پزشکان متخصص وضعیت ۱۵۰ جانباز شیمیایی سردشت را بررسی کردند

شناسهٔ خبر: 16F57B2B -
فرماندار سردشت گفت: تیم پزشکان متخصص وضعیت سلامت ۱۵۰ نفر از جانبازان شیمیایی این شهرستان را بررسی کردند.

باباخان اسکندری در گفت و گو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: با هدف کنترل سلامت جانبازان شیمیایی این شهرستان، یک گروه پزشکی متشکل از ۱۰ نفر پزشک متخصص دانشگاه شاهد، وضعیت سلامت ۱۵۰ نفر از جانبازان شیمیایی سردشت را پایش کردند.

وی اضافه کرد: این تیم پزشکی متشکل از پزشک متخصص داخلی، ریه، چشم پزشکی، قلب، اختلالات خواب، بویایی و روان‌پزشکی در مدت ۲ روز (۲۵ و ۲۶ آبان‌ماه) جانباز شیمیایی را معاینه کردند.

فرماندار سردشت گفت: یکی از اهداف حضور این تیم تخصصی در سردشت بررسی مشکلات و آسیب‌های روحی و روانی این جانبازان است که پس از معاینه، در صورت عدم کفایت خدمات درمانی این درمانگاه، به مراکز درمانی دیگر مناطق و تهران اعزام می‌شوند تا فرآیند درمانی آنها کامل شود.
وی یادآور شد: با راه اندازی درمانگاه خاتم الانبیای جانبازان شیمیایی سردشت، با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌غربی سلامت جانبازان شیمیایی این شهرستان بصورت مستمر هم پایش می‌شود.

فرماندار سردشت گفت: علاوه بر اعضای این تیم پزشکی، «طوبی غضنفری» رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه شاهد و مجری طرح کوهرت پایش سلامت جانبازان شیمیایی نیز در این شهرستان حضور پیدا کرده بود.

رژیم بعث عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.
بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری بوجود آورد تا این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شود.

سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده و ۸۵۶ شهید و بیش از چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 1 =