تولید ۴.۷ میلیون انواع ماهی زینتی در استان کرمانشاه

شناسهٔ خبر: 28B2AF2F -
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه از تولید ۴.۷ میلیون انواع ماهی زینتی در استان طی از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش هاناخبر ، فرزاد افضلی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت : انواع ماهی‌های زینتی به لحاظ محیط زندگی به دو دسته کلی آب شور و آب شیرین و انواع گونه‌های زنده زا و تخم‌گذار طبقه بندی می‌شوند.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه افزود: به دلیل دسترسی به فن‌آوری پرورش ماهیان زینتی آب شیرین ۹۰ درصد تولید و تجارت جهانی به این دسته از ماهیان اختصاص دارد.

وی گفت: از جمله دلایل مهم علاقمندی سرمایه گذران به احداث کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، نیاز به فضای تولیدی کم نیاز آبی اندک، نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر فعالیت‌های آبزی‌پروری، ایجاد اشتغال، برگشت سریع سرمایه، درآمدزایی و سوددهی مناسب و استفاده بهینه از منابع موجود می‌باشد.

افضلی گفت: تقریباً ۹۰ درصد از گونه‌هایی که در محیط پرورشی تکثیر و پرورش می‌شوند نیز از دسته ماهیان آب شیرین گرمسیری هستند در حالیکه ماهیان انواع آب شور از محیط طبیعی صید می‌شوند.

وی تصریح کرد: ماهیان زینتی ایران اغلب به کشور‌های عراق، ایتالیا، کویت، آذربایجان، تایلند و امارات متحده عربی صادر می‌شود.

افضلی افزود: طی سال‌های اخیر بیشترین میزان صادرات ماهیان زینتی استان کرمانشاه به کشور عراق بوده است. در سال جاری در استان کرمانشاه تعداد چهار میلیون و هفتصد هزار انواع ماهیان زینتی با اشتغال‌زایی ۹۴ نفر تولید و به فروش رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین سال یک واحد تکثیر ماهیان زینتی با ظرفیت یک میلیون قطعه در شهرستان کرمانشاه افتتاح شد، همچنین واحد دیگری در شهرستان کنگاور با ظرفیت ۶۰۰ هزار قطعه در روستای طاهر آباد در سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد و بر ظرفیت تولید استان افزوده خواهد شد.

این مسئول گفت: از مجموع کل واحد‌های تولیدی استان کرمانشاه ۲ واحد بزرگ مقیاس و صنعتی، اغلب واحد‌ها ظرفیت تولیدی متوسط بین ۲۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ قطعه که مجوز فعالیت از صنف واحد‌های کشاورزی را اخذ نموده اند و مشغول به فعالیت می‌باشند و دسته آخر واحد‌های کوچک مقیاس (مشاغل خانگی) می‌باشند.

وی گفت: علاقمندان و متقاضیان فعالیت در این رشته شیلاتی می‌توانند با مراجعه به ادارات شیلات شهرستان‌ها یا اداره کل شیلات استان، با ارائه درخواست و کسب اطلاعات لازم نسبت به احداث و راه اندازی مراکز تولید و تکثیر ماهیان زینتی اقدام کنند.

افضلی خاطرنشان کرد: مفهوم توسعه کارآفرینی از طریق پرورش ماهیان زینتی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. در کنار کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، صنایع جانبی از جمله ایجاد فروشگاه‌های متعدد تولید و عرضه تجهیزات و لوازم جانبی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، مکمل‌های غذایی و دارویی موجب درآمدزایی بیشتر این صنعت و پویایی آن شده است .

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 3 =