مدیر آموزش و پرورش سقز:

استعفا نکرده ام/ چند دستگی اساسی ترین مشکل آموزش و پرورش سقز است

شناسهٔ خبر: 2929B65F -
مدیرآموزش و پرورش سقز گفت : از استعفای خودم بی خبرم/ چند دستگی یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش سقز است.

سید رحمان سیدیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد : ارزیابی فعالیت ها در سالی که گذشت نشان می دهد تعامل و همکاری بین نیروهای ستادی و مدیران و همکاران مدارس در سطح بسیار بالایی قرار داشته است که امیدواریم در سال جدید نیز با تقویت نقاط قوت و بر طرف ساختن نواقص بتوانیم بهتر از گذشته برای بالندگی آموزش و پرورش شهرستان سقز قدم برداریم.

*لازم است جایگاه واقعی معلم در جامعه احیا شود

سیدیان تصریح کرد : لازم است جایگاه معلم در جامعه ی امروز هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ معیشتی باز احیا شود چرا که با احیای جایگاه معلم در واقع علم ، عالم و آموختن مورد تکریم قرار می گیرد.

*رسیدن به پیشرفت نیازمند توجه به جایگاه واقعی شغل معلمی است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز شاخص و ویژگی معلم را عزت نفس او دانست و خاطر نشان کرد : با برنامه ریزی و جدیت به دنبال احیا  و نقش معلمان ارزشمند سقزی در جامعه هستیم و از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه محیط آموزش و پرورش به عنوان معیار توسعه است و معلم بطن و بنیان توسعه انسانی را شکل می‌دهد، گفت: جایگاه و منزلت شغل معلمی هم شان و منزلت شغل و رسالت انبیاء الهی است و بایستی مورد توجه و احترام همه اقشار جامعه اسلامی ما قرار داشته باشد.

سیدیان افزود: دانش آموزان یک امانت الهی در دست معلمان هستند که بایستی به تعلیم و تربیت آنان اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

مدیر آموزش و پرورش سقز با اشاره به ضرورت توجه ویژه به تعلیم و تربیت اظهار داشت: امروز کار تعلیم و تربیت، کاری فوق‌العاده، پیچیده و سختی شده است و رسیدن به پیشرفت نیازمند توجه به جایگاه واقعی شغل معلمی است.

*دنبال ایجادموجی از امید، نشاط و شادابی در مدارس هستیم

وی خاطرنشان کرد: امروز نیاز جامعه دانش‌آموز و خانواده‌ها ایجاد روحیه امید، نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان است و تنها ابزار ایجادکننده این روحیه ابزار هنری و فعالیت‌های مربوط به آن است و نگاه ما به فعالیت‌های هنری باید به شکلی باشد که موجی از امید و نشاط در کف مدارس ایجاد کنیم.

رحمان سیدیان تاکید کرد: توسعه مهارت‌های فردی و فعالیت‌های اخلاق‌محور و ایجاد روحیه امید و نشاط و شادی در دانش‌آموزان و مدارس از جمله استراتژی‌های مهم آموزش و پرورش سقز است.

وی گفت: روح حاکم بر فضای تعلیم و تربیت باید روح نشاط و شادابی باشد که در این صورت زمینه‌های جذب، درک و خلاقیت را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

سیدیان تصریح کرد: ما به دنبال فعالیت‌های خرده‌اثربخش و شادی‌بخش در سطح مدارس هستیم و باید به سمت اجرای برگزاری نمایشگاه‌های درون‌مدرسه‌ای و تئاترهای زنگ تفریحی و همچنین برگزاری جشنواره هاو...در مدارس حرکت کنیم.

مدیر آموزش و پرورش سقز خاطرنشان کرد: نشاط و شادابی «شرط لازم» برای حضور فعال دانش‌آموزان در مدرسه، مشارکت آنان در برنامه‌ها و درنهایت تحقق اهداف آموزشی است. بر این اساس نشاط و شادابی وسیله‌ای در خدمت تحقق اهداف آموزشی است.

سیدیان تصریح کرد: شرط لازم برای حضور فعال دانش‌آموزان در مدرسه، مشارکت آنان در برنامه‌ها و درنهایت تحقق اهداف آموزشی، نشاط و شادابی است. درواقع اگر مدرسه محیطی دل‌چسب و جذاب نباشد، دانش‌آموز رغبتی برای حضور در مدرسه نخواهد داشت و این امر مانع تحقق اهداف آموزشی است.

*4 مدرسه خیرساز در شهرستان سقز آماده بهره برداری هستند

مدیر آموزش و پرورش سقز بیان کرد: ساخت مدارس در روستاها و مناطق مختلف شهری از جمله سایت‌ مسکن مهر همواره از دغدغه‌های بزرگ آموزش و پرورش سقز بوده است که در این سایت که بیش از یک هزار و 800 خانوار زندگی می کنند هیچگونه پیش بینی لازم برای مدرسه از ابتدا صورت نگرفته است.

سیدیان گفت: قبل از شروع سال تحصیلی جدید  در خصوص کمبود فضاهای آموزشی نگرانی‌هایی وجود داشت، اما به بهترین شکل ممکن مدیریت شد اما نگرانی ها درمورد کمبود فضای آموزشی برای سال تحصیلی آینده همچنان وجود دارد و برای رفع این نگرانی در حال برنامه ریزی هستیم.

وی گفت: ضمن تشکر از خیرین بزرگوار چندین پروژه ی خیرساز  شامل روستاهای بوگه بسی،خیر،میتو،قره گوز، در شرف افتتاح هستند  باتحویل این مدارس تاحدودی وضعیت مدارس سقز بهبود می یابد.


سیدیان با بیان اینکه پارسال با بازدید از مدرسه ترجان از وضعیت موجود بسیار متاثر شدم اظهار کرد: از قدیم الایام ترجان به مهد علما و عرفا مشهور بوده در همین راستا با پای کار آمدن بنیاد علوی وهمت اداره کل نوسازی  مدرسه ای 5 کلاسه در دست احداث ست که متاسفانه به دلیل نوسانات ارزی و کمبود اعتبار لازم ،توقف پروژه را به صورت مقطعی شاهد هستیم.که درحال رایزنی برای حل مشکل آن هستیم .

*مدرسه 12 کلاسه الزهرا آماده بهره‌برداری است

مدیر آموزش و پرورش سقز گفت: بسیار بی انصافی است اگر به زحمات مدیران قبلی آموزش و پرورش این شهرستان در راستای استارت و شروع بکار پروژه ها اشاره ای نشود که در همین راستا امروز شاهد به پایان رسیدن مدرسه 12 کلاسه الزهرا هستیم.

*مدرسه 6 کلاسه 11 گولان با پیشرفت 99درصدی روبروست

رحمان سیدیان با بیان اینکه مدرسه 6 کلاسه 11 گولان با پیشرفت 99درصدی روبروست،افزود: این مدرسه با مشارکت بانک صادرات در آستانه تحویل به آموزش و پرورش سقز قرار گرفته است.

*مدرسه 12 کلاسه نبوت امسال به بهره برداری می رسد
مدیر آموزش و پرورش سقز گفت: در شرایطی که نیاز به ایجاد و بهره برداری از فضاهای آموزشی استاندار در سطح شهرستان سقز به شدت احساس می شود مدرسه 12 کلاسه هنرستان فناوران نبوت  منطقه صالح آباد نیز از جمله پروژه های بسیار مهم است که پیش بینی می شود در سال جاری به بهره برداری برسد.


سیدیان ادامه داد: در جذب خیرین مدرسه ساز بسیار خوب عمل کرده ایم و اگر پروژه های جدید به آموزش و پرورش سقز تحویل داده شوند  می‌تواند دغدغه کمبود فضای آموزشی استاندارد را در بعضی از مناطق و روستاهای شهرستان تا حدودی مرتفع کند هر چند که حدود 30 درصد فضاهای موزشی شهرستان هنوز پیر هستند و نیاز به نوسازی دارند.

وی افزود: با زمینه سازی مناسب می توان از ظرفیت خیران در امر مدرسه سازی بهره گرفت و امیدواریم با همت آنها بتوانیم با افزایش فضاهای آموزشی، از ادامه 2 نوبته شدن مدارس شهرستان به ویژه در شهر سقز جلوگیری کنیم.

سیدیان، با بیان اینکه یک نوبته شدن مدارس مقطع ابتدایی در دستور کار آموزش و پرورش شهرستان سقز قرار گرفته است گفت: تشکیل کلاس‌ها در نوبت صبح علاوه بر ایجاد ساعت مفید آموزشی، موجب افزایش عملکرد و ایجاد انگیزه و روحیه‌ای با نشاط برای دانش آموزان در کلاس درس می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به آمار جمعیتی دانش آموزان حاشیه شهر و روستاهای شهرستان سقز برای یک نوبته شدن مدارس در همه مقاطع تحصیلی، نیازمند ساخت مدارس جدید در این شهرستان هستیم.

وی بیان داشت: برای رفع کمبود فضای آموزشی در شهرستان سقز، علاوه بر همت همه جانبه مسئولان به مشارکت خیران نیک اندیش نیاز داریم.

*یکی از برنامه های مهم آموزش و پرورش سقز مدرسه محوری است
مدیرآموزش و پرورش سقز گفت: یکی از برنامه مهم برای ایجاد تحول، تحقق مدرسه محوری است. مدرسه محوری و اجرای طرح سنجش صلاحیت های مدیران و  برنامه طرح سنجش کیفیت مدارس از جمله برنامه هایی است که برای تحقق آن گام برمی داریم.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل ما عدم ارتباط کافی معلمان با مدیران ستادی است ، بنابراین  باید از این ظرفیت مهیا شده در جهت تقویت تعامل بین مدیران ، معلمان با مدیران در راستای بالابردن کیفیت آموزشی بهره مند شویم.

*کلاسهای کنکور در مدارس سقز ایجاد می شود
وی با اشاره به اینکه در حال ایجاد بسترهای مطلوب برای توجه جدی به مسئله کنکور و ایجاد کلاس های کنکور در سطح مدارس هستیم، افزود: مسئله کنکور و کلاسهای آموزش کنکور برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در همین راستا در حال برنامه ریزی برای ایجاد کلاس های کنکور در سطح مدارس با کمک و همکاری همین اساتید ارزشمندی هستیم که در حال حاضر در بیرون از مدارس در حال برگزاری کلاسهای کنکور هستند.

*چند دستگی یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش سقز است

مدیر آموزش و پرورش سقز گفت: چند دستگی یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش سقز است و استراتژی ما این است که باید با گفتمان این چند دستگی را به همبستگی تبدیل کنیم و اگر آستانه پذیرش یکدیگر را بالا ببریم و برآیند افکارمان برای پیشرفت آموزش و پرورش باشد قطعا این مشکل اساسی خود به خود حل خواهد شد.

*مدیران مدارس در خط مقدم تحول و تغییر قرار دارند

وی گفت: امروزه مدیران مدارس در خط مقدم تحول و تغییر قرار دارند و رسالت اصلی آنها تغییر نگرش و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان است.

 وی یادآور شد: آنچه که باعث تغییر می‌شود نگرش است که احساسی درونی بوده و از طریق رفتار جابجا می‌شود چراکه بسیاری از اوقات رفتارهای ما تابع و محصول نگرش‌های ما هستند.
وی اضافه کرد: مدیران مدارس باید طرز باور و طرز تلقی خود را از محیط پیرامون مورد توجه قرار دهند چراکه این باورها تعیین‌کننده است و تغییر نگرش دیگران از رفتارهای ما آغاز می‌شود.
سیدیان با اشاره به اهمیت تحول برای بهبود وضع موجود و رسیدن به نقاط مطلوب در آموزش و پرورش سقز گفت: برای ایجاد تحول باید درصدد ایجاد موقعیت‌های جدید باشیم و با توجه به اینکه سقز از قدمت و غنای فرهنگی ممتازی برخوردار است و از طرفی بدون تردید معلمان توانمند و شایسته سقزی مهمترین نقطه قوت آموزش و پرورش شهرستان هستند، اقتصاد پویا، امنیت پایدار، شهروند پاسخگو، رعایت حریم ها و حرمت ها و هر شاخص دارای ارزش باید از مدرسه شروع شود و مبنای این کار را باید از اول دبستان به شکلی نهادینه کنیم که در آینده آسیب اجتماعی نداشته باشیم.

وی گفت: تقویت ارتباط دوسویه میان معلم و دانش آموزان و آموزش مهارتهای زندگی در مدارس باید جدی گرفته شود.


*مهارت آموزی یکی از اهداف مهم در مدارس سقز است

سید رحمان سیدیان تصریح کرد: اولین خصوصیت دانش بنیانی است که نیازمند برنامه ریزی است؛ افراد بعد از اخذ دیپلم هیچ مهارتی را فرا نگرفته اند در صورتیکه مهارت آموزی و توانایی از اصلی ترین خصوصیات دانش است.
وی مشارکت جویی و تحول گرایی را خصوصیت دیگر نظام آموزشی دانست و افزود: باید نقش اساسی دانایی و دانش در تولید ثروت را بپذیریم. در مدارس باید آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان جدی گرفته شود تا نوجوانان وجوانان ما بتوانند بخوبی خود را در جامعه اداره کنند و مستقل باشند.

وی یادآور شد: متاسفانه امروز مشکل عمده اشتغال بخاطر نداشتن مهارت است از همین رو دانش آموختگان باید مهارت های لازم جهت ورود به عرصه کار و تلاش را بیاموزند و این آموزش باید از همین مدارس شکل بگیرد.

مدیرآموزش و پرورش سقز تاکید کرد: دانش آموزان باید در کنار یادگرفتن فرمولهای فیزیک و شیمی و ریاضی ... ، در مسیر استفاده درست از تکنولوژی ها پیش بروند تا بتوانند آموزه‌های خود را مهارتی کنند.

وی گفت: ما امروز در جامعه خودمان خلاء مهارت داریم، اولیا و معلمان، در کنار آموزش‌های علمی که دانش‌آموزان فرا می گیرند، باید این سرمایه ها را در مسیر مهارت آموزی هدایت کنند تا در مسیر بهره وری درست قرار بگیرد.

سیدیان افزود: امروز اگر با مشکل بیکاری و اشتغال مواجه هستیم به عنوان یک مدیر اجرایی و به عنوان یک معلم باید بگویم بالای 70 تا 90 درصد مشکل ما بخاطر نداشتن مهارت است دانش‌آموختگان ما مهارت های لازم جهت ورود به عرصه کار و تلاش را ندارند و این از همین مدارس باید شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا با ایجاد رشته های جدیدی در هنرستان های سقز از جمله آتش نشانی و برون سپاری واحدهای عملی آن توانسته ایم به موفقیت های خوبی در این زمینه دست یابیم.

* استعفا نکرده ام

رحمان سیدیان در پاسخ به سئوال خبرنگار هاناخبر مبنی بر شایعه استعفایش از آموزش و پرورش سقز در فضای مجازی با تکذیب شایعات مربوط به استعفای خود گفت: من هم چنین شایعه ای را شنیده ام، اماخودم از استعفای خودم بی خبر هستم .
 استعفا در شرایط فعلی به معنای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است.  زمانی استعفا خواهم کردکه تشخیص دهم دیگر تاثیرگذار نیستم.
وی ادامه داد: امروز آرامش، نشاط، شور و شوق و پیشرفت بسیار خوبی را در سطح آموزش و پرورش سقز شاهد هستیم البته اگر رسانه ای چون هاناخبر بگذارد این آرامش پایدار بماند.
 ادامه دارد...

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 1 =