همزمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر:

اولین مدرسه آموزشی وتوانبخشی اوتیسم درکردستان کلنگ زنی شد

شناسهٔ خبر: 24FC26C6 -
همزمان با پنجمین روز از دهه فجر، ساخت اولین مدرسه اوتیسم استان کردستان با حضور استاندار در سنندج کلنگ زنی شد.

به گزارش هاناخبر ،مراسم کلنگ زنی اولین مدرسه 10 کلاسه  خیر ساز اوتیسم، صبح امروز با حضوراستاندار، فرماندار، مدیر کل آموزش وپروش، رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان وجمعی از مسئولین استانی  در شهرک اندیشه سنندج برگزار و عملیات احداث این پروژه آموزشی با کلنگ زنی آغاز شد .

طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در این مراسم گفت: این مدرسه خیرساز در 3 هزار و 600 متر مربع دارای۱0 کلاس درس، اتاق‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، شن درمانی و فضای های مناسب فعالیت‌های هنری و ورزشی به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه هزینه ساخت مدارس اوتیسم 10 برابر مدارس عادی است، تصریح کرد: از مسئولان و خیرین انتظار می‌رود که همواره دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را مورد توجه و حمایت خود قرار بدهند.

محمدی با اشاره به اینکه 120 دانش‌آموز اوتیسم دراستان داریم، گفت: دانش‌آموزان اوتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و باید در هر کلاس حداکثر 3 نفر حضور داشته باشند.

وی گفت: در مدارس با نیازهای ویژه 10 شهرستان در سطح استان به 120 دانش‌آموز دارای اختلال طیف اوتیسم خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی ارائه می شود.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در کنار درمان دارویی از آموزش و پرورش استثنایی درمان‌های غیردارویی مانند کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی و بازی درمانی، ماساژ درمانی وتیچ را نیز باید دریافت کنند.

محمدی تصریح کرد: با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودک که از سنین زیر 3 سال آغاز می‌شود می‌توان از برنامه‌های درمانی مؤثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه اوتیسم درمان قطعی ندارد و  بخش اعظم درمان در اجتماع و در رفع ضعف مهارت‌های اجتماعی است، افزود: کودکان اتستیک به مداخلات کمکی و آموزش‌های زود هنگام نیاز دارند .

محمدی اضافه کرد: میزان شیوع این بیماری یک در صد است و ابتلا به آن در پسران 4 برابر دختران است، ژنتیک مهمترین عامل در ابتلا به آن بوده و در واقع ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی درمان شناسایی نشوند.

وی گفت: به‌منظور تشخیص زود هنگام این اختلال، علائم و نشانه‌های هشداردهنده‌ زیادی وجود دارد، اما به‌طور معمول اختلالات حول مهارت‌های اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطاف‌ناپذیر است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه آمار 13 نفری دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در سال تحصیلی 94-93 به 120 نفر در سال تحصیلی جاری افزایش یافته است، گفت: اوتیسم درمان قطعی ندارد وناآگاهی خانواده‌ها وجامعه از این بیماری وعدم اطلاع‌ رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی ودرمان نشوند.

محمدی افزود: اگر در سنین پایین به فکر درمان این اختلال نباشیم، در سنین بالاتر هزینه‌های زیادی به دولت ، جامعه و خانواده ها تحمیل می شود

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 5 =