گزارش میدانی هاناخبر؛

میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری بوکان بررسی شد

خبرنگاران هاناخبر در گزارشی میدانی به بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهردار بوکان پرداختند.

به گزارش هاناخبر ، با تغییر مدیریت شهری بوکان پس از شکل‌گیری ترکیب جدید شورای شهر در دور پنجم  و انتخاب مهندس بابک رستم پور به عنوان شهردار جدید، در نیمه راه فصل عمرانی جدید، خبرنگاران هاناخبر در گزارشی میدانی به بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهردار بوکان پرداختند.

آیا میزان رضایت شهروندان از عملکرد شهردار فعلی به چه میزان است؟ آیا شیوه پیشین مورد پذیرش مردم است و مردم تمایل دارند همچنان شیوه‌های گذشته ادامه پیدا کند؟ یا آنکه با حضور بابک رستم پور از شهر معنایی متفاوت در اذهان ایجاد شده است و درنتیجه سیاست‌های شهردار فعلی شاهد شهری متفاوت از گذشته هستیم؟ شهروندان چه پیشنهاد و انتقادی برای پیشرفت شهرشان دارند؟ این پرسش‌ها مبنای انجام گفتگوی میدانی خبرنگار هاناخبر با شهروندان بوکانی شده که تعداد زیادی از شهروندان در سنین مختلف و بصورت کاملا تصادفی مورد پرسش قرار گرفتند که در ادامه نظرات شهروندان منتشر می گردد.

یکی از شهروندان که خود را مژگان محمدیان 38 ساله متاهل و دارای مدرک کارشناسی معماری معرفی کرد و نخواست عکسش منتشر شود در گفتگو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: من عملکرد اجرایی شهردار فعلی بوکان را تایید می‌کنم و قبول دارم هر چند نزد افکار عمومی وجوه مختلف عملکرد مدیریت شهری از هم متمایزند و هر بخش را جداگانه ارزیابی می‌کنند. اما به نظر من شهر بوکان از سه وجه می تواند مورد ارزیابی قرار بگیرد. در بخش نخست، وجوه کالبدی و فیزیکی شهر، در بخش دوم، کیفیت محیط فیزیکی و زیستی شهر یعنی خصوصیاتی از قبیل ایمنی شهر، وضعیت هوا، کیفیت جابجایی ، در بخش سوم، وجه انسانی شهر می تواند مورد قضاوت و ارزیابی باشد.

محمدیان افزود: به نظر من عملکردهای مدیران پیشین با وجود تلاشهایشان برای بهبود اوضاع ضعیف‌ و ناموفق‌ بود ولی شهردار فعلی بوکان به هر سه بخش ورود جدی پیدا کرده و در حالی که شهروندان از عملکرد شهرداری شاید کاملا ناامید شده بودند،اکنون بارقه ای از امید در شهر ایجاد شده است.

این بانوی بوکانی ادامه داد: اما از طرفی دیگر نیز معتقدم که عملکرد شهردار فعلی در مقابله با فساد اداری ضعیف بوده است و باید بیشتر روی این موضوع تمرکز کند.یکی از عرصه های فساد، عملکرد نامطلوب پلس ساختمانی است.

ژاله فقه عیسی یکی دیگر از شهروندان بوکانی است که خود را خانه دار و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق معرفی کرد، درگفتگو با خبرنگار هاناخبر بیان کرد: به نظر می رسد باوجود شهردار فعلی و باتوجه به انتظارات شهروندان، معنایی متفاوت از شهر و زندگی شهری در وجدان جمعی شکل گرفته و عملکرد آقای بابک رستم پور تفاوت زیاد با تلقی مدیریت سنتی از شهر را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: اما از طرفی دیگر نیز تشدید وخامت مشکلات اجتماعی مثل کارتن‌خوابی و حضور چشمگیر متکدیان در شهر می تواند عملکرد وی را به چالش بکشد.من معتقدم شهردار فعلی به هیچ عنوان نباید از چنین ضعف‌ها و نارسایی های بزرگی  غافل بماند.

خانم فقه عیسی در پاسخ به این سوال خبرنگار هاناخبر که در حال حاضر به عنوان یک شهروند بوکانی از 20 نمره چه نمره ای را به شهردار بوکان می دهد، اظهار کرد: در حال حاضر با وجود رضایت نسبی که از عملکرد شهردار فعلی دارم هیچ نمره ای به وی نمی دهم و منتظر خواهم ماند و در نهایت نمره‌ای را به عملکرد مدیریت فعلی می دهم که حاصل جمع این اقدامات باشد.


یکی دیگر از شهروندان که خود را  مهندس معماری و عضو سازمان نظام مهندسی بوکان بنام سیروان امین پور معرفی کرد در گفتگو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: شهردار فعلی بوکان از اخلاق  و شخصیت منحصربفردی برخوردار است و روند پیشرفت امور اجرایی و عمرانی شهرداری رو به صعود است ،  میادین  ، پل های روگذر و زیرگذر و زیباسازیهای شهری اخیر امید را در دل مردم بوکان زنده کرده است.

امین پور افزود: به نظر من مشکلاتی نیز در مجموعه شهرداری بوکان وجود دارد که یکی از آنها روند صدور پروانه  ساختمانی است که محدودیتهای زیادی در این ارتباط اعمال می شود .

وی در ادامه در اظهار نظری متفاوت، بیان کرد: همچنین عدم صدور  پروانه ساختمانی برای  سند عادی نیز یکی  دیگر از مشکلات شهرداری  است که موجبات کاهش ساخت و ساز و نارضایتی شهروندان را فراهم کرده است.

امین پور در ادامه با پیشنهاد حذف یا کاهش بروکراسی اداری  در پروسه ی صدور ساختمانی افزود: پیشنهاد می شود به جای آنکه برای صدور پروانه ساختمانی چندین ماه شهروندان را منتظر نگه دارند با هماهنگی بیشتر شهرداری با سایر ادارات مربوطه از جمله اداره ثبت و اسناد  محدودیتهای مذکور رفع شده تا شهروندان بتوانند همگام با درخواست سند ثبتی  مراحل پروانه ساختمانی در شهرداری نیز انجام دهند.

امین پور  با اشاره به زیبا سازی و  آسفالت جاده تفریحی روستای کوسه گفت: به نوبه خود از عملکرد شهردار فعلی رضایت دارم و در کل  مشاهده زیبا سازی و امور عمرانی شهری  کاملا ملموس است.
این شهروند بوکانی در ادامه گفت: سه سال قبل ، خانواده ای تبریزی در جاده کوسه از وی آدرس سرویسهای بهداشتی را پرسیده که درجواب آنها سر خم کرده و فقط گفتم که من شرمنده ام و این خاطره هرگز از یادم نخواهد رفت اما خوشبختانه هم اکنون  چنین مشکلی رفع شده ، جاده تفریحی کوسه در روزهای اخیر آسفالت و دو بانده شده و من به عنوان یکی از شهروندان بوکانی از زحمات شهردار و پرسنل آن و همچنین تصمیمات موثر اعضای شورای اسلامی شهر تشکر می کنم.

امین پور تصریح کرد: با این وجود به نظر می رسد هنوز نقایصی که مورد انتقاد هم باشد بویژه در بحث ورودی های شهر وجود دارد که بوکان نسبت به شهرهای همجوار از وضعیت ورودی های مناسبی برخوردار نیست.


یکی دیگر از شهروندان بوکان که خود را محمدصالح یاراحمدی و متصدی پمپ بنزین ایلخانی زاده با مدرک تحصیلی اول راهنمایی معرفی کرد با تردید به فعالیتهای صورت گرفته بیان کرد: بنظر می رسد مدیریت خوب شهردار این دوره توجه افکار عمومی را به خود جلب نموده و آنچه که شنیده می شود مردم از عملکرد وی راضی هستند، اما من نگرانم که این عملکرد مقطعی باشد.

یار احمدی گفت: فعالیتهای  شهرداری با مدیریت آقای بابک رستم پور  نسبت به دوره های قبل بسیار بهتر شده است اما همچنان با وجود تغییراتی خوب در وضعیت ورودیهای شهر بوکان به هیچ عنوان نمی تواند راضی کننده باشد.

یکی دیگر از شهروندان که خود را حسن عبدالهی نیا لیسانس جغرافیای آزاد از دانشگاه دولتی کرمانشاه دارای شغل آزاد معرفی کرد در گفتگو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد:  مجموعه اقدامات و فعالیتهای اخیر شهرداری بسیار  چشمگیر،رضایت بخش و غیر قابل انکار است.

وی افزود:  همگان شاهد تغییرات اساسی در جاده گردشگری روستای کوسه و همچنین معابر و جداول سطح شهر هستیم.

وی  اظهار امیدواری کرد: شاهد پارتی بازی و فساد اداری در شهرداری بوکان نباشیم و امیدواریم آقای بابک رستم پور از پیشنهادات کارشناسان و روشنفکران بالقوه بوکان استفاده بهینه و موثر را برده و بجای مشورت از افراد عادی از راهکارها و توانمندی های بالفعل چنین افرادی غافل نماند.

مسعود اسماعیل زاده دانشجوی زمین شناسی از دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار هاناخبرگفت: با آغاز عملیات عمرانی در فصل جدید و مشاهده روند زیباسازی شهر امیدواری بیشتری در شهر ایجاد شده است.

 وی گفت: من انتظار دارم مجموعه مدیریت شهری بصورت شفاف عملکرد و ریز هزینه های کردهای خویش را جهت اطلاع عموم در رسانه های رسمی منتشر کند تا در ارتباط با مسائل مالی و بودجه شفاف سازی لازم صورت بگیرد.


یکی دیگر از شهروندان بوکانی که خود را محمد صادق زاده و بازنشسته مخابرات معرفی کرد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: به چنین شهرداری باید آفرین گفت که در اوج ناامیدی شهروندان بارقه ای از امید برای توسعه شهری را دل مردم ایجاد کرده است.

وی گفت: عملکرد مدیریت شهری بوکان عالی و چشمگیر بوده و از اقدامات انجام شده رضایت کامل را دارم.

امجد کرمانج که خود را فوق دیپلم عمران و بیکار معرفی کرد در گفتگو با خبرنگار هاناخبر، گفت: شهردار کنونی بسیار فعال بوده و از اقدامات مجموعه مدیریت شهری بویژه در جاده کوسه و سطح شهر تشکر می کنم.

اسعد سلطانی ، دیپلم و کاسب دارای فروشگاه  لوازم التحریر یکی دیگر از شهروندان بوکانی در گفتگو با خبرنگار هاناخبر اظهار داشت:  توجه ویژه به مناطق حاشیه ای شهر باید در اولویت کارهای عمرانی شهرداری باشد و فکر می کنم آقای بابک رستم پور در مدت کمی از آغاز فعالیت خویش توانسته است موجبات کسب رضایت عمومی را فراهم آورد.

وی گفت: اقدامات بسیار خوبی در سطح شهر انجام شده است اما با این وجود شهروندان از وضعیت ورودی های شهر و فضای سبز بسیار گله مند هستند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.


عبداله احمدزاده کارگر ساختمانی و دیپلم در گفتگو با خبرنگارهاناخبر بیان کرد: در دوره های قبل از مخالفان و منتقد جدی عملکرد شهرداری بودم و اعتقاد دارم در حال حاضر نیز به هیچ عنوان شرایط موجود شایسته مردم بوکان نیست و اعتقاد دارم بسیاری از پروژه های شهر نیمه کاره رها شدند اما با این وجود عملکرد شهردار کنونی را اثربخش می دانم.


یکی دیگر از شهروندان که خود را صلاح صحرا نورد شهروند 50 ساله،  دارای مدرک تحصیلی دیپلم و شفل آزاد  معرفی کرد در گفتگو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: مردم بوکان لیاقت همه ی زیبائیها و خوبی ها را دارند، متاسفانه در چند سال گذشته عملیات پل های میدان وحدت و معلم کاملا متوقف شده بودند اما با حضور شهردار جدید اقدامات بسیار موثری در این زمینه صورت گرفت و در حالی که به نظر می رسید اتمام این پل های روگذر و زیرگذر چندین سال دیگر طول خواهد کشید با مدیریت قابل قبول آقای بابک رستم پور شاید در روزهای آینده حداقل شاهد بهره برداری از پل میدان معلم باشیم.

وی افزود: از شهردار بوکان انتظار داریم که به کوچه های ساحلی و حاشیه شهر رسیدگی بیشتر کند.

اسماعیل خالقی 32 ساله ، شهروند میاندوآبی و ساکن بوکان  با مدرک تحصیلی کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی و شاغل در موسسه حقوقی عدالتگران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هاناخبر گفت: مجموعه اقدامات شهردار کنونی بوکان موجب شده تا حد زیادی در افکار عمومی به عنوان یک مدیر موفق پذیرش عمومی داشته باشد.

یکی دیگر از شهروندان بوکانی که خود را کامل برزنجی دارای کارشناس حقوق شغل کشاورزی معرفی کرد،در گفتگو با خبرنگار هاناخبر با بیان اینکه امروز 28 ساله شده است بیان کرد: در ارزیابی تجربه خود از زندگی شهری با در نظر گرفتن کلیت حیات اجتماعی شهری عملکرد شهردار کنونی را فراتر از انتظاری که داشتم می بینم و اگر این فعالیتها مقطعی نباشد و به بیشتر از حال حاضر به ورودی های شهر توجه شود و متکدیان جمع آوری شوند و روگذر میدان وحدت بزودی افتتاح شود شاید شاهد بهترین شهردار تاریخ شهر بوکان باشیم.


طاهر غلامعلی مدیر بازنشسته و 62 ساله یکی دیگر از شهروندان بوکانی در گفتگو با خبرنگار هاناخبر بیان کرد: نباید فراموش کرد که درپس پرده یک شهردارخلاق باید شورای توانمندی هم وجود داشته باشد، حضور چهره های جدید و خوش نیت در شورای دور پنجم بر عکس دوره قبل منجر به انتخاب شهرداری خلاق و مسئولیت پذیر شده که با وجود بدهی های موجود توانسته با مدیریت صحیح منابع بر مشکلات غلبه کند.

غلامعلی افزود: از شهروندان نیز انتظار می رود که همراهی لازم را با مجموعه مدیریت شهری داشته باشند.

وی پیشنهاد داد: شهرداری به شهروندان بدهکار تخفیفات بالای 40 درصدی ارائه کند تا مردم تشویق به پرداخت بدهی های خود به شهرداری شوند.


شهروند جوان بوکانی که خود را عبداله پریزاد کارآموز وکالت و کارشناس حقوق از دانشگاه آزاد بوکان و کارشناس کامپیوتر از دانشگاه پیام نور بوکان معرفی کرد در گفتگو با خبرنگار هاناخبر گفت: با وجود اینکه مجموعه شهرداری حرکتهایی را در سطح شهر آغاز کرده است اما از اقدامات انجام شده  راضی نیستم ،پروژه های انجام شده از پارک ملت گرفته تا پل های زیرگذر و روگذر میدان وحدت و معلم ، از ورودی های شهر گرفته تا زیباسازی شهری همگی ناقص و ناتمام هستند.

وی در ادامه افزود: در دوره های قبل هم تبلیغات، وعده های زیادی به مردم داده شد اما هیچ کدام عملی نشد و آقایان تنها در فکر منافع شخصی خود بودند، هر چند نسبت به شهردار کنونی دید مثبتی وجود دارد اما به دلیل آنچه در گذشته روی داده است نسبت به وی نیز زیاد خوشبین نیستم.

 پریزاد با اشاره به عدم هماهنگی مابین ادارات شهرستان گفت: متاسفانه همواره شاهد هستیم خیابانی که امروز توسط شهرداری آسفالت میشود فردا توسط ادارت خدمات رسان تخریب می شود.

یکی دیگر از شهروندان که نخواست نام و تصویرش منتشر شود درگفتگو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: وقتی تعدادی از اعضای دور چهارم شورا در تفکیک زمین ها بویژه زمین های امیرآباد تعدادی زیادی از قطعات را به نام برادر،همسر برادر و...کرده اند چرا هیچ کس تا به امروز پیگیری نکرده است چرا در مقابل این همه فسادی که انجام شد سکوت اختیار کرده اند، وقتی هیچ حرکتی در راستای احقاق حقوق از دست رفته شهرداری نمی شود به عنوان یک شهروند علی رغم اقدامات خوبی که در سطح شهر در حال انجام است نمی توانم به مجموعه مدیریتی کنونی هم اعتماد داشته باشم و ممکن است این اقدامات نیز مقطعی باشد.

وی گفت: شهر پر از متکدی شده است بهتر است به جای شهر عروسان بگوییم شهر گدایان، جلوی درب بیمارستان شهید دکتر قلی پور متکدیان چهارتا و پنج تا ردیفی صف می بندند، ورودی های شهر پر از متکدیان حرفه ای است، شهر پر از تبلیغات کاغذی است، دیوار نویسی ها همچنان روز به روز بیشتر می شوند،شهرداری ساختمانی کلنگی دارد،تنها سینمای شهر در حال تخریب است،هر چند مسیر گردشگری روستای کوسه بازسازی و آسفالت شده و در حال زیبا سازی آن هستند و اقدام ارزشمندی است و میدان معلم نیز در مراحل پایانی کار قراردارد، اما معلوم نیست اتمام روگذر میدان وحدت چند سال دیگر طول می کشد؟ یکسری اقدامات برای ورودی های شهر در ابتدا انجام شد اما ناقص رها شد و وضعیت ورودهای شهر به هیچ عنوان شایسته شهر بوکان نیست. ورودی سقز به بوکان با وجود پاسگاه ایست و بازرسی،  شبیه گلوگاه های افغانستان است.

 

شهروند دیگری که خود را سیدرحیم مومن پور  50 ساله فرهنگی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی معرفی کرد در گفتگو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: در دوره مدیریت کنونی نسبت به دوره های قبل اقدامات بیشتر و چشمگیرتری صورت گرفته و شهرداری هر پروژه ای را که شروع کرده تا آخر آن را پیگیری کرده و مثل دوره های قبل نیمه کاره رها نشده اند.

 مومن پور افزود: افکار عمومی با عملکرد شهردارکنونی همسو بوده و شهروندان  از اقدامات انجام شده رضایت دارند .

شهروند 40 ساله بوکانی که خود را جعفر سیلکه کارمند درمانگاه تامین اجتماعی معرفی کرد، در گفتگو با خبرنگار هاناخبر ضمن ابراز رضایت از عملکرد شهردارکنونی گفت:  پیشنهاد می کنم شهرداری به ورودی های شهر توجه مضاعفی داشته باشد تا شاهد شهر زیباتری باشیم.

یکی دیگر از شهروندان که خود را فتاح فرجی دبیر 40 ساله بوکانی معرفی کرد در گفتگو با خبرنگار هاناخبر گفت: رضایت چندانی از عملکرد شهرداری نداشته و در حاشیه و مرکز شهر کم و کاستی های زیادی قابل مشاهده است و معتقدم شهرداری هنوز تا برآورده کردن انتظارات بحق شهروندان بوکانی فاصله زیادی دارد.

وی افزود: هر چند در افکار عمومی با سرکار آمدن آقای بابک رستم پور به عنوان شهردار کنونی شهر بوکان ایجاد شده است اما مشکلات ترافیکی روز به روز بیشتر می شود و شاهد هیچگونه پارکینگ استانداردی در سطح شهر نیستیم ، پارکبان ها فشار بسیار مضاعفی به شهروندان وارد آورده اند .

وی افزود: با این وجود امیدواریم  در آینده ای نزدیک شاهد پیشرفت خدمات شهرداری و عدالت عمرانی در سطح شهر باشیم.

فرجی گفت: به هیچ عنوان قابل قبول نیست که دستفروشان همه کوچه دروازه قبران را در احاطه خویش قرار داده و برای عبور و مرور وسایل نقلیه افرادی که ساکن محله هستیم با مشکلات بسیار زیاد روبرو باشیم.

وی ادامه داد: ورودی های شهر به هیچ عنوان در شان بوکان و بوکانی نیست و از شهرداری انتظار داریم برای این معضل بزرگ و آرزوی دیرینه شهروندان اقدامات ویژه ای را در دستور کار قرار دهد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 3 =