ایده رستوران شناور در کشتی آرتمیا دریاچه ارومیه به کجا رسید؟

شناسهٔ خبر: 223BFD61 -
سال گذشته ایده ایجاد کافی شاپ و رستوران در کشتی آرتمیا دریاچه ارومیه از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مطرح شد اکنون با شناور شدن این کشتی در پی افزایش تراز دریاچه ارومیه می توان شاهد یک رستوران شناور بر دریاچه بود.

به گزارش هاناخبر ،

اولین حرکت شناوری کشتی آرتمیا مرداد ماه سال گذشته بود که پس از 7 سال با افزایش سطح آب دریاچه ارومیه این کشتی به گل نشسته حرکت کرد و بهار امسال نیز با افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه مجددا شناور شد.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه می گوید: دریاچه ارومیه از نظر وسعت و حجم آب، رکورد ۱۰ سال گذشته را شکسته، به طوری که کشتی آرتمیا به عنوان نماد دریاچه ارومیه پس از سال‌ها خاک‌نشینی آماده دریانوردی شده است.

کشتی آرتمیا سال‌ها قبل از احداث پل شهید کلانتری  وظیفه انتقال مسافرین و خودروهای سواری و باری عبوری بین ارومیه و تبریز را بر عهده داشت و با شناور شدن و حرکت دوباره آن خاطرات زیادی از آن دوران برای مردم زنده می‌شود.

در این سال ها کشتی، از کرانه شمالی جاده که مدت عدیدی در آنجا زمین‌گیر شده بود به اسکله قبلی آن  در  سمت جنوبی جاده شهید کلانتری انتقال داده شد. این اسکله به منظور رفاه حال مردم و استفاده گردشگران هم اینک توسط سازمان در حال محوطه سازی، تجهیز و بازسازی قرار دارد.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز سال گذشته عنوان کرد که در نظر دارد تا کشتی آرتمیا در ساحل دریاچه ارومیه را به کافی شاپ و رستوران برای رفاه حال  گردشگران تبدیل کند

به گفته جلیل جباری؛ به همت سازمان همیاری استان آذربایجان غربی کشتی آرتمیا که سالهای سال بصورت بلااستفاده بود به طرف جنوب دریاچه منتقل شده و با توجه به تعدد مسافران و گردشگران و برای رفاه حال آنان در این کشتی کافی شاپ و رستوران احداث خواهد شد و به فضایی برای پذیرایی تبدیل خواهد شد.

جباری ادامه داد: محوطه سازی برای اسکان مسافران و افزایش ظرفیت پارکینگ برای  خودروها،ایجاد سرویس های بهداشتی و نصب دوش های آب شیرین، نصب سطل های زباله را از دیگر اقدامات رفاهی این مجموعه تفریحی است.

با گذشت یک سال هنوز این ایده محقق نشده است و اکنون با شناور شدن کشتی آرتمیا و دوری از اسکله باید دید مسئولان حوزه گردشگری استان تا چه حد در تحقق ایده رستوران و یا یک کافی شاپ شناور در آب های دریاچه ارومیه موفق عمل می کنند.

در حال حاضر تراز دریاچه به ۱۲۷۱.۸۰رسیده است که نسبت به سال گذشته ۲۴ سانتی‌متر و نسبت به ۲ سال اخیر ۱.۰۵متر افزایش یافته است. وسعت دریاچه نیز با ۱۵۹.۶۲ کیلومتر مربع افزایش به ۳۱۶۳.۶۴کیلومترمربع رسیده و حجم آب دریاچه نیز با ۱۸درصد افزایش به ۴.۹۳میلیاردمترمکعب رسیده است.

این درحالیست میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه با ۳۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۲۹۱.۵ میلیمتر رسیده است که تقریبا با میانگین ۱۱ ساله اخیر برابری می‌کند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 3 =