تاکید دوباره‌ بغداد بر مخالفت با همه‌ پرسی استقلال اقلیم کردستان

شناسهٔ خبر: 22C54485 -
سخنگوی دولت فدرال عراق ضمن تاکید بر مخالفت این دولت با برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عنوان کرد: هیئتی از اقلیم کردستان به زودی به بغداد سفر خواهد کرد.

به گزارش هاناخبر ،

سعد الحدیثی سخنگوی نخست وزیر عراق در خصوص مشکلات موجود میان اربیل و بغداد به روداو، گفت: بعد از اعلام برگزاری همه پرسی مواضع بغداد به روشنی تبیین شده است. تمامی جریان های حاضر در عراق در بازنویسی قانون اساسی حضور و نقش داشته اند، بنابراین همگان باید بدان پایبند باشند.

وی ادامه داد: در ماده یکم قانون اساسی اشاره شده است که عراق کشوری متحد، یکپارچه و دمکراتیک است. این یعنی قانون اساسی ضامن حفظ یکپارچگی عراق بوده در آن صحبتی از جدایی بخش های متفاوت عراق نشده است.

حدیثی اظهار کرد: اگر هدف از همه پرسی، استقلال و جدایی از عراق نیست برگزاری آن هیچ لزومی ندارد. ما هر رویدادی را که موجب جدایی بخشی از عراق شود نفی می کنیم. این اقدام بر خلاف تمامی مواد و تبصره های قانون اساسی است. اشاره ای به استفاده از نیروهای نظامی نکره ام. مشکلات موجود از راه گفتگو قابل حل هستند.

سخنگوی دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق تصریح کرد: وجود تفسیرهای متفاوت در قانون اساسی را می پذیریم لیکن در سال 2005 همپیمانی کردستانی نقش فعالی در بازنویسی این قانون داشته و از این راه‌ اختیارات و قدرت خوبی به اقلیم کردستان و استان ها داده شده است به همین دلیل همگان باید بدان پایبند بوده به آنچه تمامی عراقی ها بدان رای داده اند احترام گذاشت.

وی دولت پیشین عراق را عامل ظهور بیشتر مشکلات و معضلات عراق دانسته افزود: پیش از این نیز بر لزوم دیدار و گفتگو تاکید کرده بر این باوریم که مشکلات موجود از طریق گفتگو و قانون اساسی قابل حل هستند.

سعد الحدیثی درباره سفر هیئت اربیل به بغداد و محور گفتگوهای این سفر گفت: توافق اولیه برای سفر این هیئت به بغداد صورت گرفته در خصوص مسائلی همچون مناطق مورد مناقشه، تولید نفت، نیروهای پیشمرگ و بودجه آنها، دروازه های مرزی و چند محور دیگر گفتگو خواهد شد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 4 =