور استفاده شود.

وی افزود:  بهتر است در بحث نظم مالی نیز برخی هزینه‌های اضافی مدیریت شود چراکه موضوع نظم مالی به ما کمک می‌کند در بحث پرداخت حقوق به روز باشیم.

دهقان‌نژاد با بیان اینکه ضروری است از تکنولوژی‌های جدید در بحث حوزه عمرانی استفاده شود، ادامه داد: در حوزه عمرانی از ظرفیت‌های تکنولوژی روز دنیا استفاده شود تا با پیشرفت در پروژه‌های عمرانی مواجه شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: از سال ۹۶ به بعد نوسازی حمل و نقل صورت نگرفته و موضوع قطار شهری نیز افتضاح است که باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد، همچنین مشکل فاز دو شهرک خاروان نیز در اولویت قرار گیرد.

رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اصلی‌ترین اولویت برای شهروندان تبریزی  بحث آسفالت است که باید از تکنولوژی روز در راستای حفظ منابع استفاده شود.

هادی: تدوین برنامه اساسی برای گسترش فضای سبز در اولویت شهردار تبریز قرار گیرد

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز  نیز خطاب به شهردار تبریز اظهار کرد: خوشحالم که شهردار تبریز در بحث ورزش دغدغه‌های به جایی دارد و بهتر است در مناطق حاشیه‌ای امکانات ورزشی را افزایش داد.

پرویز هادی همچنین افزود: تاکید به خدمات محله‌محوری یکی از مباحث مطرح شده در کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری بوده که این مهم باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز گفت: وضعیت فضای سبز واقعا اسفناک است و مشکلاتی بسیاری در این حوزه وجود دارد که بهتر است شهردار برای گسترش فضای سبز برنامه‌ریزی اساسی داشته باشد.

هادی در ادامه یادآور شد: تقویت تجهیزات آتش‌نشانی هم بهتر است در دستور کار شهردار تبریز قرار گیرد.

صادقی: تقویت موضوع حسابرسی در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد

دبیر شورای شهر تبریز نیز خطاب به شهردار تبریز اظهار کرد: بهتر است ازکارهای نمایشی و هیجانی پرهیز شود چراکه منجربه نارضایتی در لایه‌های مدیریت شهری می‌شود.

احد صادقی ادامه داد: اکنون سیتسمی برای ارزیابی مدیران شهری نداریم در حالیکه شایسته‌گزینی مدیران می‌تواند به سیستم تبدیل شود تا عملکردها در سال آتی ارزیابی شود.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: حل و رفع مشکلات پل دیزل آباد و ورودی کنارگذر شهید باکری هم در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

صادقی یادآور شد: موضوع حسابرسی در شهرداری در دستور کار قرار گیرد و این مهم تقویت شود.

هوشیار: با هیچ کس تعارف ندارم

شهردار کلانشهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: بودجه امسال نسبت به سال گذشته تقریبا ۱۰۰ در صد افزایش داشته ایت در حالیکه سال گذشته ۷۷ درصد تحقق بودجه داشتیم و در کنار آن  ۱۲۰۰ میلیاردتومان بدهی داریم و  باید برای بدهی انباشت شهرداری نیز برنامه داشته باشیم.

یعقوب هوشیار ادامه داد: بحث درآمد پایدار شهرداری که ۱۲ درصد کل بودجه است و تهدید جدی برای شهر به شمار می‌آید و نیاز به چاره اندیشی و تصمیماتی دارد که سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال آتی را بالا ببریم.  

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از جدی ترین چالش‌ها بحث حمل و نقل است به‌طوری‌که خط یک قطار شهری هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و تلاش داریم در سال ۱۴۰۱  تعداد ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه پسماند نیاز به جراحی دارد، تاکید کرد: هزینه‌های جاری ما برای نگهداری شهر خیلی بالا است و برای ایجاد توازن مطلوب زیرساخت‌های شهر در تمام مناطق با مشکل مواجه‌ایم.

هوشیار یادآور شد: چرخه‌ی ورزش در تبریز معیوب است و ما باید استراتژی پرورش و تربیت قهرمان را داشته باشیم چرا که تمام نتایج تیم‌های ورزشی در دو سال گذشته رو به افول بوده که شاخص‌ترین آن تیم تراکتور است.

شهردار تبریز ادامه داد: برای توسعه ورزش‌هایی مانند والیبال، بسکتبال و... در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی باید برنامه‌ای ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای هوشمندسازی شهر هیچ اقدامی صورت نگرفته است، گفت: ما مجبور و محکوم به هوشمندسازی شهر هستیم و مهم آغاز این روند است که قرارگاه هوشمندسازی شهر را ایجاد می‌کنیم که در ماه‌های بعد وارد فاز اجرایی می‌شود.

هوشیار با یادآوری این نکته که در تولید ثروت اسثراتژی وحود ندارد و درآمد شهرداری منوط به صدور پروانه است، افزود: مولدسازی دارایی‌های شهرداری صورت نگرفته است و باید در این باره نیز تدابیری اندیشیده شود.

وی همچنین با اشاره به چالش پروژه‌های عمرانی، خاطرنشان کرد: دلیل این مشکل عدم وجود شور و نشاط برای انجام کار و دلیل دیگر آن این است که بدون بررسی حقوقی قرارداد بسته‌ شده است.

هوشیار اظهار کرد: مدیریت ما بدون تعارف خواهد بود و با کسی تعارف نداریم و هرجاکه احساس کنیم نیاز به ورود و جراحی داریم، علی‌رغم حاشیه‌های آن، ورود و حل خواهیم کرد.

وی همچنین بیان کرد: ما نیاز به دوره شش‌ماهه تثبیت داریم ولی با وضعیت فعلی، ما در سه‌ماه آینده ثبات کار خواهیم داشت.

هوشیار گفت: از دوشنبه طرح ضربتی ۱۵ روزه را در محلات شهر شروع خواهیم کرد و آسفالت، فضای سبز، آب‌نما در طرح سه‌ماهه تثبیت در دستور کار قرار خواهد گرفت و ناحیه محوری تبریز را نیز سریعا در دستور کار قرار خواهیم داد و در این راستا ۳۶ ناحیه تعیین کرده‌ایم و توزیع متوازن ثروت و خدمات در مناطق و نواحی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

شهردار تبریز همچنین بیان کرد: استفاده از نیروهای جوان و متخصص را در راس نواحی و مناطق و معاونین قرار خواهیم داد و در بحث اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیز اکنون ۱۲ پروژه داریم که باید تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و علاوه بر آن خط یک قطار شهری را نیز در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: در بحث هوشمندسازی و انرژی، اقدامات ویژه‌ای انجام خواهیم داد و تمرکز خود را بر این دو حوزه خواهیم گذاشت.

به گفته هوشیار پسماند و مولدسازی دارایی‌های شهرداری، دو موضوع اساسی برای ایجاد درآمد پایدار است که ۵۰۰ واحد مسکونی را سال آینده در راستای مولدسازی دارایی‌ها و ساماندهی حاشیه‌نشینی احداث می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تاخیر در صدور پروانه یکی دیگر از موضوعات مهم است که آمار بالای درخواست‌ها می‌تواند منشا فساد باشد و در کنار آن سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد.

شهردار تبریز اضافه کرد: اداره‌ی کل حریم را راه‌اندازی و طرح صیانت از حریم شهری را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه احداث خانه قرآن از دیگر برنامه‌های شهرداری خواهد بود، گفت: در طرح قرار خدمت، هر هفته در یک منطقه حضور داشته و با اعضای شورای شهر مشکلات آن منطقه را احصا خواهیم کرد.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: امیدوارم با همراهی اعضای شورای شهر، حس همکاری و همیاری برای انجام کار به وجود آید و بتوانیم اقدامات بیشتری انجام دهیم که باعث می‌شود رضایتمندی مردم نیز به وجود آید.

عضویت سه نفر از اعضای شورای شهر تبریز در کمیته شفافیت

 با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تبریز فریدون بابایی‌اقدم، روح‌اله رشیدی و حکیمه غفوری به عنوان اعضای کمیته شفافیت انتخاب شدند.

اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای شهر تبریز انتخاب شدند

شهرام دبیری، روح‌اله دهقان‌نژاد و سید کاظم زعفرانچیلر به‌عنوان اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز انتخاب شدند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 5 =