زندگی کارگری خارج از قوانین حمایتی مغاکی برای مُردن زودرس/احمد غلامی

شناسهٔ خبر: 161D6648 -
دکتر احمد غلامی، جامعه شناس در حاشیه مرگ کارگر میوه چین بوکانی، با سقوط از درخت، می نویسد: زندگیِ کارگران فصلی بیرون از قوانین کارگری و حمایتی چقدر به سادگی به مغاکی ترسناک برای مُردن های زودرس تبدیل شده است.

به گزارش هاناخبر ،روز گذشته 5 مهر ماه، یک کارگر بوکانی به هنگام چیدن میوه در باغی نزدیک ‌به روستای کوخان از توابع شهرستان میاندوآب از بالای درخت سقوط کرد.

گفته می شود؛ این کارگر بوکانی که به همراه همسر بیمار و دخترش مشغول به چیدن میوه بود، در این حادثه جان باخت.

دکتر احمد غلامی جامعه شناس در خصوص این حادثه در یادداشتی کوتاه نوشت؛ «امروز برای ما شاید شنبه اول هفته و آغاز یک روز کاریِ نو بود، اما برای رسول سلطانی کارگر فصلی که در یکی از باغهای میاندوآب کار می کرد، پایان تمام تلاشهای طاقت فرسایی بود که در نهایت ره به جای نبرد. او درست جلو چشمان همسر بیمار و دختر خردسالش که آنها هم کارگران فصلی بودند، از روی درخت سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

 فصل پاییز برای بسیاری از مردم مناطق کردنشین آذربایجان غربی، فصلی است برای کار در باغهایی که فاقد هر نوع ایمنی کار و بیمه ای هستند. نوع جدیدی از کار، آنهم کار خانوادگی، در حال حاضر بخشی است از حیات اقتصادی مردم این مناطق.

از 5 صبح تا 7 غروب یک خانواده در کنار هم اند، اما در محیطی کاری، بدون هیچ بیمه و امیدی، بدون هیچ آتیه ای، بدون عنوان "خانواده"، و تنها تحت نام کارگر.

 خانواده سه نفره سلطانی، به همه این ناامیدی ها دل بستند، تا شاید زندگی تداوم بیابد. زندگی با تمام سختی و ناامیدیهایش هنوز امیدوار کننده بود، اگر رسول در کنار همسر بیمار و دخترش، نگین می بود. زندگیِ این کارگران بیرون از قوانین کارگری و حمایتی چقدر به سادگی به مغاکی ترسناک برای مُردن های زودرس تبدیل شده است».

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 9 =