شهر خلیفان در مهاباد روی ریل توسعه

شناسهٔ خبر: 2802A5B1 -
شهر خلیفان در ۵۰ کیلومتری غرب مهاباد با حمایت دولت و ایجاد زیرساخت‌های خدماتی و عمرانی در مسیر توسعه قرار گرفته و در آینده نزدیک چهره روستایی خود را به یک شهر نوپا تغییر خواهد داد.

به گزارش هاناخبر ، تابستان سال ۱۳۹۰ با تصویب وزیران عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی و بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده (۱۳) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری - مصوب ۱۳۶۲ - روستای خلیفان مرکز بخش خلیفان از توابع شهرستان مهاباد در آذربایجان غربی به شهر تبدیل شد و هم اکنون به عنوان شهر خلیفان شناخته می‌شود.

مسیر دسترسی و گردنه‌های سخت گذر این منطقه امکان ارایه خدمات رفاهی و اجتماعی تا حدودی با مشکل مواجه کرده اما عزم جدی دولت برای ایجاد زیرساخت و فراهم کردن امکانات در حوزه‌های مختلف آینده روشن را می‌تواند برای این شهر نوپا متصور شد.

فرماندار ویژه مهاباد روز سه‌شنبه به همراه جمعی از مسوولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سفری یک روزه ضمن بازدید از این شهر به بررسی مشکلات و وضعیت طرح‌های عمرانی و خدماتی در دست اقدام در آن پرداخت.

۲۵۰ میلیارد تومان پروژه‌های گازرسانی در بخش خلیفان در دست اقدام است

رییس اداره شرکت گاز مهاباد گفت: در حال حاضر در ۹ محور بخش خلیفان شامل گاز رسانی به ۳۲ روستا در حال انجام بوده و طبق برنامه ریزی مشعل نصف این روستاها هفته دولت امسال روشن خواهد شد.

عبدالواحد مریمی اضافه کرد: همچنین گاز رسانی به ۲۵ روستای دیگر بخش خلیفان در قالب ۶ محور در دست پیمان سپاری است که طی نیمه نخست سال جاری عملیات اجرایی آنها نیز آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح گازرسانی به شهر خلیفان و پنج روستای حومه آن نیز پارسال به بهره برداری رسید، گفت: در حال حاضر شهر خلیفان و روستاهای «شهرزور»، «شیخ یوسف»، «گلنان»، «قویطال» و «گراوه»، شامل هزار و ۱۸۹ خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

یک میلیارد تومان به زیرسازی زمین فوتبال خلیفان اختصاص یافت

شهردار خلیفان هم گفت: زمین ورزشی با ابعاد استاندارد در راستای استفاده جوانان و برگزاری مسابقات ورزشی مختلف در این شهر احداث شده است.

زانیار عزیزی اظهار کرد: یک میلیارد تومان از طرف کمیته برنامه ریزی شهرستان برای زیرسازی و احداث زمین چمن مصنوعی در این شهر اختصاص یافت.

وی ادامه داد: امکانات رفاهی نظیر رختکن و سرویس‌های بهداشتی در این زمین ورزشی فراهم شده و با توجه به موقعیت خوب، می‌تواند برای توسعه آن نظیر احداث جایگاه تماشاگران بین ۲ تا ۵ هزار نفر نیز اقدام کرد.

۳۰ هکتار برای ایجاد ناحیه صنعتی خلیفان مکان یابی شد

مدیر شهرک صنعتی مهاباد گفت: ۳۰ هکتار برای ساخت ناحیه صنعتی در نزدیکی شهر خلیفان و روستای کیتکه در نظر گرفته شده است.

کوروش قادر اضافه کرد: زمینی که از قبل برای این منظور پیش بینی شده بود که توسط اداره کل منابع طبیعی به دلیل مشکلات زیست محیطی رد شد.

وی با بیان اینکه احیای ناحیه صنعتی در این منطقه در توسعه شهر خلیفان تاثیر مستقیم خواهد داشت، گفت: با بهره برداری از ناحیه صنعتی و جذب سرمایه گذار تمام جوانان روستا و افرادی که مشغول به کار کشاورزی و دامپروزی نباشند می‌توان به عنوان نیرو کار جذب این ناحیه صنعتی شوند.

 

استقرار دستگاه‌های خدمات رسان در شهر خلیفان ضروری است

فرماندار ویژه مهاباد هم گفت: استقرار دستگاه‌های اجرایی و یا نمایندگی آنها برای بررسی و پیگیری مطالبات شهروندان این منطقه ضروری است.

حسن عباسی با بیان اینکه امکان تردد و رفت آمد برای شهروندان به شهر مهاباد هزینه بردار و زمان بر است، تاکید کرد: استقرار نمایندگان ادارات مختلف بویژه خدمات رسان و مرتبط شامل شرکت‌های برق و گاز، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و راهداری ضروری بوده و در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: ساختمان بخشداری نیز برای استقرار این دستگاه‌ها به صورت موقت پیش بینی شده و تلاش می‌کنیم از طریق اداره کل دستگاه‌ها، ساختمان جداگانه برای آنان نیز احداث شود.

عباسی یادآور شد: هم اکنون اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی دارای ساختمان جداگانه در بخش خلیفان هستند که تنها باید نسبت به بازسازی و تعمیر آنها اقدام کنند.

فرماندار ویژه مهاباد تاکید کرد: ارتقای شاخص‌های توسعه ای با شیب ملایم و به مرور زمان در شهر خلیفان در دست اقدام است و این موضوع در کمیته برنامه ریزی شهرستان مهاباد در دستور کار قرار دارد.

عباسی با بیان اینکه عدالت در توسعه یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های کاری در این شهرستان است، افزود: راه اندازی درمانگاه شبانه روزی یکی دیگر از مطالبات به حق مردم این منطقه است که تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک این امکانات برای شهروندان فراهم شود.

وی یادآور شد: تامین آب شرب پایدار از محل سد مهاباد در قالب طرح ۱۴۱ روستا نیز علیرغم منابع محدود دولت در دستور کار قرار دارد تا مشکل آب شرب پایدار این منطقه نیز برطرف شود.

امید است با توجه دولت و تزریق اعتبارات کافی زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرهای تازه تاسیس مانند خلیفان و گوگ‌تپه از توابع شهرستان مهاباد فراهم شده و مردم منطقه به صورت محسوس مزایای تبدیل شدن به شهر را احساس کنند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 5 =