کاهش آسیب های حوادث چهارشنبه آخر سال 1400

شناسهٔ خبر: 17415C9C -
چهارم اسفند جلسه هماهنگی و برنامه ریزی جهت کاهش آسیب های حوادث چهارشنبه آخر سال 1400 در محل معاونت بهداشت دانشگاه برگزار گردید.

به گزارش هاناخبر ،

جشنواره شب چهارشنبه پارس معروف به چهارشنبه سوری در آخرین سه شنبه سال برگزار میگردد، این مراسم یکی از سنت های قدیمی ما ایرانیان است و بصورت سالانه توسط ایرانیان انجام می گیرد. متاسفانه در سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و به طرز چشمگیری تغییر کرده است به طوری که آتش بازی تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه گردیده است و همه ساله  بسیاری از افراد به طور عمده کودکان و بزرگسالان بر اثر آتش بازی های مختلف اعم از مواد آتش زا و نارنجک های خانگی زخمی می شوند. این مصدومین در بیمارستان ها بستری می شوند و باید سال نو را به دور از خانواده خود بگذرانند علاوه بر این ممکن است دچار معلولیت، مانند قطع عضو یا نابینایی و حتی مرگ نیز شوند. بررسی آمارهای کشوری نشان میدهد، بیشترین رخداد حوادث و مصدومیت (معلولیت ها، آسیب ها و فوت) مربوط به مراسم نوروزی (چهارشنبه آخرسال) در فاصله زمانی یکماهه  15 اسفند ماه تا 15  فروردین ماه سال آینده حادث می شود. بر این اساس و در طی فاصله زمانه 15 اسفند 1399 لغایت 15 فروردین 1400 ، بيشترين فراواني آسيب حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، به ترتیب مربوط به شهرستان های ارومیه (45 مورد)، ماکو ( 22 مورد) ، سلماس و مهاباد (هرکدام14 مورد) می باشد.

در فاصله زمانی یادشده ،  تعداد 2527 نفر درسطح کشور و تعداد 126 نفر در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه ارومیه ، دچار آسيب ناشي از مـواد محترقـه گرديـده اند. از این تعداد مصدومیت رخداده خوشبختانه موردی از معلولیت و فوت ثبت نگردیده است. بیشترین حادثه از مناطق شهري استان گزارش گردیده است. دانش آموزان بیشترین گروه آسیب پذیر بوده و اكثر آسیب ها در گروه سنی 6 تا 18 سال رخ داده است. بیشترین نواحي آسیب دیده بدن به ترتیب دست ، چشم و صورت بوده است .

با عنایت به اهمیت موضوع، جلسه هماهنگی و برنامه ریزی جهت کاهش آسیب های ناشی از مواد محترقه و حوادث چهارشنبه آخر سال1400 با حضور آقای دکتر ریخته گر معاون بهداشت، آقای دکتر حقیقی معاون فنی، مدیران و نمایندگان ادارات و سازمان های ذیربط استان ( استانداری ، صدا و سیما، مدیریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ، جمعیت هلال احمر، فرماندهی انتظامی ، شهرداری ، آموزش و پرورش ، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه و ...) و روسا ، کارشناسان گروه های کارشناسی معاونت بهداشت استان و مراکز بهداشت برخی از شهرستان ها ، در تاریخ 4 اسفند ماه 1400 در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشت دانشگاه تشکیل گردید . جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت کشوری و استانی آسیب های ناشی ازحوادث مربوط به آتش بازی چهارشنبه سوری ، بیان برنامه عملیاتی و انتظارات از هریک از ارگان ها در زمینه پیشگیری آسیب های ناشی ازحوادث مربوط به آتش بازی چهارشنبه آخر سال و اقدامات مورد انتظار از معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و با بحث و گفتگو پیرامون این موضوعات ( استفاده از پتانسیل شورای هماهنگی روابط عمومی ادارات جهت بکارگیری امکانات و تجهیزات سازمانی نظیر بیلبورد و تابلوهای روان برای اطلاع رسانی - تشکیل کارگروهی متشکل از NGO و سازمان های مردم نهاد -  برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش برای حضور کارشناسان آموزش دهنده ادارات ذیربط در مدارس و آموزشگاه های تحت پوشش در قالب فضای مجازی شاد – راه اندازی کمپین چهارشنبه سوری با شعار" چهارشنبه  ایمن و شاد" – تهیه و ارسال مواد آموزشی به فرمانداری ها جهت توزیع در بین دهیاران - استفاده حداکثری از ظرفیت های رسانه های جمعی و فضاهای مجازی و ... ) تداوم یافت و هرکدام از شرکت کنندگان ضمن اعلام آمادگی کامل سازمان مربوطه ، پیشنهادات و راهکارهای لازم را جهت هماهنگی و تعامل بیشتر ارائه نمودند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 5 =