آیت الله آملی لاریجانی:

مجمع تشخیص مصلحت نظام به بهبود وضعیت اقتصادی استان کرمانشاه کمک می‌کند

شناسهٔ خبر: 266E6FEA -
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام استان کرمانشاه را یکی از استان‌های مستعد و دارای زمینه‌های مناسب توسعه و پیشرفت دانست و تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در چارچوب وظایف قانونی خود، از هیچ کمک و مساعدتی در راه رفع مشکلات معیشتی و بهبود وضعیت اقتصادی استان دریغ نخواهد کرد.

به گزارش هاناخبر ،به نقل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ آیت الله «صادق آملی لاریجانی»روز یکشنبه در دیدار استاندار کرمانشاه، توسعه متوازن مناطق آزاد در کشور را یکی از زمینه‌های مهم بالندگی اقتصادی دانست و افزود: ایجاد مناطق آزاد در برخی مناطق مرزی به مصلحت است.

وی با تاکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به مناطق محروم و تلاش برای رفع مشکلات آنان، گفت: در بسیاری از مناطق مرزی و مناطق محروم کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های بالقوه بالایی چه به لحاظ نیروی انسانی مستعد و مفید و چه به لحاظ منابع طبیعی و برخی زیرساخت های توسعه وجود دارد که باید با توجه جدی به آنها، نسبت به رفع مشکلات آنان اقدام کرد.

آیت الله آملی لاریجانی ایجاد مناطق آزاد و ویژه را یکی از راه های دستیابی به رونق  اقتصادی و معیشتی در مناطق مختلف کشور دانست و تاکید کرد: البته مناطق آزاد باید بر مبنای توسعه صادرات و توجه به تولید با هدف صادرات فعالیت کنند که متاسفانه برخی از این مناطق از این وظیفه ذاتی و قانونی خود فاصله گرفته اند و بیشتر ظرفیت آنها در مقوله واردات به کار گرفته می شود که تبدیل به معضلی برای کشور شده و بر خلاف سیاست‌های کلی نظام است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: افزایش نامتوازن و غیرمنطقی مناطق آزاد و ویژه هم اصلا به مصلحت کشور نیست و آسیب هایی را به همراه دارد که باید در ایجاد مناطق جدید آزاد و ویژه به این آسیب ها توجه کرد.

آیت الله لاریجانی «تغییر رویکرد برخی از این مناطق از صادرات به واردات»  و «تغییر کاربری  اراضی واقع در این مناطق»  را ۲ معضل جدی پیش روی مناطق آزاد و ویژه بر شمرد.

در این دیدار هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با ارایه گزارشی از شرایط اقتصادی و اجتماعی استان و تاکید بر اینکه سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این استان و برای مردم مقاوم و صبور آن ضروری است، گفت: زیرساخت های لازم برای توسعه  کرمانشاه و ایجاد منطقه آزاد در این استان وجود دارد و امکان افزایش صادرات با توجه به زیرساخت‌های موجود از جمله ظرفیت‌های استان است.

قصرشیرین در لیست تبدیل به منطقه آزاد تجاری

به گزارش هاناخبر؛  منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به عنوان یک مطالبه و خواست اصلی مردم استان کرمانشاه برای مجاب کردن دولت برای تصویب آن برای الحاق به مناطق هفتگانه آزاد تجاری کشور در سفر رییس جمهوری به این شهرستان مطرح شد که نام قصرشیرین پس از قول رییس جمهوری در سفر استانی کرمانشاه (تیر ۹۵) به این لایحه اضافه شد.

پیشنهاد لایحه مناطق آزاد تجاری هفتگانه را رییس جمهوری تیرماه ۹۵ تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و کلیات آن در همان سال به تصویب نمایندگان رسید.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.  

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

این استان با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

منبع : ایرنا

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 1 =