بیداد کرونا در مهاباد: مقصر کیست؟

شناسهٔ خبر: 2881AD43 -
کسانی که به راحتی در میان اجتماع می چرخند و ویروس مرگ را می پراکنند.

 هاناخبر -دکتر صلاح الدین خدیو؛ کرونا در مهاباد بیداد می کند و عزم مقابله با آن سهل است، چشمی برای دیدن فاجعه در کمین نشسته وجود ندارد.
اشتباه است اگر سیر صعودی آمار مبتلایان را به توسعه بیماریابی و غربالگیری نسبت دهیم، اگر این فرض هم صحیح باشد، مسئولیت پایش و کنترل موارد مثبت بر عهده کیست؟
آیا شبکه بهداشت و درمان مسئول ایزوله کردن مبتلایان بدون علامت و بیماران با حال عمومی خوب نیست؟ کسانی که به راحتی در میان اجتماع می چرخند و ویروس مرگ را می پراکنند.
اگر صرفا بیماریابی تقویت شده و موج جدیدی در کار نیست، چرا آمار مرگ و میر در روزهای اخیر به صورت تصاعدی افزایش یافته است؟
میزان بستریها و سی تی های مثبت هم به کنار که میزان آن هم در روزهای گذشته دوباره اوج گرفته است.
درست است مردم ترسشان ریخته و متاسفانه مثل روزهای اول در قید و بند رعایت دستورات بهداشتی نیستند، اما مگر ادارات دولتی رعایت می کنند؟
بانک ها بدون کوچکترین ملاحظه فاصله اجتماعی و وجود محلولهای ضدعفونی کننده مملو از جمعیتند و به مرکز انتقال ویروس تبدیل شده اند. متولی بانک ها کیست؟
شهرداری و برخی ادارات دیگر در زمین زدن پروتوکلها گوی سبقت را از هم ربوده اند.
 چرا نباید در مکان های شلوغ زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی اجباری شود؟
صدا و سیمای شهر در برنامه های مختلف به هیچوجه نمایشگر الگوی زیست با کرونا و مقابله با آن نیست: گروه های موسیقی کیپ هم می نشینند و برنامه ها و اخبار مغایر فاصله اجتماعی به راحتی پخش می شوند.
مهاباد یک شهر مسافری است، قرار بود بازارچه ها و پاساژهای مسقف راس ساعت شش بعد از ظهر بسته شوند، اما دریغ از حتی  یک روز رعایت!
اگر فکر می کنیم که با مصونیت گله ای سریعتر از شر کرونا رها می شویم، باید گفت که شوربختانه اینگونه نیست.
این ویروس موذی هر سال با سوش جدیدی می آید و به لحاظ علمی هنوز ثابت نشده که با یکبار ابتلا مصونیت دائمی بدست می آید.
جوانانی که از سر بیکاری خیابانها را لبریز از جمعیت کرده اند، ناقلان ویروس و قاتلان سالمندان و افراد دارای  بیماری زمینه ای هستند.
وقت آن است که هم مردم و هم مسئولان، مسئولانه عمل کنند. نگذاریم تجربه درخشان همیاری مردم و دولت در ابتدا اینگونه پامال شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 7 =