نماینده حزب دمکرات در پارلمان کردستان:

نتایج همه پرسی باطل نشده و کُردهای عراق می‌توانند در زمان مناسب اعلام استقلال کنند

شناسهٔ خبر: 236FE398 -
نماینده حزب دمکرات (پارتی) در پارلمان کردستان تأکید کرد با توجه به اینکه نتایج رفراندوم استقلال اقلیم کردستان باطل نشده، کُردها می‌توانند طبق قوانین بین‌المللی در زمان مناسب با استناد به این نتایج، اعلام استقلال کنند.

به گزارش هاناخبر ،

 آمینه ذکری در گفتگو با رادیو کردی زبان نوا، اعلام کرد که اکنون تلاش‌هایی در جریان است برای اینکه به افکار عمومی مردم اقلیم کردستان بقبولانند که تحریم‌ها و مجازات دولت مرکزی عراق، در پی برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان صورت گرفته و رفراندوم دلیل اصلی این تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی بغداد علیه اقلیم کردستان است.

نماینده حزب دمکرات در پارلمان کردستان تأکید کرد که رفراندوم برگزارشده در اقلیم کردستان کارتی قوی در دست اقلیم است و با توجه به اینکه نتایج رفراندوم رسماً منحل نشده است و کُردها نیز بنا به قوانین بین‌المللی، اگر جامعه جهانی  در اجرای این قوانین صادق باشند، می‌توانند در زمان مناسب اعلام استقلال کنند.

وی تأکید کرد که این اعتقاد که رفراندوم عامل تحریم‌ها و مشکلات بوده، کاملاً اشتباه است؛ چراکه اقدامات تنبیهی بغداد علیه اقلیم کردستان سیاسی بوده و از سال 2014 و مدت‌ها پیش از رفراندوم آغازشده و دولت عراق در سال 2014 بودجه اقلیم و حقوق کارمندان و حقوق‌بگیران اقلیم را قطع کرد؛ در حالی که اقلیم در آن زمان رفراندوم را برگزار نکرده و دارای اقتصاد مستقل نیز نبود.

آمینه ذکری همچنین گفت که تحریم‌ها و مجازات دولت مرکزی عراق علیه اقلیم کردستان غیرقانونی است و هیچ قانونی که مجازات کسانی را که قصد محقق ساختن آرزوهای مردم خود رادارند مجاز بداند، وجود ندارد و در عوض باید کسانی که در تاریخ 16 اکتبر خاک کردستان را از دست داده اند، مجازات شوند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 1 =