فردا برگزار می‌شود

زباله بلای جان روستاهای دیواندره شده است

شناسهٔ خبر: 19FFEBD6 -
نشست کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پیرامون حوادث دیدار تیم‌های فوتبال تراکتور و پرسپولیس در تبریز با حضور داور و ناظر این مسابقه برگزار می‌شود.

به گزارش هاناخبر و به نقل از بارانی خبر، داشتن محیطی پاک و سالم از نیازهای اولیه هر شهروندی است رشد و پیشرفت بافت‌ها و جمعیت شهری سبب شده است که این نیاز به صورت ایده آل محقق نشود، زیرا هر فرد روزانه مقادیری زباله تولید می‌کند و نیاز است این زباله‌ها در مراکز و سایت‌هایی جمع آوری شود که البته گاه این مراکز، خود مشکلات زیست محیطی بسیاری ایجاد می‌کنند.
منبع درآمد بیشتر افرادی که در روستاهای دیواندره زندگی می‌کنند کشاورزی و دامداری است و از این راه امرار معاش می‌کنند، اما برخی حوادث طبیعی مانند خشکسالی، آفت و سیل محصولات کشاورزان و دامداران را به خطر می‌اندازد.
همین موضوع نیز سبب می‌شود زحمت یک فصل کاری کشاورزان که تنها این منبع درآمد را دارند هدر رود، اما موارد دیگری هم ازجمله بی توجهی و اشتباه‌های انسانی سبب می‌شود خواسته یا ناخواسته، محصولات کشاورزی دیگر کشاورزان روستاهای دیواندره را به خطر بیندازد.
علاوه بر زمین‌های کشاورزی، چشمه‌ها و رودخانه‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند، چراکه هرازگاهی دچار آلودگی می‌شوند و محیط‌زیست به خطر می‌افتد.
سایت‌های جمع آوری زباله در دیواندره نیز عاملی است که محیط‌زیست این شهرستان را به خطر انداخته است و با وجود گذشت چند سال، هنوزهم تدبیری برای رفع این مشکلات اندیشیده نشده است.

زمین‌های کشاورزی پر از پلاستیک
یک کشاورز روستای «کهریزه» در بخش مرکزی دیواندره دراین باره در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: با توجه به این‌که سایت جمع آوری زباله دیواندره نزدیک به زمین‌های ما در این روستا قرار دارد، باد پلاستیک‌های موجود در محل جمع آوری زباله را به داخل زمین‌های کشاورزی ما می‌آورد و جمع آوری آنها هم بسیار سخت است.«جبار ویسی» ادامه می‌دهد: چند بارهم به صورت دسته جمعی برای جمع آوری این پلاستیک‌ها اقدام کرده ایم، اما بعد از گذشت چند روز، این اتفاق دوباره تکرار می‌شود و «روز از نو، روزی از نو.»
وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در این منطقه می‌افزاید: صاحبان کمباین‌هایی که گندم را برداشت می‌کنند، به دلیل مملو بودن زمین‌های ما از نایلون و زباله، مزارع مان را برداشت نمی‌کنند و همین موضوع سبب شده است تا قسمتی از زمین‌ها را یا با دست و به صورت سنتی، برداشت کنیم یا به کل از خیر آن بگذریم.

چشمه‌ها آلوده می‌شوند
یکی دیگر از اهالی روستا نیز با اشاره به مشکل شیرابه‌ها و نفوذ آن به چشمه‌های آب اظهار می‌کند: ۲ چشمه آب خوب در این مسیر وجود دارد، اما زباله‌هایی که از سایت زباله دیواندره می‌آید آنها را آلوده کرده است.«علی مرادی» ادامه می‌دهد: قبلا این چشمه‌ها آب بسیار گوارایی داشتند و حتی در چند متر پایین تر از چشمه اصلی، می‌توانستیم آب را برداشت کنیم و از آن بنوشیم، اما اکنون از خود چشمه اصلی هم به زحمت می‌توان آب برداشت کرد.
وی عنوان می‌کند: باد هر روز مسیر این چشمه‌ها را پر از زباله‌هایی می‌کند که شهرداری دیواندره جمع آوری کرده است و ماهم فقط می‌توانیم قسمتی از آن را تمیز و پاکسازی کنیم.

مسئولان به فکر باشند
روستایی دیگری نیز که از وضع موجود گلایه‌مند است، اظهارمی‌کند: از مسئولان درخواست می‌کنیم فکری به حال این زمین‌ها کنند. ما هم حق زندگی و کسب درآمد داریم. تنها منبع درآمد ما همین زمین‌های کشاورزی است که آن هم با زباله‌های دیواندره، ویران شده است.
«محمد زارعی» ادامه می‌دهد: از طریق شورای اسلامی روستای کهریزه نیز چند بار با اداره‌های مربوط ازجمله بخشداری، فرمانداری، شهرداری و شبکه بهداشت و درمان مکاتبه کرده ایم، اما دریغ از یک جواب.وی می‌افزاید: در روزگاری قرار گرفته‌ایم که همه برای حفظ محیط‌زیست تلاش می‌کنند و بیانیه‌های ملی و بین المللی صادر می‌شود، اما در کنار دست ما این اتفاق‌ها می‌افتد و کشاورزی چند خانواده به خطر می‌افتد و کسی هم جوابگو نیست.زارعی ادامه می‌دهد: این معضل موضوعی نیست که با پروسه اداری و نامه نگاری رفع شود، بلکه باید خود مسئولان به محض اطلاع، در برابر این آلودگی محیط‌زیستی می‌ایستادند و با آن برخورد قاطع می‌کردند.

عملکرد خوب شهرداری زرینه
یک فعال و کارشناس زیست محیطی به همشهری می‌گوید: باد، نایلون‌های داخل سایت جمع آوری زباله زرینه را به داخل زمین‌های کشاورزی روستای کس نزان می‌آورد و آلودگی‌هایی را برای این روستا ایجاد می‌کرد.
«بیژن تکاور» ادامه می‌هد: با صحبت‌هایی که با شهرداری زرینه انجام داده ایم، این سازمان اقدام‌های خوبی انجام داد و اکنون مشکل آنچنانی وجود ندارد.
وی می‌افزاید: شهرداری زرینه زباله‌های داخل سایت را دفن کرد و فنس کشی دور سایت جمع آوری زباله را چند متر بلندتر کرد، به طوری که این ارتفاع تا حدودی از پخش زباله‌ها جلوگیری می‌کند.
شهرداری نیز قول داده است تا زباله‌ها را از مبدأ تفکیک کرده و پلاستیک‌های آزار دهنده را به محل بازیافت زباله منتقل کند.
این کارشناس زیست محیطی می‌گوید: مکانیابی و جانمایی غلط سایت‌های زباله در شهرها و روستاهای دیواندره، سبب شده است نه تنها محدوده روستای «کسنزان» بلکه بیشتر زمین‌های این شهرستان دچار معضل شوند.
تکاور عنوان می‌کند: بی تجربگی دهیاران و مشورت نکردن آنها با افراد صاحبنظر سبب شده است تا در جانمایی ایجاد سایت زباله اشتباه کنند و باد، مستقیم زباله‌ها را به داخل روستا برگرداند. به عنوان مثال زباله‌های جمع آوری شده روستای «کسنزان» به داخل روستا برمی گردد.وی اظهار می‌کند: دهیاری‌ها و شهرداری‌ها هم فقط می‌توانند یک ماشین را اجاره کنند و زباله‌ها را از روستا یا شهر دور کنند. دیگر به فکر استانداردسازی محل جمع آوری زباله‌ها نیستند و همین موضوع به معضلی برای دیواندره تبدیل شده است.تکاور می‌افزاید: در بسیاری از روستاها محل جمع آوری زباله و فضولات حیوانی خیلی به رودخانه‌ها نزدیک است و حتی در مواردی هم دیده شده است که زباله‌ها و فضولات حیوانی داخل رودخانه ریخته می‌شود و این موضوع سبب آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: اگر چرخی در دیواندره بزنید، می‌بینید که سایت‌های زباله برای دسترسی آسان تر در کنار جاده‌های اصلی ساخته شده است.
این کارشناس زیست محیطی می‌افزاید: پیشنهاد می‌دهم محل جمع آوری زباله‌ها با هماهنگی محیط‌زیست، بخشداری، بهداشت محیط و منابع طبیعی ساخته شود و نظارت اساسی روی سایت‌های زباله در زمان‌های مختلف انجام شود. با توجه به این‌که روستاهای ما نزدیک به هم هستند و جمعیت تعدادی از آنها هم به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسد، جا دارد دهیاران با هماهنگی یکدیگر سایت‌هایی مشترک و استاندارد درست کنند و زباله‌های خود را به انجا انتقال دهند. چند روستای بزرگ هم به صورت مشترک در صدد ساخت یک کارگاه بازیافت زباله باشند، چرا که درآمدزایی هم برای دهیاری‌ها دارد.
وی اضافه می‌کند: مسئولان و فعالان زیست محیطی باید راه دقیقی را دراین‌باره تدوین کنند تا این معضلات از دیواندره دور شود، با توجه به افزایش جمعیت در این شهرستان اگر فکری به حال این موضوع نشود مطمئنا این آلودگی‌ها نیز بیشتر می‌شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 3 =