مدیر کل آموزش وپرورش استان کردستان:

اختصاص فضای مستقل به مدرسه اتیسم در اولویت است

شناسهٔ خبر: 23929949 -
دومین نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش وپرورش استثنایی با حضور مدیرکل آموزش وپرورش، اعضای شورای معاونین، رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان و سایر اعضاء در محل سالن جلسات اداره کل آموزش وپرورش استان با هدف ایجاد تعامل مستمر وبکارگیری ظرفیت های ارگان های مختلف در خدمت رسانی به دانش آموزان استثنایی برگزار شد.

به گزارش هاناخبر ،در این نشست هاشم ناظمی جلال مدیر کل آموزش وپرورش کردستان ضمن  تبریک وتهنیت اعیاد فرخنده شعبانیه گفت: امید است که با بهره گیری از فیوضات ماه رجب المرجب و شعبان المعظم آماده ماه میهمانی خداوند گردیم.

وی خدمت به دانش آموزان با نیازهای ویژه را ارزشمند ودارای برکات معنوی زیادی دانست و افزود: اعضای شورای معاونین اداره کل با بکارگیری امکانات موجود، تعامل وارتباط مستمر با اداره آموزش و پرورش استثنایی داشته باشند و ظرفیت های مختلف در ارائه خدمت به این دانش آموزان را احصاء وپیگیری کنند.

مدیر کل آموزش وپرورش  استان گفت: پیگیری اختصاص فضای مستقل به مدرسه اتیسم در شهر سنندج  از مهم ترین اولویت ها است که  با همکاری مدیریت نواحی یک و دو آموزش وپرورش شهرستان سنندج وعملیاتی شدن آن بسیاری از مشکلات این دانش آموزان و خانواده های آنان رفع می شود.

ناظمی جلال با تاکید براهمیت برگزاری فصلی جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش وپرورش استثنایی، تصریح کرد: نظارت حداکثری بر اجرای مصوبات ، پیگیری و تلاش جدی برای تحقق اهداف در برنامه ریزهای اعضاء لحاظ شود.

دانش آموزان تلفیقی فراگیر در مدارس غیر دولتی رایگان تحصیل می کنند

در ادامه دومین نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش وپروش استثنایی طالب محمدی، رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: دانش آموزان تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس غیر دولتی وغیر انتفاعی استان رایگان تحصیل می کنند.

رئیس آموش وپرورش استثنایی استان آموزش وپرورش استثنایی را تخصصی ترین بخش آموزش وپرورش دانست وافزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه مستحق ترین قشر برای خدمت هستند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان با اشاره به فعالیت 540 نفر از عوامل اجرایی در مدارس با نیاز‌های ویژه استان گفت: 6۸ مدرسه مستقل وضمیمه شهری وروستایی استثنایی به یک هزار و518 دانش آموز با نیاز ویژه دختر وپسر در 260 کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

وی افزود: 502 دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر و یک هزارو 456 دانش آموز دارای مشکلات ویژه  در مدارس عادی و با بهره مندی از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان تحصیل می کنند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان  با بیان اینکه  در مجموع سه هزار 4۷۶ دانش آموز با نیازهای ویژه از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان بهره می برند، گفت: به همت اداره مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردم  اداره کل آموزش وپرورش  استان دانش آموزان تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس غیر دولتی وغیر انتفاعی رایگان ثبت نام می شوند.

محمدی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی عملیاتی در سطوح مختلف وبرشمردن ده شاخص اصلی عملکردی آموزش وپرورش استثنایی استان افزود: عناوین برنامه عملیاتی نیز جهت اجرا در قالب 47 برنامه اصلی به شهرستانها ومناطق ابلاغ شده است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: شیوه نامه  نظارت وراهنمایی شامل کلیه اقدامات نظارتی این اداره در ابعاد و سطوح مختلف به انضمام ابزارهای نظارتی مربوط می باشد که با اجرا و بازخوردهای مناسب به ارتقای کیفیت آموزشی وپرورشی تدوین شده است.

وی  به دستاوردهای مهم برون سازمانی اداره استثنایی در انعقاد قتفاهم نامه با اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی وحرفه ای، کانون پرورش فکری،معاونت بهداشتی اداره کل و شورای اسلامی شهر سنندج اشاره کرد و گفت: همچنین تفاهم نامه تدوین برنامه عمل با معاونت های تربیت بدنی وسلامت، پرورشی وفرهنگی، سوادآموزی وآموزش ابتدایی منعقد شده است.

محمدی با اشاره به پوشش صد درصدی نوآموزان استان در برنامه ملی سنجش تصریح کرد: همچنین در پوشش تحصیلی مراجعان دچار مشکلات ویژه یادگیری به مراکز آموزشی وتوانبخشی اختلالات یادگیری  در سال هدف 1402-1401 هم  صد در صد جامعه هدف تحت پوشش قرار گرفتند.

وی  افزود: جشنواره تولید محتوای آموزشی ویژه دوره دوم متوسطه کاردانش خاص، جشنواره ایده ها،تجربیات برتر وخلاقیت ویژه مدیران وکارشناسان، جشنواره الگوهای برتر یاددهی -یادگیری، جشنواره مهارتی ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم کار دانش خاص وجشنواره نوجوان خوارزمی که برای اولین بار به دانش آموزان با نیازهای ویژه تعمیم داده شده در آموزش وپرورش استثنایی استان در حال برگزاری است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به فرصت ها و قوت های این حوزه ارزش معنوی آموزش وپرورش استثنایی را عبادت در فرهنگ ملی ودینی عنوان کرد وافزود: چالش ها و مشکلات این حوزه با مشارکت یکپارچه و نظامند با سایر دستگاه ها وبهره گیری از ظرفیت های درون وبرون سازمانی تا حد قابل توجهی مرتفع می شود.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل این شورا به منظورهم افزايي، پوشش تحصيلي حداكثري، ارائه خدمات مناسب وكافي به تمامي افراد خاطر نشان کرد: سیاست های اجرایی و فرایندهای کلیدی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش وپرورش استثنایی نیز با هدف ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در اهداف و فعالیت ها ابلاغ شده است.

محمدی در پایان خواستار توجه وعنایت ویژه به مدارس استثنایی ودانش آموزان با نیازهای ویژه ،هدایت خیرین مدرسه ساز به سوی مدارس استثنایی، مناسب سازی مدارس پذیرا، دسترسی معابر منتهی به مدارس،اختصاص فضای مستقل به مدرسه اتیسم توسط یکی از نواحی 2 گانه آموزش وپرورش شهرستان سنندج، اختصاص فضای مناسب به مراکز آموزشی وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری با توجه به تغییر ساختار در رویکرد جدیدوتکمیل وتحویل 2 پروژه مهم سالن ورزشی شهرک نور و مدرسه نوآوران واقع در شهرک نور شد.

مناسب سازی در بعد فرهنگی زیرساختی است

در ادامه این نشست نصرالله ابراهیمی مشاوراستاندار در امور معلولین گفت: مناسب سازی متناسب با نیاز جامعه معلولین باید در دو بعد فرهنگی واجتماعی مورد توجه قرا گیرد.

وی با بیان زیرساختی ومهم بودن بعد فرهنگی مناسب سازی، افزود: مناسب سازی فرهنگی بر مناسب سازی فیزیکی ارجحیت دارد.

ابراهیمی باز آموزی معلمین رابط  در مدارس عادی و آموزش مدیران مدارس پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه را مهم عنوان کرد وگفت : توانمندسازی، ارتقا وبروزرسانی دانش معلمان در خصوص آموزش وتامین نیازهای ویژه این دانش آموزان ضروری است.

مشاور استاندار در امور معلولین افزود: یکی از دستاوردها وشاخص های آموزش وپرورش استثنایی حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی(فراگیرسازی) است که باید حفظ وتعامل این دانش آموزان با هم سالان خود تقویت شود.

ابراهیمی  فرهنگ‌سازی بین دانش آموزان عادی به‌منظور پذیرش دانش‌آموزان استثنایی را دارای اهمیت دانست و افزود: امروزه نگاه جامعه به بحث معلولیت نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده وباید تلاش کنیم تا حد امکان آنها را به جامعه نزدیک کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: تلاش داریم طرح تعامل با معلولین در مراکز پیش دبستانی را اجرایی کنیم  وکمیته اجرایی مراکز فنی وحرفه ای را دوباره احیا واز پتانسیل های موجود در خدمت رسانی هر چه بهتر به جامعه معلولین بهره مند شویم.

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 3 =