استاندار: نرخ بیکاری کرمانشاه کاهش یافته اما کافی نیست

شناسهٔ خبر: 16CDA2B1 -
استاندار کرمانشاه با اشاره به انباشت نرخ بیکاری و کم برخورداری استان در طول دهه‌ها و سالیان گذشته گفت: در ۲ سال گذشته حرکت به سمت کاهش نرخ بیکاری انجام شده اما با توجه به شرایط اقتصادی استان کافی نیست.

به گزارش هاناخبر ،

محمدطیب صحرایی روز یکشنبه در دومین رویداد مردمی اشتغال استان که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد؛ به روند کاهش نرخ بیکاری استان در سه فصل پشت سرهم بهار، تابستان و پاییز سال ۱۴۰۲ نسبت به مشابه سال قبل از آن اشاره کرد و رتبه اول نرخ بیکاری فصل زمستان استان را ناشی از عدم همکاری بانک های عامل در ارایه تسهیلات اشتغال به متقاضیان دانست.

بررسی آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در استان کرمانشاه نشان می دهد این استان در فصل بهار سال گذشته با ۱۵/۴ رتبه اول بیکاری کشور، در فصل تابستان با نرخ بیکاری ۱۳.۶ رتبه دوم بیکاری و در فصل پاییز با نرخ ۱۲.۹ در رتبه سوم بیکاری کشور قرار گرفت.

استان کرمانشاه که با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۱.۵ درصد از مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال ۱۳۵۵ یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

استاندار کرمانشاه در ادامه جنگ را ریشه عقب ماندگی اقتصادی استان نسبت به سایر استان ها عنوان کرد و گفت: این عدم توسعه ظرفیت کرمانشاه را در جذب منابع ملی کاهش داده و هرچه تلاش می کنیم باز هم چون توان کمتری در جذب تسهیلات کشوری داریم عقب هستیم زیرا فاصله ما با میانگین کشور زیاد است.

صحرایی در ادامه از پیشنهاد خود به رییس جمهور و هیات دولت برای ویژه و خاص دیدن استان ها کم برخوردار در برنامه های اقتصادی دولت خبر داد که مورد پذیرش قرار گرفته و توضیح داد: طبق این طرح برای توسعه استان های کم برخوردار باید نسخه اقتصادی ویژه در راستای تحقق عدالت اقتصادی دیده شود.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به موانع پرداخت بیمه، دارایی و مالیات در بکارگیری دانشجویان متقاضی مهارت آموز در واحدهای صنعتی گفت: این دانشجویان خود به خود بیمه هستند و کارفرماییان نیاز نیست بیمه آنها را پرداخت کنند.

صحرایی در ادامه خواستار تقویت فرهنگ کار در استان از بطن خانواده ها شد و گفت: استان کرمانشاه دارای ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه های گردشگری، کشاورزی، علمی و صنعتی است و باید روی مسائل فرهنگی اشتغال که خود ما کار ایجاد کنیم و منتظر دیگران نباشیم، بیشتر کار کنیم.

وی با بیان اینکه اشتغال یکی از مباحث و دغدغه های اصلی استان است؛ از پیگیری های شبانه روزی خود در حوزه علمی، عمرانی، گردشگری و جذب سرمایه به استان در این خصوص خبر داد.

در پایان این مراسم از ۲ انجمن و مرکز مشاوره و کاریابی در استان تقدیر شد.

از جمعیت بیش از ۲ میلیون نفری استان کرمانشاه در حال حاضر ۱۵۹ هزار کارگر بیمه شده اجباری و ۲۱ هزار کارفرما در استان کرمانشاه زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 2 =