کمبود تجهیزات و اعتبارات در اطفاء حریق از مشکلات محیط زیست کردستان است

شناسهٔ خبر: 2035E6FE -
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: امسال با وجود بارندگی های مناسب و پوشش زیاد گیاهی و شروع فصل گرما احتمال حریق و آتش سوزی بیشتر است و این امر در مناطق تحت مدیریت از مهمترین چالش های محیط زیست کردستان است.

به گزارش هاناخبر ،

فریبا رضایی امروز چهارشنبه(7 خرداد) در نشست تخصصی که با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد اظهار کرد: با ارتقاء 91 هزار هکتار از منطقه چلچمه و سارال به منطقه حفاظت شده در سال گذشته و ثبت دو اثر طبیعی ملی غار " کونه شم شم" در مریوان و "کانی برد" در بانه وسعت مناطق تحت مدیریت به 279  هزار هکتار رسید که 9/9 درصد وسعت کل استان کردستان را شامل می شود و با این اقدام و تصویب در شورای عالی محیط زیست، 3 درصد به مساحت مذکور اضافه شد و اکنون 3.1 درصد از میانگین کشوری فاصله داریم.
وی در ادامه ضمن بیان سایر اقدامات مؤثر در جهت حفاظت از محیط زیست کردستان به بکر و غنی بودن تنوع زیستی استان کردستان اشاره و تصریح کرد: کشف 106 مورد تخلف، کشف 55 سلاح مجاز و غیر مجاز، رفع 15 مورد رفع تصرف، آموزش 18 هزار ساعت آموزش برای جوامع محلی، قضات، دهیاران و دانش آموزان از نمونه کارهایی است که به منظور حفظ و صیانت از محیط زیست کردستان در سال 98 انجام شده است.
شهاب محمدی معاون فنی اداره کل محیط زیست استان کردستان همچنین به کمبود ها و چالش های محیط زیست استان کردستان اشاره و اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و خشکسالی های اخیر، تخریب اراضی ملی و زیستگاه های بکر طبیعی و تغییر کاربری به کشاورزی، آتش سوزی جنگل ها و مراتع و از بین رفتن تنوع زیستی گیاهی و جانوری، وجود سلاح های مجاز و غیر مجاز بیش از ظرفیت در استان، انتقال آب چشمه ها به پایین دست جهت مصارف کشاورزی از مشکلات و تهدیدات محیط زیست استان کردستان است.
وی احداث سد بر روی رودخانه های استان و تأثیرات سوء زیست محیطی، انتقال آب بین حوزه ای، برداشت بی رویه آب های زیرزمینی و خطر نشست اراضی آن، ورود گونه های غیر بومی و مهاجم گیاهی و جانوری، تلفات جاده ای حیات وحش، نبود مکان، تجهیز و نیروی متخصص برای تیمار و مبارزه با بیماری های حیات وحش و عدم توجه به بحث توسعه پایدار و ظرفیت های بالقوه محیط زیست در طرح های جامع تفصیلی از دیگر چالش های محیط زیست استان است.
وی افزود: طرح های مطالعاتی مناطق تحت مدیریت باید بازنگری شده و با متدهای به روز شده انجام شود و بعد از آن در اجرایی کردن این طرح ها اقدامات لازم صورت پذیرد.
اقبال حمیدی، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کردستان نیز واژگونی تانکرهای حامل مواد نفتی را از دیگر تهدیدات محیط زیست استان برشمرد و گفت: متأسفانه بیشترین آمار واژگونی اینگونه تانکرها در استان کردستان است به طوری که در دو سال گذشته 46 تانکر در محورهای مواصلاتی استان که عمدتا" در کنار رودخانه ها است واژگون شده اند.
وی ادامه داد: ورود پسماندهای ویژه از کشور عراق یکی دیگر از مشکلات محیط زیست استان کردستان است که سال گذشته 500 تن و در دو ماه اول سال جاری نیز بیش از 100 تن پسماند ویژه توسط کارشناسان در مرز باشماق مریوان کشف و طبق کنوانسیون بازل از ورود به کشور ممانعت کرده و به کشور عراق عودت داده شده است.
وی با اشاره به اینکه بالاترین پایش منابع آبی کشور توسط کارشناسان این استان انجام شده است افزود: متأسفانه اعتبارات راهبری دو ایستگاه سنجش آب در شهرستان های مریوان و بانه کافی نیست و نیاز است که سازمان ردیف بودجه و اعتبارات ویژه ای به این مقوله اختصاص دهد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 9 =