قاضی پور: دریاچه ارومیه محل تخلیه پس‌آبها و زباله‌ کارخانجات صنعتی شده است

شناسهٔ خبر: 24E22574 -
رهاسازی آب سدهای بوکان و مهاباد به سمت دریاچه ارومیه درحالی صورت می گیرد که نماینده مردم ارومیه اعلام کرد دریاچه ارومیه محل تخلیه پس‌آبها و زباله‌ کارخانجات صنعتی شده است.

به گزارش هاناخبر ،

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم در حل معضل دریاچه ارومیه، تصریح کرد: دریاچه مظلوم ارومیه در این سال‌ها محل تخلیه پس‌آبها و زباله‌ کارخانجات صنعتی شده و ما هیچ امیدی به حل مشکل این دریاچه در دولت دوازدهم نیز نداریم، چرا که براساس آخرین خبرها مدیران سازمان محیط زیست بدون تغییر نسبت به دولت یازدهم در سمت خود ابقاء شده‌اند، البته باید منتظر باشیم و ببینیم آیا آقای کلانتری در صورت منصوب شدن به عنوان رئیس سازمان محیط زیست می‌تواند اقدامی سازنده در احیای دریاچه ارومیه انجام دهد یا خیر.

 به گزارش زریان، مطرح شدن این سخنان در حالی صورت می گیرد که از سال 93 به بعد  به طور متوالی آب سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه رها سازی شده است.

سد بوکان علاوه بر تأمین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، سالیانه بیش از یکصد میلیون متر مکعب آب شرب و مورد استفاده بخش صنعت و در حدود 55 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌های عجب شیر و آذرشهر را نیز آبیاری می‌کند.

رئیس اداره سد شهید کاظمی شهرستان بوکان بهمن ماه سال گذشته به ایرنا گفت که سال 95،  998 میلیون مترمکعب آب، سال 94  761 میلیون مترمکعب آب و سال 93 نیز 77 میلیون مترمکعب آب سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

ناگفته نماند مطالعات پروژ آبیاری دشت حاصلخیز ت فیض الله بیگی از سد بوکان 12 سال است به پایان رسیده ولی هنوز حق آبه این دشت حاصلحیز از سد بوکان تخصیص پیدا نکرده است.

این دشت نیاز به اختصاص 800 میلیون متر مکعب آب از سد بوکان دارد.

تنها آب سد بوکان نیست که به سمت دریاچه ارومیه رها شده و در آنجا با فاضلاب شهرکهای صنعتی درهم آیمخته می شود چرا که  به گفته ایرج شجاعی فرماندار مهاباد  از زمان اجرای طرح احیا دریاچه ارومیه تا کنون و در 2 سال گذشته 200 میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه رها سازی شده است

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 6 =