مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها دانشگاه علوم پزشکی کردستان

فعالیت ۳۷ مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی و حمایتی به بیماران مبتلا به سرطان

شناسهٔ خبر: 203EFDDD -
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تعداد ۳۰ مرکز پاتولوژی، ۳ مرکز شیمی درمانی و ۴ مرکز تشخیص زودهنگام جهت ارائه خدمات درمانی، حمایتی و مراقبتی به بیماران مبتلا به سرطان در استان خبر داد.

به گزارش هاناخبر ،

دکتر امید بنفشی اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح است، افزود: در سال های اخیر میزان بروز سرطان افزایش روزافزونی داشته است و یکی از اولویت‌های مهم بخش سلامت در ایران بشمار می رود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: توجه به بیماری سرطان به منظور پیشگیری و کنترل آن امری بسیار ضروری و مهم است و نیازبه همکاری و هماهنگی بخش های مختلف نظام سلامت دارد.

دکتر بنفشی با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است، افزود: 40 درصد سرطان‌ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.

وی مهمترین گام‌ها در پیشگیری وکنترل سرطان را آگاهی آحاد جامعه در مورد علایم خطر سرطان، خود مراقبتی ، سبک زندگی سالم و بهداشتی و دوری از مواجهه با عوامل سرطان زای (محیطی و غیره ... ) برشمرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار سال ۹۵ ، تعداد بیماران سرطانی شناسایی شده در استان یک هزار و ۹۲۵ مورد است که از این تعداد ۸۲۲ مورد حدود ۴۳ درصد از سرطان‌ها در زنان و یک هزار و ۱۰۳ مورد، معادل ۵۷ درصد درمردان نیز گزارش شده است.
دکتر بنفشی با اشاره به تعداد مراکز دولتی و خصوصی برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سرطان، گفت: تعداد مراکز دولتی برای خدمات رسانی در بخش بهداشت در استان شامل ۶۳۰ خانه بهداشت ، ۳۷ مرکز خدمات شهری، ۴۲ مرکز خدمات شهری و روستایی، ۷۱ مرکز خدمات سلامت روستایی و ۱۱۸ پایگاه سلامت است.

وی تعداد مراکز دولتی برای خدمات رسانی به بیماران سرطانی در بخش درمان در استان را ۳ مرکز شیمی درمانی و ۴ مرکز تشخیص زودهنگام این بیماری در شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان و قروه نام برد.

این مقام مسئول از ۳۰ مرکز پاتولوژی دولتی و خصوصی ارائه دهنده خدمات درمانی به بیماران مبتلا به سرطان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۷ تخت بیمارستانی در استان در بخش دولتی به این بیماران اختصاص یافته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان به میزان بروز سرطان در استان گریزی زد و گفت: میزان بروز خام سنی انواع سرطان در کل جمعیت استان، ۹/۱۲۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان را پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص، کولورکتال عنوان کرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان
شایعترین سرطان‌ها در جمعیت مردان استان را معده، پوست (غیر ملانوما)، مثانه، ریه، سرطان با مرحله اولیه نامشخص، کولورکتال و در زنان
پستان، پوست (غیرملانوما)، سرطان با محل اولیه نامشخص، مری، معده، کولورکتال نام برد.

به گفته دکتر بنفشی، میانگین سن مبتلایان به سرطان در استان حدود 65 سال است.

وی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در استان را 267 مورد، حدود 14 درصد عنوان کرد.

طبق اظهارات این مقام مسئول بهترین راه تشخیص بیماری سرطان، استفاده از روش‌های میکروسکوپی شامل پاتولوژی یا سیتولوژی تأیید شده است.

وی توصیه‌های مهم برای پیشگیری از سرطان را شامل مجموعه ای از سبک زندگی بیان کرد و گفت: رعایت مواردی با هم می توانند تاثیر بسیار زیادی بر پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری های مزمن در طول عمر داشته باشند.

دکتر بنفشی در ادامه، با تاکید بر خودداری از کشیدن سیگار و قلیان، افزود: در معرض دود مواد دُخانی قرارنگیرید و روزانه حداقل 30 دقیقه، تند راه بروید.

وی مصرف روزانه 5 وعده میوه و سبزی، کاهش مصرف نمک، قند، شکر و روغن را از جمله توصیه‌های مهم برای پیشگیری از سرطان عنوان کرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان شناسایی علایم هشدار دهنده سرطان، غربالگری و مراجعه بموقع به مراکز پزشکی را مهم برشمرد و یادآور شد: مدیریت وزن بدن جهت جلوگیری از چاقی، استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست و پوشش مناسب پوست، خودداری از مصرف الکل و مواد مخدر را توصیه کرد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 6 =