برداشت بیش از ۵۸ هزار تن آفتابگردان آجیلی و روغنی از مزارع آذربایجان غربی

شناسهٔ خبر: 2032414B -
معاون جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۵۸۶۰۰ تن تخم آفتابگردان از مزارع استان برداشت شود.

به گزارش هاناخبر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز برداشت آفتابگردان در استان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال در حدود ۵۸ هزار و ۶۰۰ تُن تخم آفتابگردان آجیلی و روغنی از سطح ۲۳ هزار و ۴۸۲ هکتار اراضی زیر کشت این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

علی دیانتی افزود: متوسط عملکرد تولید این محصول در مزارع آفتابگردان آجیلی و روغنی ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برآورد شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهرستان خوی در تولید و صادرات تخمه‌های آفتابگردان و کدو اهمیت زیادی دارد، گفت: شهرستان خوی با کشت ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آفتابگردان در این زمینه در استان آذربایجان غربی پیشتاز است و شهرستان‌های ارومیه و چایباره در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به بروجود بزرگترین میدان عرضه تخمه و خشکبار خاورمیانه در شهرستان خوی اضافه کرد: بزرگترین بازار بورس دانه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو کشور درحال حاضر در آذربایجان غربی و شهرستان خوی قرار دارد و این نشان از اهمیت این منطقه در تولید این محصولات است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر در ۸۰ درصد مزارع از ارقام هیبرید استفاده شده است، تصریح کرد: ارقام دانه‌های آفتابگردان کشت شده در استان قلمی، دورسفید، شمشیری، پسته‌ای و ارقام هیبرید وارداتی است.

وی ادامه داد: محصول آفتابگردان آجیلی علاوه بر مصرف داخل استان، به صورت محدود به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

 بیش از ۱۵ هزار خانوار روستایی و شهری به صورت مستقیم در امر کشت و فروش کدو و آفتابگردان آجیلی اشتغال دارند و این استان رکوردار تولید این محصولات در کشور است. 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 6 =