در سفر رئیس جمهور

بیش از ۷۴ هزار میلیارد ریال پروژه آبی در کردستان به بهره‌برداری می‌رسد

شناسهٔ خبر: 19485C95 -
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: در سفر رییس جمهور به کردستان، ۶ طرح آبی در زمینه آبرسانی شهری و شبکه آبیاری اراضی پایاب سدها با ۷۴ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری می رسد.

به گزارش هاناخبر ، آرش آریانژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سفر رییس جمهور به کردستان، آبرسانی به شهر بانه از سد عباس آباد شامل خط انتقال به طول ۲۲.۵ کیلومتر ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۵۵۰ لیتر بر ثانیه و مخازن ذخیره به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال با هدف تامین پایدار بخشی از آب شرب شهر بانه با ظرفیت ۵۵۵ لیتر بر ثانیه و حجم ۸.۵ میلیون مترمکعب در سال افتتاح و ۲۲۳ هزار نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: آبرسانی از تصفیه خانه شماره ۲ شهر سقز از سد چراغ ویس با ارزش سرمایه گذاری روز، ۶ هزار و ۶۷۱ میلیارد ریال با هدف تامین آب بلند مدت شهر سقز با افزایش ظرفیت از ۴۰۰ لیتر به ۶۰۰ لیتر در ثانیه به میزان ۱۹ میلیون متر مکعب در سال تا افق سال ۱۴۲۵ و جمعیت تحت پوشش ۲۰۰ هزار نفر، دیگر طرحی است که در سفر رییس جمهور افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان همچنین به بهره برداری از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی گاران مریوان ناحیه عمرانی ۱ و ۲ معادل هزار و ۱۰۰ هکتار و جنوب دریاچه زریوار، هزار و ۶۰۰ هکتار و ارزش سرمایه گذاری هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال با هدف تبدیل ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دیم پایاب سد گاران به آبی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد.

آریانژاد یادآور شد: سد مخزنی امیرآباد با حجم ۵.۷ میلیون متر مکعب و ارزش سرمایه گذاری ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تامین آب کشاورزی، برای ۵۰۰ هکتار اراضی شبکه آبیاری و زهکشی، در سفر رییس جمهور افتتاح می شود.

وی اضافه کرد: افتتاح سد سیازاخ با حجم ۲۳۰ میلیون متر مکعب به ارزش سرمایه گذاری ۲۷ هزار و ۸۴۱ میلیارد ریال با هدف تامین آب شرب بلند مدت شهرهای دیواندره، بیجار و حسن آباد یاسوکند تا افق ۱۴۲۵ به میزان ۱۳.۹ میلیون مترمکعب در سال و تامین آب بخش صنعت به میزان پنج میلیون متر مکعب در سال، از دیگر طرح‌های قابل بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: همچنین سد مخزنی سد چراغ ویس با حجم ۸۶ میلیون متر مکعب به ارزش سرمایه گذاری ۱۹ هزار و ۷۷۶ میلیارد ریال با هدف تامین آب شرب بلند مدت شهر سقز تا افق ۱۴۲۵ به میزان ۲۴ میلیون متر مکعب در سال، در سفر آیت الله رییسی بهره‌برداری می شود.

آریانژاد ادامه داد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون آبرسانی به شهربانه از سد عباس آباد، افتتاح ایستگاه پمپاژ موقت بوئین بانه و انجام عملیات ایستگاه پمپاژ دائم بوئین، در راستای پاسخگویی به مطالبات بحق مردم استان به سرانجام رسید.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 3 =