مساله جایگاه زباله دیواندره را به دستگاه قضا می‌کشانیم

شناسهٔ خبر: 2042D820 -
رئیس اداره محیط زیست دیواندره گفت: مسوولان مربوطه تعهد کرده‌اند نهایت در فصل تابستان جایگاه زباله شهر دیواندره استانداردسازی خواهد شد، اگر این اتفاق نیفتد پرونده را به دستگاه قضایی ارسال خواهیم کرد تا قانون در این مورد تصمیم بگیرد.

به گزارش هاناخبر و به نقل از بارانی خبر، سال ۹۴ بر اساس رایزنی‌‌های مسوولان و مطالبه مردم، اداره محیط زیست در دیواندره شروع به کار کرد، از آنجا که حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و ترمیم اثرات سوء گذشته در محیط زیست، پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست، ارزیابی ظرفیت قابل تحمل محیط در زمینه بهره‌وری معقول و مستمر از منابع محیط زیست و نظارت مستمر بر بهره‌برداری از منابع محیط زیست بخشی از وظیفه این اداره است اما متاسفانه به دلیل اصولی نبودن برخی از اقدامات دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در شهرستان دیواندره شاهد آلودگی محیط زیست هستیم.

در این باره و اقدامات انجام شده با «بهزاد شریفی» رئیس اداره محیط زیست دیواندره گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 بحث مهمی که امروز در شهرستان به سلامت مردم ضربه زده است وجود جایگاه زباله‌های غیراستاندارد است در این زمینه چه اقداماتی توسط اداره شما صورت گرفته است؟

در ابتدا نیاز است برای آشنایی مخاطبان گذری بر ضوابط محل دفع پسماندهای عادی را داشته باشیم این محل‌ها نباید در مسیر و حریم رودخانه‌های فصلی و دائمی، مسیل‌ها و آبراهه‌های منتهی به رودخانه‌ها واقع شوند، یک کیلومتر از آب‌های جاری فاصله داشته باشد، از نظر بادهای غالب، محل دفع نباید در بالا دست مناطق جمعیتی واقع شوند، مراکز دفع باید از جاده اصلی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها حداقل ۳۰۰ متر فاصله داشته باشد و همچنین محل جایگاه زباله باید دارای فنس‌کشی، درب، پوشش خاک و سوزانده نشود.

از زمان احداث این اداره تا حالا هیچ استعلامی مبنی بر ایجاد جایگاه زباله در شهرستان به دست ما نرسیده است و در مورد جایگاه‌های زباله غیراستاندارد بارها تذکر داده‌ایم که هر بار با تغییر شهردار اقدام در این موضوع فراموش شده است. و فرمانداری در این زمینه خواهان تعامل با دیگر ادارات بوده است.

 آیا وجود چنین تعاملاتی از سلامت مردم مهم‌تر است؟

در سال جاری بارها پیگیری کرده‌ایم و مسوولان مربوطه تعهد کردند نهایت در فصل تابستان جایگاه زباله دیواندره استاندارد خواهد شد اگر این اتفاق نیفتد پرونده را به دستگاه قضایی ارسال خواهیم کرد تا قانون در این مورد تصمیم بگیرد.

 بیشترین تخلفات زیست‌محیطی در شهرستان دیواندره در چه مواردی است؟

بیشترین تخلفات مرتبط با صید ماهی در سد سیازاخ است به دلیل اینکه این سد کامل به بهره‌برداری نرسیده است مردم با روش‌های گوناگون اقدام به صید ماهی می‌کنند. تنها مجوزی که توسط سازمان در این زمینه صادر شده است صید با تک قلاب است و استفاده از تور ممنوع است.

استفاده از تور به حیات وحش ضربه می‌زند و اگر کسی برای تفریح بخواهد از تور استفاده کند مجوز آن فقط در زمان مشخص و برای استفاده از رودخانه‌ها صادر می‌شود. با بهره‌برداری از سد احتمالا تعاونی‌های ماهیگیری تشکیل شود و موضوع صید غیرقانونی در سد سیازاخ هم از بین برود.

 با متخلفان چه برخوردی خواهد شد؟ در حوزه محیط زیست سال گذشته چه اقداماتی داشتید؟

علاوه بر ضبط اموال، برای آنها  پرونده تشکیل و به قوه قضائیه معرفی خواهد شد. با گشت‌زنی و گزارش همیاران محیط زیست بعد از دستگیری ۱۷ نفر متخلف ۱۲ پرونده به دادگاه ارسال شد ۲۰ رشته تور شناور سدی و ۲ فروند قایق پاروی توقیف شد. ۴۸ مورد رهاسازی پرندگان را هم داشتیم.

همچنین در راستای شرح وظایف ۱۰۱ مورد پروانه مجوز صید، یک واحد آلاینده پلمپ شو و ۵۸ مورد بازدید از صنایع هم بهره برداری و هم استقرار صورت گرفت.

برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی هم از دیگر اقدامات این اداره بوده است.

بحث احداث منطقه حفاظت شده چل‌چمه به کجا رسید؟

این زیستگاه که در غرب شهرستان دیواندره قرار گرفته، به دلیل داشتن مراتع بکر و با تنوع گونه­ای فراوان و چشمه‌سارها و آبراهه‌های پرآب و همیشه جاری، زیستگاه خرس قهوه­ای بوده و مکان مناسبی برای تورهای علمی و تحقیقاتی خواهد بود .منطقه حفاظتی چل‌چمه با ۹۲ هزار هکتار منتظر تایید نهایی سازمان جهاد کشاورزی است با فعال‌شدن این منطقه سه پاسگاه حفاظتی هم احداث خواهد شد در این منطقه خرس قهوه‌ای، گرگ، گراز و روباه وجود دارد.

 آیا مناطق حفاظتی دیگری هم در شهرستان وجود دارد؟

زیستگاه سارال، بخش عمده این زیستگاه در جنوب غربی دیواندره واقع و قسمتی از شمال غربی شهرستان سنندج و شمال شرق شهرستان مریوان را نیز در بر می‌گرد. این زیستگاه از دو لحاظ حائز اهمیت است، یکی اینکه دارای تنوع گونه‌ای فراوان علی‌الخصوص گیاهان باارزش بالا و دوم، تراکم و تعداد بالا، که از معیارها و شاخص‌های عمده IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی) است.

و همچنین منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو این زیستگاه با مساحتی در حدود ۲۴ هزار هکتار زیستگاه پرنده حمایت شده و رو به انقراض میش مرغ با نام محلی میشسی‌ و نام علمی  otistardaاست.

سخن پایانی …

از افرادی که برای محیط زیست احترام قائل هستند درخواست داریم به عنوان همیاران کمک حال این اداره باشند.

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 3 =